Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AB - lite andra frågor.  (läst 7054 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #20 skrivet: 13 dec-11 kl 10:11 »

Jag läste på verksamt att man skulle betala in aktiekapitalet till bolagsverket.
Jag var lite fundersam över det men då nu förstår jag. :)

Ang. fastigheten.
Är det mer lämpligt att bolaget hyr det av mig?

Existens?

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #21 skrivet: 13 dec-11 kl 10:14 »
Ang. fastigheten.
Är det mer lämpligt att bolaget hyr det av mig?

Min åsikt är att det är mer lämpligt, ja.

Har du inget annat jox du kan hysta in som kapital?  Och det går ju att dela upp..du kan ju ta en del kontant, och annat i grejer.

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #22 skrivet: 13 dec-11 kl 10:19 »
Tja, allmänt 'skräp' av någolunda värde finns det gott om.

Kan jag inte använda fastigheten som kapital och sedan 'byta ut' denna mot något annat?
Ex. rena pengar?

Alternativt ge bort eller sälja tillbaka den billigt till mig själv?

jenses

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #23 skrivet: 13 dec-11 kl 10:24 »
Rekommenderar följande artikel:
http://newsroom.blinfo.se/enskild-firma-eller-aktiebolag-%E2%80%93-eller-bade-och-20110129/

Där hittar du allt om för- och nackdelarna i olika bolagsformerna.
Frågan för mig är ju: vad vinner man egentligen på att byta till AB? Blir det övht något fördel med det?
Så som jag tolkar artikeln är det mycket möda för en liten (om övht) fördel,
och det bara om man nu kommer över brytpunkten -
gör du verkligen ca. 400000 i vinst med ditt företag?

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #24 skrivet: 13 dec-11 kl 10:27 »
gör du verkligen ca. 400000 i vinst med ditt företag?

Inte som det ser ut idag nej...

Existens?

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #25 skrivet: 13 dec-11 kl 10:28 »
Tja, allmänt 'skräp' av någolunda värde finns det gott om.

Kan jag inte använda fastigheten som kapital och sedan 'byta ut' denna mot något annat?
Ex. rena pengar?

Alternativt ge bort eller sälja tillbaka den billigt till mig själv?


Nej, det är just sånt trixande man inte får hålla på med i ett AB.  Säljer du tillbaka den till dig själv till lågpris, så har du ju förbrukat aktiekapitalet i bolaget, och bolaget ska enligt lag avvecklas.
Du kan ju däremot jobba upp kapital i bolaget och sen sälja tillbaka fastigheten till dig själv för samma pris som du satte in den..men det är ju lite svårt att se vitsen med.

Det är vidare t.ex förbjudet att för dig som ägare låna pengar av bolaget.

Effekten skulle ju kunna bli att du lånar 500 000 av bolaget..och sen efter ett tag, eftersom du är chef även i bolaget, så skriver du av, efterskänker lånet... då har du plockat upp 500 000 ur bolaget skattefritt. Och det är alltså inte tillåtet :)

jenses

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #26 skrivet: 13 dec-11 kl 10:28 »
Alternativt ge bort eller sälja tillbaka den billigt till mig själv?
Om du inte vill begå skattebrott får du vänta några år,
småhus får avskrivas med 2% per år.

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #27 skrivet: 13 dec-11 kl 10:38 »
Nej, skattmasen vill jag inte ha efter mig.

Då finns det nog mer lönande brott att begå...


Största anledningen till att jag funderar på AB är att jag blir anställd.

Jag personligen får en liten piska i baken till att driva på.
Vilket jag tyvärr saknar i mitt EF.

Dessutom ett (nåja) branschbyte då jag är trött på skogen där man inte får jobb som f-skattare.
(Mer än småjobb hos bönder..)




Existens?

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #28 skrivet: 13 dec-11 kl 10:48 »
Nej, skattmasen vill jag inte ha efter mig.

Då finns det nog mer lönande brott att begå...


Största anledningen till att jag funderar på AB är att jag blir anställd.

Jag personligen får en liten piska i baken till att driva på.
Vilket jag tyvärr saknar i mitt EF.

Dessutom ett (nåja) branschbyte då jag är trött på skogen där man inte får jobb som f-skattare.
(Mer än småjobb hos bönder..)

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang riktigt...

Varför skulle du få mer piska i baken som anställd i ditt eget bolag..? Det är ju du själv som är chef.

Och om ditt bolag utför arbeten åt andra, så är det ju likväl med F-skatt, fast bolagets skattsedel då..

Och om du har enskild firma, som nu, kan du ju ha FA-skattsedel, så är du anställd när du känner för det, och F-skattare när du tycker det passar.

Personligen har jag svårt att se varför du har svårt att få jobb som F-skattare, jag trodde det var tvärtom.. Den som hyr in dig slipper ju tänka på nånting jämfört med om han har anställda--

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #29 skrivet: 13 dec-11 kl 10:52 »
Nej, skattmasen vill jag inte ha efter mig.

Då finns det nog mer lönande brott att begå...


Största anledningen till att jag funderar på AB är att jag blir anställd.

Jag personligen får en liten piska i baken till att driva på.
Vilket jag tyvärr saknar i mitt EF.

Dessutom ett (nåja) branschbyte då jag är trött på skogen där man inte får jobb som f-skattare.
(Mer än småjobb hos bönder..)

Jag letar också fördelar med AB men har inte hittat några. Att det skulle va lättare att få större jobb (vad vitsen är med det) förstår jag inte heller. Enda gången det kan vara en fördel är när man är skuldfri och/eller vill avyttra verksamheten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #30 skrivet: 13 dec-11 kl 10:52 »
Äsch, jag vet inte hur jag ska förklara det. :)
En nystart helt enkelt, en rejäl sådan...

Men visst, jag kan ju för den delen ha mitt EF kvar och vara anställd i bolaget.


Jag har ägnat istortsett hela sommaren, ja från efter midsommar till nu, med att ragga jobb inom skogen.
Södra, Vida, Sveaskog, jag har varit hos alla, pratat med alla men inget!

Facket vill inte ha in f-skattare, för vi konkurrerar ut dom anställda säger dom visst.

Det beror inte på att jag är dålig, oekonomisk eller liknande.
Tvärtom!! Och jag har verkligen drivit på och ringt, hälsat på både på kontor och ute i koja.
Alltid med fikabröd ut i kojorna.. men dom fikar, lovar mycket och håller tunt..

Edit: Tillägger att enda gången jag blir uppringd är när det börjar storma till för att plocka vindfällen och annat skit som ligger över lednignarna.
Då duger man! Men det blåser ju tyvärr inte hela året!

Existens?

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #31 skrivet: 13 dec-11 kl 10:59 »
Jag förstår hur du tänker, Neiklot, men du får nog söka andra vis att skaffa inspiration, tyvärr.

Dock kan jag också känna att ett AB känns lite mer som ett 'riktigt' företag, men det är ju en ren känsla och har inget med det ekonomiska att göra.

Och det tro fasen att facken gnäller, dom blir ju maktlösa när det tas in F-skattare, men det är ju inte facket som anställer..än så länge iaf.
Dom gnydde just i veckan när Volvo i skövde sparkade ut 300 som var anställda via bemanningsföretag, och facket hade inte fått yttra sig.. Herregud! det är ju därför man tar in bemanningsföretag, för att bli mer flexibel.

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #32 skrivet: 13 dec-11 kl 11:06 »
Dock kan jag också känna att ett AB känns lite mer som ett 'riktigt' företag, men det är ju en ren känsla och har inget med det ekonomiska att göra.

Precis!

Men som sagt, jag kommer byta bransch helt och hållet.
Förvisso kommer motorsågen vara kvar men inte till skogsarbete.  :)


/Neiklot

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #33 skrivet: 13 dec-11 kl 11:46 »
Jag letar också fördelar med AB men har inte hittat några. Att det skulle va lättare att få större jobb (vad vitsen är med det) förstår jag inte heller. Enda gången det kan vara en fördel är när man är skuldfri och/eller vill avyttra verksamheten.

Större jobb eller mindre jobb.
Det har nog inte direkt att göra med företagsform. (Eller jo, lite!)

Jag gör såhär: Ändrar om allting i mitt EF (typ namn och verksamhet) och startar 'samtidigt' ett Aktiebolag, och kommer köra EF vid sidan om något/några år.


« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 20:00 av Neiklot »

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #34 skrivet: 13 dec-11 kl 20:02 »
Har pratat med min kontakt på banken. (Var inne i ett annat ärende).

Det var inga problem att använda en fastighet som kapital men en jurist bedöma värdet på den först.

Bra bank, jag gillar min bank. Dom känns alltid som goda vänner. :)


mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #35 skrivet: 13 dec-11 kl 20:31 »
Är det inte mer förmånligt att hyra ut en privatägd fastighet till företaget, lägre skatt än på lön?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Neiklot

  • Gäst
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #36 skrivet: 13 dec-11 kl 21:10 »
Jo, antagligen är det så.

:)


Mallis

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #37 skrivet: 27 jan-12 kl 01:40 »
Stora fördelen med ab vs ef är ju att om du får skulder så försvinner de om ab går i konkurs, medans i ef så är du personligen betalningsskyldig så länge du lever :( Och då tar de alla hus och gårdar för dig. Inte bra alls.

Ab kan anses stabilare vid ansökan om så och dylikt. en klar fördel.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #38 skrivet: 27 jan-12 kl 13:34 »
Stora fördelen med ab vs ef är ju att om du får skulder så försvinner de om ab går i konkurs, medans i ef så är du personligen betalningsskyldig så länge du lever :( Och då tar de alla hus och gårdar för dig. Inte bra alls.
Ab kan anses stabilare vid ansökan om så och dylikt. en klar fördel.
Ja 3-5 års hyresavtal på kommersiell lokal kan bli kostsamt och sömnlöst med enskild firma.  phu med AB skulle jag ha gjort kk och dragit o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: AB - lite andra frågor.
« Svar #39 skrivet: 27 jan-12 kl 13:38 »
Stora fördelen med ab vs ef är ju att om du får skulder så försvinner de om ab går i konkurs, medans i ef så är du personligen betalningsskyldig så länge du lever :( Och då tar de alla hus och gårdar för dig. Inte bra alls.

Ab kan anses stabilare vid ansökan om så och dylikt. en klar fördel.

Så var det förr i tiden. Man startade 2-3 bolag. 1 stod för utgifterna, 1 stod för inkomsterna. När det var dax inom 2,5-3 år) kk-ade man det skuldtyngda och köpte substansen av kk-förvaltaren för 15-20%.
Sen beror det ju på vad det är för skulder, skatteskulder och lån är prioriterade. Inte så lätt att komma ifrån längre. Låna med AB som säkerhet är inte så gångbart som förr, man får gå i borgen personligen istället och/eller låna betydligt mindre.
Man ser numera mer till betalningsförmågan än panten också.

Nej AB ses inte alls som stabilare längre. Ett AB kan man slå ihjäl om det inte bär sig, det får man inte göra med folk. Därmed är skulden säkrad.
« Senast ändrad: 27 jan-12 kl 14:05 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser