Hej!
Jag har sen i vintras drabbats av förkylningar om och om igen. SVA har först sagt att det verkar vara en förkylning. Men nu till slut med att jag envist gått vidare och skickat fler höns när de frågat om jag vill fortsätta så har jag äntligen fått diagnos: IBV, Mykoplasmer samt Coryza. Coryzan är det som gör att det rent ut åt sagt är förjävligt tråkigt. Det är som ILT i konsekvensen fast inget virus. Utan en bakterie som går att antibiotikabehandla men den återkommer oftast ändå och de kan bli kroniska smittspridare. Och det går inte att säkerställa att de är friska. Men eftersom det är en bakterie så smittar det bara vid närkontakt dvs inte luftburet. Jag kan fortfarande sälja avelsägg men förstås inte levande djur. ILT är uteslutet efter jag skickade in blodprov - det är så de säkrast kan fastställa det.
IBV -infektiös bronkitvirus är enligt SVA inget jag behöver oroa mig för då det försvinner av sig självt - så vet ni det.
Coryza har inte fastställts i Sverige sen 1977! Så nu står jag för det 2011

Dock tror jag mörkertalet är stort då det yttrar sig som en vanlig förkylning som inte ger med sig och med antibiotikabehandling så kan symtomen försvinna men de smittar ofta fortfarande. Jag menar hur många har inte haft en förkylning som är lite envis? Den försvåras då av om det som jag haft lite annat inblandat. Och om du skickar in så testar de det inte om du inte anger sänkt äggproduktion (vilket jag inte upplevt) och svullna huvuden (vilket jag inte uppfattat att de har) De ska nu börja testa detta mer i Sverige efter mitt fall. De har inte heller lyckats odla provet här utan fått skicka det till Tyskland.
Jag är förstås väldigt ledsen över detta och får ju till slut snart säga hejdå till alla mina 50 älsklingar då jag vill ställa ut och sälja levande höns. Tänker för ett tag behålla de som inte visar symtom då unghönsen värper i massor. Har precis skaffat de raser jag vill ha och byggt upp allting klart

Här är symtom man ska leta efter och mer info som SVA mejlat mig. De har ingen info på webbsidan tyvärr.
Kort om sjukdomen:
· Drabbar enbart tamhöns
· Smittsam och med kort inkubationstid (1-3 dygn)
· Inom en flock sprids smittan till alla hönsen inom ca 7-10 dygn
· Bakterien sprids med kroniska smittbärare som kan ha symtom eller verka helt friska
· Normalt tillfrisknar djuren inom ett par veckor
· De flesta i flocken blir sjuka vid ett utbrott men dödligheten som i regel låg
· Symtom: tunnflytande näs- och ögonflöde, andningssvårigheter (andas med öppen näbb), ofta stängda ögon, ofta ses svullnad i huvudet runt ögonen och ibland i slören, sänkt äggproduktion (ibland kraftigt, 10-40 %) och sänkt vattenkonsumtion och dålig aptit
· Sjukdomen kompliceras ofta av andra smittämnen i luftvägarna och kan då bli kronisk. Sådana smittämnen är t ex infektiöst bronkitvirus och Mykoplasmer. I sådana fall kan sjukdomen bli långvarig.
· Höns kan förbli smittspridare under lång tid efter genomgången sjukdom (oklart hur länge)
Den dåliga nyheten är att coryza är en mycket svårbehandlad sjukdom (som ni ju redan har märkt). Antibiotika (t ex oxytetracyklin, dvs Terramycin) ger en tillfällig förbättring eller tillfrisknande, men sjukdomen återkommer i många fall eller till och med ofta snart efter avslutad behandling. Detta anses bero på att man inte lyckats få bort smittämnet från alla djuren trots att antibiotika i regel är effektivt (antibiotikaresistens är ovanligt). I vissa länder finns vaccin mot coryza, dock inte i Sverige och vaccinet hjälper inte när sjukdomen väl har brutit ut. Det enda säkra sättet att bli av med smittämnet är tyvärr avlivning av hönsen och sanering av alla utrymmen. (På så sätt liknar det ILT.) I Sverige finns dock inga krav på speciella åtgärder och coryza är inte anmälningspliktigt så det kommer att bli upp till er vad ni gör med flocken. Ni måste väga in hur hönsen mår och ta hänsyn till att hönsen kan sprida smittan vidare.
I Sverige har diagnosen coryza bara ställts en gång tidigare hos tamhöns (1977). Det beror förmodligen på att bakterien är så svår att diagnostisera snarare än att sjukdomen är ovanlig (fast vi saknar ju information om detta).