Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra yllegarn mindre stickigt?  (läst 7591 gånger)

Märta_och_Kajsa

• Skåne
Göra yllegarn mindre stickigt?
« skrivet: 03 dec-11 kl 13:09 »
God dag kunniga!

Vi är två unga damer som är mitt uppe i att skriva ett projektarbete för sista året på gymnasiet, naturvetenskaplig inriktning. Vi har valt att arbeta om ull. Vi har klippt får och kardat en del. Vi hade tänkt spinna och sen sticka och väva.
En av våra formulerade frågor är hur man kan bli av med "stickigheten" i yllet. Och dessutom om man kan göra detta på ett miljövänligt sätt. Detta eftersom vi tror att när oljan tar slut kommer ylletyger få en större betydelse för textilindustrin och man då självklart kommer vilja ha ett miljövänligt alternativ.

Så, skulle någon vänlig själ kunna tänka sig att ge oss något tips på hur vi ska gå tillväga?
Vi skulle vara evigt tacksamma  :)

Vintervide

• Gäst
SV: Göra yllegarn mindre stickigt?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-11 kl 02:16 »
Avel är ett sätt, dvs avla på olika ullkvalitéer vilket redan görs (rya och merino är två exempel). Ett annat kan vara att blanda in ull från andra djur än får, t ex lama, jak, angoraget och liknande.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 dec-11 kl 10:05 »
Ull från olika raser, och ibland från olika delar av djuret, lämpar sig för olika saker. Den stickiga ullen är styvare och mer hållbar, den använder man till ytterkläder, tjocka tröjor, raggsockar o dy där det är tänkt att man ska ha ett annat plagg under. Den naturligt mjuka ullen är mindre slitstark och används till det man ska ha närmast kroppen. Sen kan man göra olika blandningar för att få den rätta mixen mellan mjukt och slitstarkt.

Man kan även använda olika tekniker för att göra plagget mer slitstarkt, nålbindning t ex är en urgammal teknik som man funnit rester av sedan vikingatiden och som blir väldigt slitstark. Dessutom löper inte maskan om tråden går av, dvs det blir inga stora hål om man sliter av en tråd. Det finns även andra metoder för att få tjockare och starkare material, som turkisk virkning (tror jag att det heter) och att tova. Tovning gör också materialet mindre stickigt.
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 10:09 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 10:26 »
Tror jag läste något om kamgarn här på forumet. Någon som kan sånt här kanske kan berätta vad det är?

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-11 kl 10:32 »
Vi har ju en ras här i Sverige som ger ett mycket mjukt garn: Finullsfår!!! Den är i det närmaste som
merinoull, dvs nästan utan märghåren vilka ger stickigheten! Tyvärr importerar man hellre Merino
än att utveckla de inhemska raserna.
Ull med märghår i är ju stickig och kan användas till vissa saker, men halsdukar, underkläder mm
behöver ju stickas i ett mjukt märghårsfritt garn.
Min åsikt, lite partisk för finullsfår!  ;)
Njuter av värme och allt det gröna!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 04 dec-11 kl 10:40 »
Vi har ju en ras här i Sverige som ger ett mycket mjukt garn: Finullsfår!!! Den är i det närmaste som
merinoull, dvs nästan utan märghåren vilka ger stickigheten! Tyvärr importerar man hellre Merino
än att utveckla de inhemska raserna.
Ull med märghår i är ju stickig och kan användas till vissa saker, men halsdukar, underkläder mm
behöver ju stickas i ett mjukt märghårsfritt garn.
Min åsikt, lite partisk för finullsfår!  ;)

Jo, finull är mjuk och fin, men folk som är känsliga för ull kan ändå reagera på den. Jag spann garn i finull och angora för att sticka till en känslig kompis. Jag tyckte garnet var supermjukt och fint, men hon upplevde att det kliade ändå. Så det är väldigt individuellt.

Annars är det ju som flera redan har skrivit. A och O när man jobbar med ull är att välja rätt sorts ull till rätt projekt. Att i efterhand göra ett stickigt garn mindre stickigt på något enkelt och miljövänligt sätt vet jag inte hur det skulle gå till.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 04:32 »
kamgarn får man när man kammar råullen istället för att karda den innan man spinner den, det är  en särskild teknik som jag tyvärr inte har provat själv.
Västgötamor

Märta_och_Kajsa

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 18:43 »
Tack alla för era svar!

Den ullen vi har nu kommer från får som är mestadels finull men med inslag av gutefår, tyvärr.
Jag är inte säker på om vi kan få tag på eller om vi bör använda andra sorters ull, men vi kan ju försöka.
Men ingen tror att man kan behandla ullen på något sätt?

Återigen TACK!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 18:55 »
Har hört något om att blanda lin med ull men då var det för att det skulle bli slitstarkare. Men kan tänka mig att det blir mindre kliigt också :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 00:58 »
Instämmer i föregånede talare om att man bör använda rätt ull för rätt syfte. Typ fin ull, underull, till närmare plagg och till  ytterplagg ytterullen, den grova, till vattenavvisande, varma ytterplagg. Precis som fåren gör. Man skulle kunna tänka sig att man kan mjukbehandla garnet med mjukmedel som hårbalsam? Det hjälper inte mycket, men litet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 29 dec-11 kl 08:37 »
Jag har aldrig  kunnat bära ull närmast kroppen.
Men nu finns det tom långkallingar som är jättesköna och varma
+ lättvättade.
Hedemorahöns

Märta_och_Kajsa

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 dec-11 kl 13:37 »
Tusen tack för svaren, vi ska definitivt prova att behandla det med balsam.
har ni fler idéer så får ni gärna skriva dem  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 dec-11 kl 14:13 »
Men vad innehåller hårbalsamet då ???.... då ryker ju grundiden med naturprodukt, eller hur :-\ I vår familj använder vi inte en hårbalsam till håret. Vi kör med olivolja..... men jag tror inte att det skulle funka för att få bort stickighet på ullgarn :-\

Här fodrar vi våra ullmössor med en tunn bomullstrikå. Det är ett sätt. Som tidigare skrivare tagit upp tror jag på att man ska använda rätt (rätt sorts ull) material till rätt saker.

Kan ni inte presentera de olika sorternas ull i ert arbete? Skillnader och likheter. Lämpliga användningsområden för de olika sorterna och möjlighet för läsaren att känna på de olika materialen.

Istället för att försöka göra något av materialet som det inte är, kan man jobba MED materialets förutsättningar :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 29 dec-11 kl 15:07 »
Balsam neutraliserar ev schampo rester och åter försluter strået.
Hedemorahöns

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 30 dec-11 kl 18:20 »
Sen har jag förstått det som att olika sätt att spinna garnet ger olika garnkvaliteter.

Du får olika sorters garn om du drar med främre handen ut från luddet in i tråden jämfört om du istället drar bort bakre handen med luddet (långdrag).
Olika garn om du spinner från mitten på en vikt tuss, om du spinner från kardflor, om du spinner från änden på en tops.

En viss ull som är spunnen på ett visst sätt tror jag inte man kan göra mindre stickig.
Bättre istället att välja ut mjukaste ullen (den med tunnast diameter, det finns en enhet som heter microns) och behandla den på det sätt som ger det mjukaste garnet.

Vill ni nörda till ordentligt så finns det en bok om "all världens fibrer" som heter "the fleece & fiber sourcebook" skriven av Deborah Robson och Carol Ekarius.

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 4 användare (1 dolda)
Besksöta, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser