Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa el med muskelkraft?  (läst 26003 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Skapa el med muskelkraft?
« skrivet: 02 dec-11 kl 21:46 »
Hej alla,

Jag kom plötsligt på en galen idé som jag vill försöka utveckla? Det började med att jag och en kompis satt och pratade om solcells-el! Frågan kom upp vad man gör om man inte får ut tillräckligt mycket effekt ur solcellerna och ändå vill ladda batterierna för att ha ström till husbehovet - alltså en backuplösning att ta till vid behov. Självklart tog vi med vindkraft i snacket och då halkade vi in på generatorn som vindsnurran driver, som i sin tur ger ström till batterierna!

Nu till min galna idé som min kompis tyckte var minst sagt galen. Skulle det vara möjligt att med muskelkraft, exempelvis genom en stationär cykel, att få generatorn att snurra och skicka ström till batterierna?

Följdfråga? Om det är genomförbart. Hur mycket skulle man behöva trampa för att ladda batterierna?

Nu är ju detta en högst hypotetisk fråga då jag inte har någon solcellsanläggning eller vindsnurra med generator (ännu). Men om man bara tar som ett räkneexempel en enkel solcellspanel på ca 100W och tillhörande batterier med utrustning för att ge ström till ett litet sommartorp - så borde man kunna räkna på det i alla fall!

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

JOW

• Värmland
SV: Skapa el med muskelkraft?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 21:51 »
Jag har sett en film på nätet där man har satt 100 st människor på typ motionscyklar som är kopplade till elförsörjningen för en lägenhet. Sen får man följa hur de måste trampa livet ur sig för att möta de behov mannen som bor i lägenheten har. Kan säga att de blev ordentligt svettiga...

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 21:52 »
Absolut!  :D

Det finns videoklipp där folk värmer popcorn i micro med hjälp av upphissad cykel och bilgenerator.
Hur mycket behöver du cykla - utväxling, hastighet och mängd producerad el tillsammans med önskad mängd el avgör.

Det vore förmodligen ett krav med en mätare på styret om man är rädd om kondis och batterier.
Sen är en annan fråga om det är värt det..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 21:59 »
Energi är rätt dyr om den ska anskaffas i form av mat som är ätbar för människor. Så det är nog inte direkt lönsamt att producera sin el med muskelkraft, även om man skulle kunna sno ihop maskineriet gratis medelst skrot man ändå har liggande.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 22:29 »
Absolut!  :D

Det finns videoklipp där folk värmer popcorn i micro med hjälp av upphissad cykel och bilgenerator.
Hur mycket behöver du cykla - utväxling, hastighet och mängd producerad el tillsammans med önskad mängd el avgör.

Det vore förmodligen ett krav med en mätare på styret om man är rädd om kondis och batterier.
Sen är en annan fråga om det är värt det..

Har försökt att hitta det klippet men inte funnit något alls!

/Andreas

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 22:31 »
Energi är rätt dyr om den ska anskaffas i form av mat som är ätbar för människor. Så det är nog inte direkt lönsamt att producera sin el med muskelkraft, även om man skulle kunna sno ihop maskineriet gratis medelst skrot man ändå har liggande.

Nu var det ju ett tankeexpriment och inte en fråga om hur dyrt eller onödigt det skulle vara. Bara vad som skulle krävas, alltså med den eller den typen av konfiguration, hur länge skulle man behöva trampa för att ladda batteriet för att få ut x-antal timmar ström till hushållet!

/Andreas

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-11 kl 23:03 »
100W kan nästan vem som helst (man, frisk, föra pension) prestera ganska länge, iaf om man cyklat ett tag och inte är rökare.

Tio timmars cyklande för en kWh är inte orimilgt, men så kommer det en massa förluster. Grovt uppskattat en arbetsdag för ett normalt bil eller motsvande fritidsbatteri, från typ tomt till fullt.

Att köpa 2kWh kostar väl en 2-3:-  Att köpa ett minivindkraftverk som snittar som cykeln med en medelsvensson på kostar i storleksordningen 5000-10000:- plus mast och installation.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 02 dec-11 kl 23:08 »
Kom att tänka på att jag för något år sedan funderade över om inte gym borde tillvarata den energi som folk gör av med när de är där... men det kanske inte lönar sig.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 23:15 »
Kom att tänka på att jag för något år sedan funderade över om inte gym borde tillvarata den energi som folk gör av med när de är där... men det kanske inte lönar sig.

För gymägaren kan det löna sig om man sätter en generator av speciell modell på varje motionscykel och löpband.
Det blir en liten slags bonus varje månad men inget du införskaffar för att resa till Thailand 5ggr om året.

Gissningsvis.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 23:28 »
Om jag fattat rätt så kan en människa utveckla 0,1-0,2 hk vid kontinuerligt arbete.
1hk är =735,49875 W
0,2hk =147,09975 W

Alltså blir det inte några stora mängder ström som alstras...
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 23:35 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Bo

« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 19:55 »
Väger man 72 kg och klättrar upp för ett 5000 meter högt berg, har man samlat 3600000wattsekunder = 1 kWh lägesenergi.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 dec-11 kl 19:59 »
Kul tråd!  Själv har jag funderat över, om det vore ett vettigt sätt att få fart på en inbiten soffpotatis genom att låta henom driva TVn med en motionscykel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-11 kl 20:06 »
Bilgenerator och cykel är ju lätt att bygga ihop, har man sen gott om vänner som gillar långa spinningpass så blir det kanon, massa laddade bilbatterier på lager,transformator till 220v finns ju, fast bättre att bygga en väderkvarn eller ett skovelhjul i ån eller bäcken, kanske får tillräckligt me strömming till trädgårdsbelysningen;-)
Fjäderfän och kaniner

JOW

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-11 kl 21:01 »
Som andra har varit inne på så är energi extremt billigt att köpa idag. Tänk tex att du kan packa in familjen och packning i en Volvo V50 ock på en liter bensin åka mer än en mil på 6-7 minuter. Bensinkostnad: 14:-. Fråga sedan några vänner om de vill putta bilen tillbaka för den pengen och på den tiden...

Det krävs mycket högre energipriser och/eller energibrist för att muskelkraft ska löna sig i lite större skala. Men vi är på väg i racerfart mot en sån värld.

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 03 dec-11 kl 22:27 »
Som andra har varit inne på så är energi extremt billigt att köpa idag. Tänk tex att du kan packa in familjen och packning i en Volvo V50 ock på en liter bensin åka mer än en mil på 6-7 minuter. Bensinkostnad: 14:-. Fråga sedan några vänner om de vill putta bilen tillbaka för den pengen och på den tiden...

Det krävs mycket högre energipriser och/eller energibrist för att muskelkraft ska löna sig i lite större skala. Men vi är på väg i racerfart mot en sån värld.

Bra jämförelse, ta det med en modern snål dieslelmotor så kostar bränslet för en mil 5:- Elbil ca 2:- om man inte vill köra lite saktare, för då kan man komma ner i 1:- milen.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #15 skrivet: 04 dec-11 kl 18:32 »
Bra jämförelse, ta det med en modern snål dieslelmotor så kostar bränslet för en mil 5:- Elbil ca 2:- om man inte vill köra lite saktare, för då kan man komma ner i 1:- milen.

Och går man kostar det inget :) annat än mat och vatten då, men det måste man ju ändå ha!

/Andreas

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #16 skrivet: 04 dec-11 kl 18:38 »
Hej alla,

Som jag har förstått det av inläggen ovan så är det möjligt att faktiskt ladda ett batteri med muskelkraft, men att det kan vara både olönsamt i tid och kostnad i form av mat och vatten för den som cyklar! Men att säga att energi är så billigt att det inte skulle löna sig (alltså att det är smartare med två hål i väggen) är inte det jag vill diskutera här! Idén var ju från början att det handlade om ett litet sommartorp utan fast el! Så om vi har ett par batterier och en cykel så kan man trampa för att ladda batterierna?

Jag har nu hunnit sätt på bla ett youtubeklipp på folk i NY som trampar på stationära cyklar som laddar ström till dator. Sen har jag ett exempel från en annan vän som berättade att en jobbarkompis till han hade kopplat motionscykeln till TVn. Om han inte satt på cykeln och trampade så hade inte tvn ström! Hur han gjorde vet jag inte riktigt, men jag tro att det bara handlade om en brytare som slog och slog på strömmen till till tvn när han satt och trampade!

Idén är fortfarande intressant och en en gång vill jag påpeka att detta bara är ett tankeexperiment!

/Andreas

kackelmann

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 dec-11 kl 18:59 »
Idén var ju från början att det handlade om ett litet sommartorp utan fast el! Så om vi har ett par batterier och en cykel så kan man trampa för att ladda batterierna?

Man kan trampa runt en generator för att ladda ett batteri, det är egentligen en icke-fråga.

Vad som är frågan för din del är, hur länge du ska trampa för att få saker att fungera i ditt torp.

Elektricitet är väldigt enkelt att räkna på, man räknar på allting i enheten watt. Effekt är hur mycket el en grej förbrukar och förbrukning är effekten över tid. Man kunde tex. säga att en man som dricker en öl har en effekt på en öl. Om man låter honom sitta i baren en timme så kanske han hinner dricka tre öl på den timmen. Då är hans förbrukning tre öl per timme, eller "tre öltimmar".
Likadant, om tex. en lågenergilampa drar 7 watt (effekten) och är igång en timme så har dess förbrukning varit 7 watt-timmar. Är den igång två timmar är dess förbrukning 14 watt-timmar. I förbrukningssammanhang brukar man inte prata om watt utan kilowatt (alltså 1000 watt) eftersom förbrukningen ofta är ganska stor om man mäter i små ynkliga watt.
En människa i god kondition som trampar på en cykel-generator kan skapa ungefär 100 watts effekt och om du trampar en timme har du trampat ihop till 100watt-timmar eller 0,1kilowatt-timme (förkortat kWh). Dina 0,1kWh efter en timmes trampande räcker för 14 timmars lamplyse om du tänder din 7 watts lampa (100 watt-timmar / 7 watt = 14,5 timmar).
Vad du behöver göra nu är att ta reda på vad du ska ha igång i stugan, hur stor effekt varje pryl har och hur länge de ska vara igång på ett dygn. Då kan du räkna ihop hur länge du måste trampa på cykeln för att det ska bli verklighet. Exempel: lågenergilampa 7W igång 8 timmar, dator 70W igång två timmar. Summa: 196 watt-timmar. Som bekant kan du trampa ihop 100 watt-timmar på en timme så det betyder att du måste trampa 2 timmar för att ha ovanstående apparater igång.
(notering: bortser helt från förluster i systemen i räkningarna, i verkligheten kan du få trampa en bra bit över 2 timmar eftersom alla prylar i kedjan tappar några watt hit och dit)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 dec-11 kl 19:05 »
Att behandla det som ett tillval kan fungera, i din värld.
Men då är förmodligen kravet att du kör med celler.

Psst: Titta på jula där bensindrivna elverk säljes.  ::)

Hej alla,

Som jag har förstått det av inläggen ovan så är det möjligt att faktiskt ladda ett batteri med muskelkraft, men att det kan vara både olönsamt i tid och kostnad i form av mat och vatten för den som cyklar! Men att säga att energi är så billigt att det inte skulle löna sig (alltså att det är smartare med två hål i väggen) är inte det jag vill diskutera här! Idén var ju från början att det handlade om ett litet sommartorp utan fast el! Så om vi har ett par batterier och en cykel så kan man trampa för att ladda batterierna?

Jag har nu hunnit sätt på bla ett youtubeklipp på folk i NY som trampar på stationära cyklar som laddar ström till dator. Sen har jag ett exempel från en annan vän som berättade att en jobbarkompis till han hade kopplat motionscykeln till TVn. Om han inte satt på cykeln och trampade så hade inte tvn ström! Hur han gjorde vet jag inte riktigt, men jag tro att det bara handlade om en brytare som slog och slog på strömmen till till tvn när han satt och trampade!

Idén är fortfarande intressant och en en gång vill jag påpeka att detta bara är ett tankeexperiment!

/Andreas

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 04 dec-11 kl 19:53 »
Nu till min galna idé som min kompis tyckte var minst sagt galen. Skulle det vara möjligt att med muskelkraft, exempelvis genom en stationär cykel, att få generatorn att snurra och skicka ström till batterierna?

VAWT Generator

cougar productvideo
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 2 användare
peterm, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser