Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gul skummande motorolja  (läst 11279 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
gul skummande motorolja
« skrivet: 02 dec-11 kl 19:48 »
Kollade oljan på saaben 9.5 idag, gult skum ända upp under locket, det borde inte vara topplockpackningen eller? Vattenbehållaren full,olja blir väl grå me vatten? Kan det vara tätt i vevhusventilationen? Taskig  oljekvalite? Bilen har ork och funkar som den ska,
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
SV: gul skummande motorolja
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 19:53 »
Kollade oljan på saaben 9.5 idag, gult skum ända upp under locket, det borde inte vara topplockpackningen eller? Vattenbehållaren full,olja blir väl grå me vatten? Kan det vara tätt i vevhusventilationen? Taskig  oljekvalite? Bilen har ork och funkar som den ska,

En gång blev det så i nån moped jag hade. Hade fyllt på med olja från nån dunk jag hittade i garaget. Då antog jag att det var för att jag blandat olika sorter, men jag vete tusan.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 20:01 »
jag har hällt på olja,vet inte vilken sort som var i förut men jag kolla koden enligt handbok så d skulle bli rätt då jag fyllde upp sist
Fjäderfän och kaniner

Brasa

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 20:02 »
Kör man med mkt kallstarter kan det bli lite latte färgat på oljelocket villket inte är någon fara.
Men om det är på stickan & i kylvatten behållaren så är det nog värre som topp packning spricka i topp block eller en mkt dålig turbo kan resultera i detta

vev hus ventilationen borde det inte vara när vatten & olja blandar sig då brukar det mer vara att dom drar olja
Ja vad ska vi börja?

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 20:08 »
Tycker att vatten i olja kan bli allt mellan vitt-gult-brunt, men då borde ju kylarvattnet försvinna tycker man.

Valmet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 20:33 »
Skulle det kunna vara bränslet som hamnat i oljan ?
Borde man kunna lukta, fast i såfall mår nog inte motorn så bra

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-11 kl 20:37 »
Bilen drar inget vatten,går som den ska dessutom. Kan det bli kondensvatten som blandar sig med oljan så det blir såhär?
Fjäderfän och kaniner

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 dec-11 kl 20:39 »
Bilen drar inget vatten,går som den ska dessutom. Kan det bli kondensvatten som blandar sig med oljan så det blir såhär?

Fast då brukar det bara vara lite under oljelocket.

Valmet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 20:41 »
Men är oljan klar eller grumlig ?

Om den blandar sig med vatten blir det väl alltid grumligt?

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 20:47 »
Men är oljan klar eller grumlig ?

Om den blandar sig med vatten blir det väl alltid grumligt?

Står den ett par dar så delar den sig igen, så det inte syns.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 02 dec-11 kl 20:51 »
Om bilen mest bara har gått i korta körningar på sista tiden så att oljan aldrig har fått tillfälle att bli genomvarm så att kondensvattnet avdunstar, så är det fullt normalt även om det inte är lämpligt att köra omkring på det sättet.

Det tar mycket längre tid för motoroljan att bli varm än för kylvattnet, det kan krävas en halvtimmes körning eller ännu mer. Och först när oljan har blivit varm kan bränsle och kondensvatten börja avdunsta ur den, och det tar ju också sin tid.
Om kylvattnet aldrig kommer upp i normal temperatur - t ex för att termostaten inte fungerar som den ska eller för att man kör kupévärmen för fullt redan innan motorn är varm - så tar det ännu längre tid innan oljan blir varm.

Prova att köra på landsväg åtminstone 2-3 timmar i sträck och se om skumbildningen och konstigheterna är borta sedan.

För framtida vardagskörning: Använd motorvärmare så mycket som möjligt (värm minst 2 timmar före start), och låt kupévärmen vara avstängd tills motorn har blivit varm (om det inte är t ex akut behov av defroster). Försök ordna en längre körning på uppåt en timme minst en gång i veckan om bilen används dagligen för småkörningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 20:57 »
Det är ett någorlunda vanligt fel på dessa bilar. Finns lite olika, men detta är ett av alla.
Tipset är att byta olja! Detta bör man upprepa ett par gånger, vissa rekommenderar medel för att spola ur systemet.

Oljepumpen är nog helt igensatt. Iaf snart av detta kletet. Troligtvis kan du rädda dig från ett motorbyte.
Samtidigt kan du passa på att uppgradera vevhusventilationen. Denna är också känd bland felen.
Den kan åstadkomma liknande "fel" som detta.

Har en bekant som gjort ett jobb som detta. Kort och gott så var det ett helvete att rensa systemet.
Finns en del resultat man får fram genom google när man söker. Ibland en och annan färgglad kletig bild.

Flest och bäst svar tror jag du har på garaget.org  :D
Jag kan förstås också ha helt fel så ett utlåtande från en som är mer insatt kan vara att föredra.

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 21:15 »
Verkar som vissa SAAB motorer är känsliga för slabb,bra att då byta olja ofta. Vid ork kan du kolla här vad som gäller.

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 21:33 »
Bilen används till och från frugans jobb, ca 10-15min resväg enkel väg, jag hitta ingen olja i vattenbehållaren, ska byta olja o filter och hoppas på det bästa,bilen ryker inte vitt. Hur rensar man vevhusventilationen? Det är en slang eller?
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 02 dec-11 kl 21:56 »
Det brukar finnas mer än bara en slang i vevhusventilationen. Som regel en oljeavskiljare - den kan ibland sitta t ex på insidan av ventilkåpan så den inte syns vid en hastig anblick, och ofta finns även diverse backventiler, strypningar och munstycken inblandade i det hela. Det brukar vara mer komplicerat på turbomotorer än på sugmotorer.

Oljeavskiljaren är ofta någon slags platt plåtlåda med en perforerad plåt i, meningen är att oljedroppar som följer med vevhusgaserna ska fastna i lådan och sedan rinna ner i motorn igen. En del, i synnerhet franska, biltillverkare har också haft en burk som är fylld med något som ser ut som hoprullat gunnebostängsel. Det har ställt till med problem på bilar med mycket kondens i vevhusventilationen eftersom de tunna ståltrådarna rostar och så småningom ramlar korta trådbitar ner i oljetråget. De tar sig lätt genom oljesilen och kan t ex skada oljepumpen eller fastna i någon tryckbegränsningsventil i smörjsystemet. Senare utföranden - och även oljeavskiljare som har sålts i modern tid som reservdel till äldre bilar med den konstruktionen - har "stängslet" tillverkat av rostfri ståltråd.
Om inte oljeavskiljaren går att ta isär för rengöring kan man bli tvungen att blötlägga den länge (flera dygn) i t ex bensin för att lösa upp all gegga. Har man en ultraljudstvätt till hands kan den underlätta en hel del!

Backventiler har ofta ställt till problem, det kan t ex röra sig om gummiflärpar som antingen blir hårda och styva med tiden eller som helt enkelt försvinner. Returfjädrar i backventiler kan också sluta fungera pga rost.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 dec-11 kl 22:00 »
Bilen används till och från frugans jobb, ca 10-15min resväg enkel väg, jag hitta ingen olja i vattenbehållaren, ska byta olja o filter och hoppas på det bästa,bilen ryker inte vitt. Hur rensar man vevhusventilationen? Det är en slang eller?

Vänta med oljefilter. Byt olja, kör en bit för att sen byta olja igen samma dag. Billig mineralolja brukar folk rekommendera.
Sen om mineraloljan inte är så kletig när du byter då kan du med gott samvete hälla i märkesolja och montera filter. :)

En grej är ju restiden på max 15min per dag men först kan man ju se till att detta kletet försvinner.
Om du söker på google så hittar du oändliga historier kring detta. Blandar du in sökordet "koks" så rycker plånboken lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser