Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajsbräda eller inte bajsbräda ..  (läst 13859 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Bajsbräda eller inte bajsbräda ..
« Svar #20 skrivet: 02 dec-11 kl 10:40 »
Jag förespråkar ändå formplyfa. Lös skiva som man kan ta ut och dra av med högtrycken....najs.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 02 dec-11 kl 11:21 »
Låter besvärligt med högtrycken på vintern*brrr*

Jag ska fundera vidare på detta då jag har ett hönshus som jag ska göra on  invändigt sen .
Kom gärna med mera förslag om hur gödselbrädor kan se ut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 02 dec-11 kl 11:34 »
Då kör jag med ljummet vatten i hink och sopkvast.... rätt OK det oxå. När man har så många hönor som jag och du ( och då ligger jag ändå i lä ) så gäller det att ha det smidigt. Det går väl an att plocka bajsar från 5-10 höns-skrottar ;) Väldigt klokt att ta in så många tips som möjligt!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 02 dec-11 kl 11:37 »
Ja jag har ju en del ställen att städa 6 st hönshus och ett ankhus + hästarnas lösdrift och illervoljären *S* så jag är försiktig med lösningar. ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gallina

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 02 dec-11 kl 11:39 »

Så här ser min hörna ut  :D Nu har jag inte så många hönor....än... :P Men kommer definitivt köra samma struktion vid ett ev. utbygge :-) Kompostgallret sitter snett så inga hönor sitter bekvämt på dem (taskigt va?!) och är bara lutat mot två skruvskallar så det är bara att lyfta upp och raka av brädan (som är en skiva från ikeas fyndhörna)
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 02 dec-11 kl 11:48 »
Här har vi pinnarna över värpredena. Taket på värpredena är starkt sluttande och obekvämt att sitta på. Ett par gånger i veckan skrapar jag av taket fast mesta skiten har rullat ner av sig självt. Hittlis ner i golvströet som är kutterspån.
Golvströet är alltid torrt här, enda fukt som förekommer är färsk skit. Ännu bättre har det blivit efter Azoo-Linas recept om många höns på liten yta. I dagsläget 15 st på 2,5x1,7 meter.

Städa/ gödsla ut? En gång om året eller två.
Skura? Vaffö? Har aldrig förstått vitsen att blaska med vatten i ett torrt hönshus. Lika lite som att blöta ner en bil som rostar utan hjälp.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 11:51 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #26 skrivet: 02 dec-11 kl 11:52 »
Jag förespråkar ändå formplyfa. Lös skiva som man kan ta ut och dra av med högtrycken....najs.

Jag håller med! Fungerar jättebra tycker jag. Jag skrapar av den varje morgon med en skrapa och avföringen förvarar jag utanför hönshuset. Då blir det torrt och fint inne. Skivan tvättar jag av var 4:e vecka ungefär. Kanon!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-11 kl 12:50 »
Får väl sätta in en länk, så att ni kan se allihop http://www.xn--jennysgrna-lcb.se/index.php/hons/honshuset

Skulle jag gjort det idag, så hade jag satt alla pinnar på samma nivå, åsså hade jag lutat kompostgallret mer.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #28 skrivet: 02 dec-11 kl 14:08 »
Jag testar fn undulatmodellen på min bajsbräda i nya hönshuset. Dvs jag har lagt fyrkantiga avsågade reglar på bajsbrädan med avstånd mellan. Sedan har jag lagt några blad tidingspapper, och sedan ligger det kompostgaller.

Tanken är att jag ska ta bort gallren, rulla ihop tidningspappret och lägga i komposten med allt bajs fäst inne i "rullen" och sedan lägga på nytt papper på bajsbrädan. 

Får se om det funkar! ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 02 dec-11 kl 14:15 »
Fiiint dina höns har  Linda  :D
Ska nog också luta kompostgallret.
Mitt sitter fast på en ram som jag lyfter då jag skrapar.
Hedemorahöns

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 02 dec-11 kl 17:14 »
var köper man billigast kompostgaller?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 02 dec-11 kl 18:07 »
Priset brukar ligga runt 100- ingen för fyra.
Finns bla på Granngården sommartid.
har köpt många under åren,
tycker bara att de blir klenare och klenare.  :-\
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 02 dec-11 kl 18:09 »
Sätt upp en lapp på affären och köp dem begagnade från alla som för sent kommit på att kompostgaller är värdelöst till komposten. Jag använder själv mycket kompostgaller till grindar, burar osv, men aldrig till kompost  :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 02 dec-11 kl 18:39 »
skit i kompostgallret!  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 02 dec-11 kl 19:19 »
Trodde de var till hönsen ;)
Hedemorahöns

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 dec-11 kl 19:24 »
Trodde de var till hönsen ;)
Hehe

FM

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 02 dec-11 kl 21:17 »
Priset brukar ligga runt 100- ingen för fyra.
Finns bla på Granngården sommartid.
har köpt många under åren,
tycker bara att de blir klenare och klenare.  :-\

Gick och muttrade om exakt detta ^ igår, dom har blivit så mycket klenare  >:( Och även svetsat nät, även om man kan få tag i grövre... Det går utför med kvalite, grrrrr.
Angående galler så tog jag trådbackar, typ som dessa och ställde under  http://www.google.se/imgres?q=tr%C3%A5dback&hl=sv&sa=X&rlz=1G1ACAW_SVSE375&biw=1366&bih=651&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=l9wEc2u5qGpRfM:&imgrefurl=http://www.jula.se/tradback-med-hjul-667001&docid=mFoz2wMZFRC8iM&imgurl=http://www.jula.se/mediaarchive/6066856/main/667001-jpg.jpg&w=250&h=250&ei=pDHZTo-SD4LO4QTRqsCBDg&zoom=1&iact=hc&vpx=376&vpy=150&dur=381&hovh=200&hovw=200&tx=113&ty=96&sig=112272714123968996369&page=1&tbnh=145&tbnw=145&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:1,s:0

Galvaniserat kompostnät tycker jag är de bästa av dagens kompostnät. Men kanske bara inbillning. Man kan ju oxå använda sådana nätplåtar lr vad de heter som man har till ungnar. Kolla skroten :D

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Snna

• Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 04 dec-11 kl 14:20 »
Skaffade mig en bajsbräda till hönshuset i somras och måste säga att det är bästa uppfinningen. Aldrig har mitt hönshus varit så lättstädat och rent som nu. :)

Hos mig ser det ut på detta vis,

Karlid

• Halland
« Svar #38 skrivet: 04 dec-11 kl 20:03 »
Här har hönsen under sovpinnarna mjölkpapp som lyfts ut varje vecka. På bänk eller litet bord strax under pinnarna. Mycket lättskött. Tror det funkar med vanlig byggpapp oxå. Lätt att hälla hönsskiten i komposten om man vill.

flax

• Halland
« Svar #39 skrivet: 04 dec-11 kl 22:59 »
Formplyfa - yes! Har en lätt lutande bajsbräda under sittpinnarna som jag jag skrapar av varje dag i samband med fodring/vattning. Tar ingen tid alls. Har en femliters plasthink med lock och en 20 cm spackelspade till hjälp. Hinken får stå kvar i hönshuset för att det skall vara enkelt, och locket gör att det inte luktar.

Skurar brädan med jämna mellanrum, varannan vecka eller så. Den håller sig faktiskt väldigt fräsch.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
Bokohammare, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser