Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huyndai Santa Fe eller Kia Sportage  (läst 4928 gånger)

Moraggarn

• -
Huyndai Santa Fe eller Kia Sportage
« skrivet: 01 dec-11 kl 14:09 »
Någon som har erfarenheter av dessa bilar?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Huyndai Santa Fe eller Kia Sportage
« Svar #1 skrivet: 01 dec-11 kl 14:14 »
Japp! Skulle också vilja veta lite vad som händer när de blir gamla. Även H1 skulle jag ju kunna använda men de brukar visst stanna rätt tidigt. *sett på Blocket*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 14:25 »
Har precis köpt en Kia Sportage komfort,bensin och ingen 4w , 2011.
Kan bara säga att : Den passar perfekt till min rumpa, är så nöjd, lite stötigare än  Michan Grandis, och lite mer ljud från
vinterdäcken, men det största +++++ Jag har råd att åka bil, den drar en bråkdel av vad min gamla gjorde.
Sen vet man inget om hur det blir när bilen blir äldre, men nu bara älskar jag den.
Enda - är att min hästtransport är 60 kilo för tung, så jag får inte dra den med B körkort.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Kockas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 20:36 »
Kan för lite om dessa bilar men har en kompis som påstår att Kia Sorento är ett bättre köp än kia sportage.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 20:56 »
Någon som har erfarenheter av dessa bilar?

Hur nya eller gamla?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 21:11 »
Om Kia Sorento är bättre än Kia Sportage skulle jag titta efter något annat. Brorsans granne har en Sorento och det är tydligen världens måndagex. den står mer på verkstan än hemma på gården...
Sedan är väl service på Kia extremt dyra, vi tittade på en Sportage först men har nu beslutat oss för VW Tiguan istället, lite dyrare men känns mycket modernare och ännu lite bränslesnålare...
Och bli inte blingrad av Kias 7 åriga nybilsgaranti det tar dom igen rejält på servicekostnaderna och så är det väldigt mycket som är exkluderat från de 7 åren...t.ex. elektronik vill jag minnas bara har 2 eller 3 års garanti...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 10:09 »
Jag har två Hyundai Santa Fe i bekantskapskretsen. Årsmodeller okända men man kan dra vissa slutsatser av att regnumren börjar på T respektive W.
Den äldre av dem är en diesel som har gått över 25000 mil, den lär ha blivit stående pga bränslepumpsproblem flera gånger de senaste åren, vid något tillfälle byttes högtryckspumpen vilket inte var billigt. I övrigt har den krävt en del sedvanligt bromsmekande etc, eventuellt har kopplingen bytts också.
Den nyare är en bensinare, V6, och den har vad jag vet hittills skött sig problemfritt. Förvisso har den inte gått särskilt långt och inte heller använts för någon tung körning som inte en vanlig personbil skulle klara av.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 04 dec-11 kl 12:14 »
Om du har funderat på 4wd...
Fyrhjulsdriften på dessa bilar är väl av enklaste typen, Visco-koppling. Och det har väl både för och nackdelar...
Nackdelarna är väl att de egentligen inte är så mycket fyrhjulsdrift att prata om, mestadels framhjulsdrivet...och ofta slutar de att fungera utan att ägarna ens märker det. De får helt enkelt en framhjulsdriven bil.
Fördelarna är att dessa mindre intelligenta system ibland beter sig bättre än de hyperintelligenta som finns i t.ex. BMW och Land Rover...
På jobbet har montörerna ett antal Honda CRV, men dessa är att betrakta som rent framhjulsdrivna bilar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 25 okt-14 kl 09:11 »
Lite mer erfarenheter av bekantskapskretsens stadsjeepar under de senaste tre åren.
En Santa Fe med V6 bensinmotor fick kamremshaveri, dock tog maskinskadeförsäkringen kostnaden så det blev inte så dyrt för bilägaren.
På en Hyundai Tucson har hjullagren börjat låta illa och behövt bytas ett efter ett, tydligen krävs det specialverktyg för att byta åtminstone bakhjulslagren på en sådan.
Överhuvudtaget tycks Hyundai lida mer än andra bilmärken av att chassidelar visar sig vara ohjälpligt hoprostade när något ska repareras, även på ganska nya bilar. Jag vet ett fall - dock gällde det en vanlig personbil - där främre bromsskivorna hade fastnat ihop så svårt med hjulnaven att enda chansen att ta isär för att kunna byta hjullager var att kapa sönder bromsskivorna med vinkelslip.

Och till sist, en Kia Sorrento råkade ut för brand i elcentralen. Även detta blev relativt billigt för bilägaren (om än efter en del tjafs), jag vet inte om det gick på försäkring eller om biltillverkaren tog på sig det som goodwill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Bokohammare, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser