Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslaget till ny djurskyddslag  (läst 40192 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #80 skrivet: 02 dec-11 kl 17:57 »
...
OT: Ska du sluta med fåren?
//JBF
Ja, de hamnar i frysen tämligen omgående.

Det tar för mycket på mig att hålla koll på allt.
Jag är egenföretagare med en verksamhet som har otroligt mycket regelverk (tillfälliga boenden = hotel) som tar all tid i anspråk som finns till att läsa lagar. Bokföring, arbetsgivare etc tar mycket mer tid än man tror. Någonstans måste jag dra gränsen.

Finns ingen rimlighet i den tid det tar, då talar jag inte om tiden det tar att sköta dem, för några enstaka får som i stort sett bara innebär kostnader. Det finns ingen som tackar mig för att jag håller fint i naturen som är Natura2000 (riksintresse) tvärt om så straffas man hela tiden och får inte göra nåt för att dra in någon krona på den marken. Antagligen får man inte ha det som fårbete heller... utan att söka dispens eller nåt.

Skit samma det får slya igen nu. Har fått nog.

JBF

• Småland
« Svar #81 skrivet: 02 dec-11 kl 20:08 »
Ja, de hamnar i frysen tämligen omgående.

Det tar för mycket på mig att hålla koll på allt.
Jag är egenföretagare med en verksamhet som har otroligt mycket regelverk (tillfälliga boenden = hotel) som tar all tid i anspråk som finns till att läsa lagar. Bokföring, arbetsgivare etc tar mycket mer tid än man tror. Någonstans måste jag dra gränsen.

Finns ingen rimlighet i den tid det tar, då talar jag inte om tiden det tar att sköta dem, för några enstaka får som i stort sett bara innebär kostnader. Det finns ingen som tackar mig för att jag håller fint i naturen som är Natura2000 (riksintresse) tvärt om så straffas man hela tiden och får inte göra nåt för att dra in någon krona på den marken. Antagligen får man inte ha det som fårbete heller... utan att söka dispens eller nåt.

Skit samma det får slya igen nu. Har fått nog.

Jag kan tänka mig att det är svårt att få tiden att räcka till allt! Tråkigt är det i alla fall! Du som jobbat hårt med dina betesmarker för att få dem fina igen! Hoppas du kan ta in några lånenöt som kan fixa jobbet "gratis" i stället...
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Halte

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 02 dec-11 kl 20:13 »
Apropå djurskydd... Fick ett brev igår från JV som hade konstaterat att många som har får & getter gör alldeles för mycket fel. Detta skulle tydligen göra att de måste göra extra mycket tillsyn = debitera många besök.

Själv känner jag mig enormt skyldig eftersom jag dels råkade posta en kopia av transportdokumentet till JV tillsammans med anmälan om förflyttning av ett st bagglamm. Det var första felet.

Den som köpte bagglammet gav mig sitt SE'nr som visade sig vara inaktivt...
Jag tog naturligtvis personuppgifter, regnr för jag har ingen skyldighet att kontrollera SE'nr egentligen. Det var andra felet.

Skapar man mycket och krångliga regler så blir det mycket "formfel" som i statistiken blir till att man måste kontrollera en masse. Själv tycker jag detta är botten och gör mig av med fåren, det får slya igen för jag orkar inte längre.
Puh.. Jag trodde det bara var jag som fått det p.g.a. transportdokumentstrul.. Blev nervös som faan. :)

Hoppas man slipper kontroll bara.. För jag har då jäklar inga dokument. Jag trodde att det räckte med att rapportera in på deras hemsida, men det gör det väl tydligen inte eftersom att man visst ska kunna visa upp något papper för en ev. inspektör.
Oerhört mkt byråkrati kring dessa djur tycker jag..

regnpipan

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 02 dec-11 kl 20:35 »
Oerhört mkt byråkrati kring dessa djur tycker jag..

det är vi nog rätt många som skriver under på.

fishyerik

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 02 dec-11 kl 21:02 »
Angående att djurskyddsreglerna överlag blir mer verklighetsfrämmande med tiden tror jag iaf delvis har att göra med djurrätts-rörelsen. Jag tycker mig känna igen delar av argumentationen därifrån.

Till exempel att föda är jobbigt för däggdjur, men det är milsvid skillnad mellan en frisk stallkatt och en människa som ska föda. Katter föder "i små portioner".  Var i hela fridens namn försvann katternas rätt att utföra sina naturliga beteenden?

Jag kommer för tillfället inte på något däggdjur som har så besvärliga/krävande graviditeter, förlossningar och beroendetid som oss människor. Det skulle naturligtvis vara tufft för en människohona att föda varje efter att hon blivit könsmogen, men till exempel katter som inte är rassönderavlade är rustade att klara det så länge de får näring för det.     

Jag kan inte förstå hur korkade folk är i allmänhet, att de inte ens tänker efter om det är rimligt att utgå från sig själv, som om det vore samma sak, jo det är mest kvinnor som gormar om okastrerade katter, och det är män som verkar bli mest illa berörda av att han-kultingar som blir kastrerade.   

Ska vi ha ett fungerande samhälle i det långa loppet behöver vi beslutsfattare som inser att det är skillnad mellan människor och andra djur, precis som att alla andra djur inte heller är identiska med varandra.

Avel på gnagarjagande katter. Självklart gör det skillnad om jägaregenskaperna är genetiska. Det skulle vara svårt att märka skillnad om katthonorna skulle ha 1000-tals hanar att välja bland, men det har dom sällan. En särskild egenskap är lätt att avla på, det är en helt annan om man ska plocka fram säkra BIS-djur för större tävlingar, då lyckas man aldrig med "fadern okänd/osäker". Till saken hör dessutom att man sällan är ensam om att spara på katter som är bra på att ta gnagare.

I vilket fall som helst tycker jag att det vore en intressant idé om de som slaktar av sina djur spelar in det på film, och samtidigt förklarar varför, och kanske ber varje djur att tacka jordbruksverket och kanske djurrättsrörelserna innan "ögonblicket".  Sen upp med det på youtube och hitta på ett bra namn på fenomenet. Jag menar, det kan ju inte vara sällsynt att folk ger upp.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 02 dec-11 kl 23:09 »
Jag måste erkänna hur jag inte alls fattar hur en tråd om nya djurskyddsbestämmelser kommer att handla om raskattrers vara eller inte vara. Eller för den delen om SKks avels strategier.

Om nu djur enligt nya lagen ska få leva enligt sina instinkter, eller få utlopp för dessa, så fattar inte jag hur huskatter (läs innekatter) ska få hållas inomhus!!! En katt behöver få stöva fritt och få jaga. Inomhuskatter är djurplågeri, enligt min mening >:D

Där satte jag nog en hel del på sin spets, eftersom jag tror att många djurrättsaktivister har innekatter.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #86 skrivet: 02 dec-11 kl 23:26 »
Citera
Om nu djur enligt nya lagen ska få leva enligt sina instinkter, eller få utlopp för dessa, så fattar inte jag hur huskatter (läs innekatter) ska få hållas inomhus!!! En katt behöver få stöva fritt och få jaga. Inomhuskatter är djurplågeri, enligt min mening >:D
Håller helt med dig!
Citera
Jag kommer för tillfället inte på något däggdjur som har så besvärliga/krävande graviditeter, förlossningar och beroendetid som oss människor. Det skulle naturligtvis vara tufft för en människohona att föda varje efter att hon blivit könsmogen, men till exempel katter som inte är rassönderavlade är rustade att klara det så länge de får näring för det.     
Gäller väl för de flesta djur som hålls någorlunda normalt (Hästar, kor, får, hundar osv.) en släkting till mig som bott i Indien länge har just kommenterat indiska kvinnors födande med att: De föder och ett par timmar senare är de ute och jobbar på risfälten.
De får förhållandevis små barn och förlossningen är inte speciellt krävande, de är alltså på fötter igen efter ett par timmars vila.
Man undrar då om våran livsstil orsakar många av våra problem? För mänskligheten har klarat att föda sedan urminnes tider utan större problem (även om det gått galet ibland, som hos alla däggdjur).

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 03 dec-11 kl 02:09 »
Jag måste erkänna hur jag inte alls fattar hur en tråd om nya djurskyddsbestämmelser kommer att handla om raskattrers vara eller inte vara. Eller för den delen om SKks avels strategier.

Där satte jag nog en hel del på sin spets, eftersom jag tror att många djurrättsaktivister har innekatter.
De flesta som tycker så här har nog inte själv haft innekatter, och vet inte hur det fungerar riktigt.
jag var av samma åsikt som dig innan jag själv testade att ha ett par av mina katter som innekatter.
Det fungerar, under förutsättning att människan kan ägna uppmärksamhet åt, och ge stimulans åt  katterna som självklart behöver få utlopp för sina naturliga instinkter! En innekatt som inte får leka jaktlekar blir lika understimulerad som en bruks- eller jakt-hund som tvingas leva ett stillsamt trädgårdsliv utan inslag av arbete.
Det går att berika miljön för katterna trots att de inte får gå ute fritt. Man kan även ge dem koppelpromenad som variation.
Notera att förslaget inte innebär att ALLA katter måste hållas inomhus. Det innebär bara att de ska hållas inomhus så länge som de är FERTILA.... när de är kastrerade eller går på fungerande dos preventilmedel är det väl inget som hindrar att låta dem få ett fritt uteliv?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #88 skrivet: 03 dec-11 kl 09:11 »
Jag har tre "bondkatt" alla är kastrerade, katt nummer 1 en kille på snart 12 år, han lever sitt liv som inneboende hos många grannar han har en runda på några dagar och där finns det paxade soffor han ligger i, många grannar har frågat mig om dom får ta in honom och ge honom man. Jag har svarat att det är det liva han vill leva så vill ni ha in honom en natt så gärna för mig. Jag står för avmaskning och att se att till att han inte behöver vård. honom fick vi tillsammans med hans bror som katt unge av en granne, en av sofforna han nu sover i ibland då han är så lik sin mor. (Brodern är död tyvärr)

Katt nummer 2 hon är en kastreradinne katt hon, hon är en omplacering från en lägenhet i stan hon vill inte gå ut mer än en liten runda på vår balkong ibland om vädret tillåter. Hon blev omplacerad för att dom fått ett barn som var allergiskt och det var ingen bluff då katten hade det väldigt bra hos den familjen. 

Katt nummer 3 han är också en omplacering från en lägenhet och har ett relativt litet revir (stallet) som han bevakar hårt, skulle han komma in i huset så grips han av panik när han upptäcker att dörren är stängd, han älskar sin säng i stallet och är mycket kelen på sina villkor, då han inte hade det så bra hos den barnfamilj han kom ifrån.

Alla tre lever det liv dom trivs bäst att leva, det hänger mycket på individen när det gäller våra korthårseuroper (stallkatter) nu har jag lyxen att kunna låta katterna välja liv men både katt nummer 1 och 2 mår bra inne och katt nummer 1 och 3 trivs som stallkatter.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

regnpipan

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 03 dec-11 kl 10:07 »
Hur många av er som skriver här har över huvud taget kikat på vad som står i förslaget till ny djurskyddslagstiftning?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #90 skrivet: 03 dec-11 kl 10:18 »
Jag :-). Skummat hela, läst noggrannare på det intressanta.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #91 skrivet: 03 dec-11 kl 10:22 »
Den är fruktansvärt lång! Men jag tycker att det är ett enormt imponerande arbete, som en lärobok om djurskyddslagen och omständigheterna runt det.
//Lina

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 03 dec-11 kl 12:13 »
Jag har skrivit tidigare i tråden och kanske borde jag startat en ny istället?
Det är säkert inget fel på någon lag som handlar om djurskydd men för mig känns konsekvensen lite som att... det blir väldigt få som kan ha djur på landsbygden med den byråkrati, kostnadsnivå och osäkerhet som följer ett rigoröst regelverk.

Själv orkar jag inte med och tar bort mina landskapsvårdande får.

Så för mig innebär inte någon ny lag hit eller dit något utan det är hela situationen som betyder något. Droppen blev ett allmänt utskick från JV och inte det nya förslaget.

Mitt förslag till lag är att; Endast om det kan bevisas att ett djur lidit är det straffbart.
Kan det inte bevisas att djur lidit skall det anses som tillfredställande djurhållning.
Det är tillsynsmyndigheten som har bevisbördan för åtal och alla bevisade fall skall per automatik åtalsanmälas. Tills åtal väckts och fällande dom vunnit laga kraft kan djur omhändertas / avlivas på vetrinärs ordination dock måste djurägaren ersättas vid friande dom.

Håller du djur som har det bra får du även sälja mot ersättning om du upplyser via innehållsdeklaration att produkten är av "gårdsproduktion" och ej genomgått sedvanliga, för dagligvaruhandeln gällande kontroller.

Då kan man hålla djur på landsbygden som kräver både tid och ekonomi för att hålla en god standard. Att hålla djur på oekonomiska grunder är inte långsiktigt hållbart på något sätt.
OBS, Att hålla djur på hobbybasis är inte det jag talar om här.

Som ni kanske förstått så tänker jag inte sätta mig ner och läsa den nya eventuella lagen och det är just poängen.

Nu är påtåren snart slut, måste ut och röja för idag är det manuellt skogsjobb och förberedelser för slakten i morgon som gäller. Måste bara läsa tråden om att "Stamkvista gran", kanske kan man snappa upp något. Mors.

Kira

• Småland
« Svar #93 skrivet: 03 dec-11 kl 12:31 »
Håller helt med dig!Gäller väl för de flesta djur som hålls någorlunda normalt (Hästar, kor, får, hundar osv.) en släkting till mig som bott i Indien länge har just kommenterat indiska kvinnors födande med att: De föder och ett par timmar senare är de ute och jobbar på risfälten.
De får förhållandevis små barn och förlossningen är inte speciellt krävande, de är alltså på fötter igen efter ett par timmars vila.
Man undrar då om våran livsstil orsakar många av våra problem? För mänskligheten har klarat att föda sedan urminnes tider utan större problem (även om det gått galet ibland, som hos alla däggdjur).
Mycket OT. Har också vänner i Indien och de berättar att kvinnorna som jobbar på risfälten inte ens föder sina barn på sjukhus ;) Det hade visst något med kast och brist på sjukförsäkring att göra. Själv var jag på benen efter några timmar efter samtliga av mina förlossningar, men eftersom jag bor i Sverige fick jag pengar från staten (tack Birgit för ditt bidrag) och fick ledigt från jobbet i ett år. Visserligen låg jag inte på soffan och gosade med bäbisen hela tiden men sjuk var jag då inte, trots all välfärd ;)  Dödligheten i barnsäng i Indien är för övrigt bland den högsta i världen.

För övrigt har väl människan gjort mycket bra och dåliga saker inom aveln. I naturen slås de djur bort som inte klarar av att föda naturligt men inom  djuruppfödningen räddar vi avkommorna och fortsätter avla på det vilket inte alltid är så lyckat.

Kira

• Småland
« Svar #94 skrivet: 03 dec-11 kl 12:34 »
Hur många av er som skriver här har över huvud taget kikat på vad som står i förslaget till ny djurskyddslagstiftning?
Oja, men det är mycket läsning, lämnar utrymme för många frågor och egna tolkningar. Hur fungerar det finns det olika remissinstanser tex intressentföreningarna tänkte på LRF, olika avelsföreningar mfl?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #95 skrivet: 03 dec-11 kl 19:39 »
Jag har skrivit tidigare i tråden och kanske borde jag startat en ny istället?
Det är säkert inget fel på någon lag som handlar om djurskydd men för mig känns konsekvensen lite som att... det blir väldigt få som kan ha djur på landsbygden med den byråkrati, kostnadsnivå och osäkerhet som följer ett rigoröst regelverk.

Själv orkar jag inte med och tar bort mina landskapsvårdande får.

Så för mig innebär inte någon ny lag hit eller dit något utan det är hela situationen som betyder något. Droppen blev ett allmänt utskick från JV och inte det nya förslaget.

Mitt förslag till lag är att; Endast om det kan bevisas att ett djur lidit är det straffbart.
Kan det inte bevisas att djur lidit skall det anses som tillfredställande djurhållning.
Det är tillsynsmyndigheten som har bevisbördan för åtal och alla bevisade fall skall per automatik åtalsanmälas. Tills åtal väckts och fällande dom vunnit laga kraft kan djur omhändertas / avlivas på vetrinärs ordination dock måste djurägaren ersättas vid friande dom.

Håller du djur som har det bra får du även sälja mot ersättning om du upplyser via innehållsdeklaration att produkten är av "gårdsproduktion" och ej genomgått sedvanliga, för dagligvaruhandeln gällande kontroller.

Då kan man hålla djur på landsbygden som kräver både tid och ekonomi för att hålla en god standard. Att hålla djur på oekonomiska grunder är inte långsiktigt hållbart på något sätt.
OBS, Att hålla djur på hobbybasis är inte det jag talar om här.

Som ni kanske förstått så tänker jag inte sätta mig ner och läsa den nya eventuella lagen och det är just poängen.

Nu är påtåren snart slut, måste ut och röja för idag är det manuellt skogsjobb och förberedelser för slakten i morgon som gäller. Måste bara läsa tråden om att "Stamkvista gran", kanske kan man snappa upp något. Mors.

Anledningen till att vi har ett rigoröst regelverk är för att det är så attans svårt att bevisa att djur lider av en liten bur utan inredning. Vem ska göra bedömningen lidande? Vad ÄR lidande? Det är därför det finns massa regler som man kan använda som minimimått att gå efter, och som inspektörerna kan använda. Det gör systemet mer rättssäkert.

Om dom inte fanns, då skulle väldigt, väldigt få människor få djurförbud. Och det är inte till djurens fördel.

Jag tycker inte att reglerna är krångliga EGENTLIGEN, det är ju faktiskt väldigt bra förklarat i fina små sammanfattningar på Jordbruksverkets hemsida. Att läsa igenom lagtexterna kan folk säkert tycka är svårt, men det behöver man ju inte göra. Man kan alltid läsa på hemsidan och man kan alltid be om hjälp. De flesta djurskyddshandläggare drömmer om att få vara rådgivare lite oftare.
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #96 skrivet: 03 dec-11 kl 19:53 »
De flesta djurskyddshandläggare drömmer om att få vara rådgivare lite oftare.
Fast det blir svårt när man oftast får en broschyr tryckt i näven och lite "hummande" och svävande svar när man frågar något ::)
Sist vi hade djurräkning fick Jag förklara märkningsreglerna för får för att "räknarna" skulle få klarhet i hur lammen skulle vara märkta vid olika åldrar...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 19:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #97 skrivet: 03 dec-11 kl 19:55 »
Fast det blir svårt när man oftast får en broschyr tryckt i näven och lite "hummande" och svävande svar när man frågar något ::)

Hmm ok då de flesta jag har varit i kontakt med + mina lärare + kurskamrater :D.

Som med alla statliga apparater finns det för många som jobbar kvar som borde fått sparken för bristande kompetens... Men det är inte djurskyddslagens fel =).
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #98 skrivet: 03 dec-11 kl 19:56 »
Och om broschyren inte är aktuell, så är det djurägarens sak att veta ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #99 skrivet: 03 dec-11 kl 19:59 »
Såklart, det är inte en rättighet att ha djur.

Att skaffa djur är som att skaffa barn: man blir ansvarig för en annan levande varelse, och då är det upp till en att ta reda på vad det är som gäller. Nån måtta får det ju vara i hur mycket vi skyller på staten :P.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser