Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslaget till ny djurskyddslag  (läst 40245 gånger)

Starstone

• Västergötland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #60 skrivet: 01 dec-11 kl 22:54 »
Men mina ligger bara på soffan numera  :'( Ok. OT Sorry o:)
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 01 dec-11 kl 23:02 »
Men varför ska jag   avla på en katt  som jag inte vet kan jaga möss?

???

Ok, det är här du har hängt upp dig.
Jag förstår inte riktigt problemet tyvärr. Om vi vänder lite på det och ser från det andra hållet. Du vill rikta din bondkatt-avel genom att bara avla på föräldradjur som du vet är garanterat duktiga på att fånga möss. Ok, så långt är jag med.

Till frågan: Om du tillåts att ha okastrerade katter utomhus - som idag - vad har du för garantier för att kunna vara säker på att bara de katter som är duktiga på att jaga möss används till avel? Redan här spricker din planering.
 En honkatt som löper kommer inte fråga dig om lov innan hon sticker över skogen för att leta partner, lika lite som hon kommer ta med sig sin tilltänkte hanne hem till gårn för att presentera honom och förklara hans meriter i musfångarbranschen. Du kommer hålla på med BLIND avel!

Om du däremot har en planerad avel där du ser ut en lämplig avelspartner till din hona, så kan du dels titta på temperamentet (ett livligt och lekfullt temperament tyder på högt jaktintresse m.m) Du kan även, vilket är vanligt inom hundaveln, titta på tidigare avkommors meriter, för att få ett hum om vad denna katt kommer nedärva för egenskaper.

Själv har jag tre raskatter som ALLA fångar sorkar och möss, både INOMHUS! och utomhus. (Ja, se på fan, vi har HUSmöss i huset. Det kunde man inte tro  ;) )

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 01 dec-11 kl 23:11 »
Vi skulle också kunna komma runt problemet genom att reglera att enbart utomhusvistande HONOR ska kastreras, till exempel.

Om alla hankatter fick gå ute okastrerade så skulle de inte komma så långt om det inte fanns några fertila honkatter att få tag på. Men däremot skulle man kunna plocka ut de hankatterna med bästa musfångaregenskaperna, och presentera dessa för honkatter som får bo inomhus tills de inte längre ska användas som avelskatter.
Då kan man i alla fall vara helt säker på det ena föräldradjurets jakt-egenskaper och fått det testat i verkligheten utomhus.
Det finns säkert baksidor med detta. Men, det är i alla fall en annan lösning på överskottet av herrelösa katter.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #63 skrivet: 01 dec-11 kl 23:44 »
Den är en ras, med variation i utseende. Precis som den svenska bonnkatten. Och hade alla raskattsavlare hållit reda på sina utställningskatter, så hade vi sluppit inkorsning i bonnkatten också.
  :-*

Enligt Jordbruksverkets rapport "Delmål för husdjursgenetiska resurser åren 2010 till 2020" (finns på www.sjv.se) har Sverige bevarandeansvar för den svenska bondkatten, precis som för t ex åsbohöns, rödkullor och linderödsgrisar!
"Jordbruksverket har utvärderat två inhemska eller av svensk avel avsevärt påverkade raser i detta regeringsuppdrag, europé och huskatt. Båda har bedömts att omfattas av svenskt bevarandeansvar, men vad huskatten beträffar är det de eventuella äldre stammarna av lantraskatter som hållits fria från inkorsning av andra raser som är intressanta ur bevarandesynpunkt. (...) Huskatten är ett domesticerat nyttodjur som hålls som husdjur. I vilken mån de svenska huskatterna skiljer sig från övriga världens huskatter är oklart, men avelsutbytet med andra länder än Norge borde av geografiska skäl vara begränsat. Genom att huskatten och europén har gemensam historia faller det sig naturligt att Sverige även har bevarandeansvar för oförädlade huskatter. Representanter för Jordbruksverkets referensgrupp för husdjursgenetiska resurser har föreslagit att Jordbruksverket bör låta inventera Sverige på jakt efter lantraskatter, men Jordbruksverket föreslår i dagsläget inte att det bör ske en inventering, utan väljer att hålla frågan öppen"

Det kanske vore dags för en sådan inventering innan folk på landet börjar skjuta sina katter för att slippa få problem med tvärvillkoren?  ::)

Jag ser scenariot framför mig när inspektören kommer på besök för att kolla så korna och de andra djuren är korrekt märkta... Korna är kollade och alla gula brickor satt där dom skulle, fåren var i ordning hela skocken... Men då!
Inspektören: "Ja, och så var det katterna!"
Lantbrukaren: "Katterna?!?"
I: "Ja,hur många har du? Är de korrekt märkta? Du har väl dem under uppsyn?"
L: "Uppsyn? Nä.... det är ju stallkatter. Dom är väl här nånstans..."
I: "Har du dom inte under uppsyn ska dom vara kastrerade!"
*Skyndar iväg för att kontrollera testiklarna på samtliga frispringande hankatter*
I: "Och honkatterna? Har dom fått p-piller den här veckan? Det måste journalföras, vet du väl"
L: "Nää.... "
I: "Ja, det här var inte bra! Det blir avdrag på stöden - tvärvillkoren du vet, Tvärvillkoren!"
L: "Det var ju själve f*n vad det ska vara svårt att ha katt nu för tiden"
*Beställer hem en laddning råttgift och laddar bössan*

Birgit

« Svar #64 skrivet: 02 dec-11 kl 08:19 »
Citera
Till frågan: Om du tillåts att ha okastrerade katter utomhus - som idag - vad har du för garantier för att kunna vara säker på att bara de katter som är duktiga på att jaga möss används till avel? Redan här spricker din planering.
 En honkatt som löper kommer inte fråga dig om lov innan hon sticker över skogen för att leta partner, lika lite som hon kommer ta med sig sin tilltänkte hanne hem till gårn för att presentera honom och förklara hans meriter i musfångarbranschen. Du kommer hålla på med BLIND avel!

Om du däremot har en planerad avel där du ser ut en lämplig avelspartner till din hona, så kan du dels titta på temperamentet (ett livligt och lekfullt temperament tyder på högt jaktintresse m.m) Du kan även, vilket är vanligt inom hundaveln, titta på tidigare avkommors meriter, för att få ett hum om vad denna katt kommer nedärva för egenskaper.
Vem gör tankegrodor Hippievagnen? Vad du framhåller är att människans planerade avel är bättre än djurens egna instinkter. Ett enormt feltänk. En honkatt är väldigt kinkig med vilken hane hon väljer om hon får tillfälle till detta. Djur  (och människor) har en inbyggd instinkt att attraheras av genetiskt obesläktade individer. Det märkliga är att vi människor tror oss veta bättre ::) Kanske därför vi har så mycket konstiga avelsproblem med flertalet tamdjur?

Mmmm, bra tänkt! ;)
Citera
Det kanske vore dags för en sådan inventering innan folk på landet börjar skjuta sina katter för att slippa få problem med tvärvillkoren?  ::)
Håller helt med och var faktiskt en av dem som var med i diskussionen om underlaget för uppdateringen av de husdjursgenetiska resurserna.
Om man blodtestar individerna, får man ju fram en avgränsning mellan de införda raskatterna och de mer ursprungliga katterna - lite så som man gjort med fåren m.fl.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 02 dec-11 kl 09:23 »
Apropå djurskydd... Fick ett brev igår från JV som hade konstaterat att många som har får & getter gör alldeles för mycket fel. Detta skulle tydligen göra att de måste göra extra mycket tillsyn = debitera många besök.

Själv känner jag mig enormt skyldig eftersom jag dels råkade posta en kopia av transportdokumentet till JV tillsammans med anmälan om förflyttning av ett st bagglamm. Det var första felet.

Den som köpte bagglammet gav mig sitt SE'nr som visade sig vara inaktivt...
Jag tog naturligtvis personuppgifter, regnr för jag har ingen skyldighet att kontrollera SE'nr egentligen. Det var andra felet.

Skapar man mycket och krångliga regler så blir det mycket "formfel" som i statistiken blir till att man måste kontrollera en masse. Själv tycker jag detta är botten och gör mig av med fåren, det får slya igen för jag orkar inte längre.

Just_me

• Småland
« Svar #66 skrivet: 02 dec-11 kl 10:07 »
Hoppar in utan att ha läst tråden eftersom det kändes onödigt att skapa en till tråd om djurskyddslagar:
Varför har Aftonbladet gått in på att svartmåla de nya lagarna kring överviktiga djur?
Jag blev själv så glad över att lagen kom för en del djur lider fruktansvärt av att deras hussar och mattar "skämmer bort" sina älsklingar med mat och godis.
Men nu verkar aftonbladet satsa på att skriva artiklar om stackars tanter som "hotas" att fråntas sina djur för att de är lite mulliga.

Jag förstår inte? Vad vill de med sina artiklar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14018295.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13991183.ab

Kira

• Småland
« Svar #67 skrivet: 02 dec-11 kl 10:10 »
Apropå djurskydd... Fick ett brev igår från JV som hade konstaterat att många som har får & getter gör alldeles för mycket fel. Detta skulle tydligen göra att de måste göra extra mycket tillsyn = debitera många besök.

Själv känner jag mig enormt skyldig eftersom jag dels råkade posta en kopia av transportdokumentet till JV tillsammans med anmälan om förflyttning av ett st bagglamm. Det var första felet.

Den som köpte bagglammet gav mig sitt SE'nr som visade sig vara inaktivt...
Jag tog naturligtvis personuppgifter, regnr för jag har ingen skyldighet att kontrollera SE'nr egentligen. Det var andra felet.

Skapar man mycket och krångliga regler så blir det mycket "formfel" som i statistiken blir till att man måste kontrollera en masse. Själv tycker jag detta är botten och gör mig av med fåren, det får slya igen för jag orkar inte längre.
Visst är Sverige fantastiskt. Själv hämtade jag en bagge första året jag hade får hos grannen, jag vågade inte gå med honom eftersom jag inte kände honom, så klart fyllde jag i ett transportdokument för den lilla resan på någon minut. Hoppas någon vill se det innan bladet bleknar ;)
När jag hade kontroll här hemma "besiktades" transporten av en människa som absolut inte begrep vad hon skulle titta på, kanske saknades både utbildning och checklista, transporten är hursomhelst besiktigad (godkänd av bilprovningen) och ganska ny & fräsch.
Hästarna har alla pass och sina gamla reg.bevis i  resp.avelsförening. Ingen har hitintills frågat efter hästpassen, dyra häften att stämpla vaccin i :). Intressant var att besöka Hästveda marknad härom året, ingen av de hästarna som hästhandlarna hade där hade hästpass.

Kira

• Småland
« Svar #68 skrivet: 02 dec-11 kl 10:10 »
Hoppar in utan att ha läst tråden eftersom det kändes onödigt att skapa en till tråd om djurskyddslagar:
Varför har Aftonbladet gått in på att svartmåla de nya lagarna kring överviktiga djur?
Jag blev själv så glad över att lagen kom för en del djur lider fruktansvärt av att deras hussar och mattar "skämmer bort" sina älsklingar med mat och godis.
Men nu verkar aftonbladet satsa på att skriva artiklar om stackars tanter som "hotas" att fråntas sina djur för att de är lite mulliga.

Jag förstår inte? Vad vill de med sina artiklar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14018295.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13991183.ab

Sälja lösnummer ;D

Just_me

• Småland
« Svar #69 skrivet: 02 dec-11 kl 10:13 »
Sälja lösnummer ;D

Blä, ja det är ju klart... men det är så irriterande :P

Birgit

« Svar #70 skrivet: 02 dec-11 kl 11:02 »
Och för en gångs skull har länsstyrelsen agerat fullkomligt rätt >:D Jaga bönder är ju annars populärt, men missköta hundar o katter är helt ok. Fattar inte vad ägarna gnäller om? Vill de inte att hunden ska må bra eller?
Mindre mat och mer motion kan väl inte vara hela världen? Annars är man nog väldigt egoistisk och kanske inte ska ha hund, det finns ju marsvin o hamster också.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 02 dec-11 kl 11:04 »
Förstår att folk kan bli upprörda över att ha regler som ska följas men det är ju egentligen inte några svåra eller ologiska grejer...

Vill inte all djurägare (med hjärta) att ens djur ska må bra, ha en stimulerande miljö, inte föda oplanerade ungar och skyddas från smärta?

Katt"problemet": kastrera dom innan man släpper ut dom.
Bur/box/stallbyggsproblem: reglerna anger minimi, vem vill hålla sina djur på minsta möjliga yta? När man ändå bygger är det ju bättre att bygga större utrymmen, då håller sig ströet fräschare längre och djuret kan röra sig friare. Varför gnälla om centimetrar? Man kan få dispens för trånga stallgångar (måtten är för övrigt till för människans säkerhet) om djuren har det bra i övrigt.

Jag tycker att det nya förslaget är super! Reglerna behöver skärpas så att vi kan komma åt välfärdsproblemen inom industridjurhållningen (ex obedövad kastrering).
//Lina

Birgit

« Svar #72 skrivet: 02 dec-11 kl 11:16 »
Citera
Jag tycker att det nya förslaget är super! Reglerna behöver skärpas så att vi kan komma åt välfärdsproblemen inom industridjurhållningen (ex obedövad kastrering).
Håller med om detta och om cm-tänket, men inte att man ska ge sig på bonn-katter med regler. Håll det inom tätbebyggt område och låt bönder få ha sina lagårdskatter ifred!

pålle

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 02 dec-11 kl 11:25 »
Och för en gångs skull har länsstyrelsen agerat fullkomligt rätt >:D Jaga bönder är ju annars populärt, men missköta hundar o katter är helt ok. Fattar inte vad ägarna gnäller om? Vill de inte att hunden ska må bra eller?
Mindre mat och mer motion kan väl inte vara hela världen? Annars är man nog väldigt egoistisk och kanske inte ska ha hund, det finns ju marsvin o hamster också.
Bra i sak men väldigt trångsynt i fallen  tycker ja

regnpipan

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 02 dec-11 kl 11:48 »
men inte att man ska ge sig på bonn-katter med regler. Håll det inom tätbebyggt område och låt bönder få ha sina lagårdskatter ifred!

Instämmer. Och det borde vara lätt ordnat genom att i föreskrifterna kring tillämpning ange att det är inom detaljplanerat område reglerna gäller.

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 02 dec-11 kl 11:52 »
Instämmer. Och det borde vara lätt ordnat genom att i föreskrifterna kring tillämpning ange att det är inom detaljplanerat område reglerna gäller.
Ett bra förslag  .

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 02 dec-11 kl 12:16 »
Vem gör tankegrodor Hippievagnen? Vad du framhåller är att människans planerade avel är bättre än djurens egna instinkter. Ett enormt feltänk. En honkatt är väldigt kinkig med vilken hane hon väljer om hon får tillfälle till detta. Djur  (och människor) har en inbyggd instinkt att attraheras av genetiskt obesläktade individer. Det märkliga är att vi människor tror oss veta bättre ::) Kanske därför vi har så mycket konstiga avelsproblem med flertalet tamdjur?
Min poäng var inte att visa att människan är bättre än "naturen" på avel.
Jag försöker bara säga att, om vi ska ha ett system där katter får springa lösa var de vill så får man räkna med problem om man inte har några restriktioner alls. Är det rimligt att ha en massa kattungar som föds och far illa varje år? Är det schysst mot djuren? Det skulle väl inte vara populärt om vi behandlade hundar på samma sätt? Låta dem valpa i krypgrunden ett par gånger om året, skjuta av överskottet av valpar regelbundet och hävda att det var "survival of the fittest" när de halvskygga individerna försvann bort i skogen för att svälta ihjäl? (Som sagt, jag har sett missbildade stallkatter på landet med egna ögon. Dessa var inavlade! Och det var inte pga mänsklig påverkan. Det var katterna själva som hade sett till att det blev så. As nature intended?)

Jag tycker inte det är ok att behandla djur så, oavsett om det är en raskatt eller en bonnkatt. Att tro att dessa regler skulle leda till att bonnkatten dör ut är lite...överdrivet. Med dagens regler så finns det inget som skyddar bondkatten från utspädning från andra raser, det är väl ett hot, om något? Det är ju som att bedriva lantrasavel med utgångspunkten att vi släpper lös alla bygdens djur och så får de själv välja vem som ska para sig med vem. Är dett ett NÖDVÄNDIGT system för att kunna bevara linderödssvinet/fjällkon/göingegete/bondkatten? verkligen? Huskatten går säkert att bevara på samma sätt som många andra gamla lantraser. Det sker med hjälp av entusiaster idag - jag är ju själv uppfödare av en bondkatt-ras från Ryssland. Jag vet att det går utmärkt att förvalta rasen och ändå ha fertila katter inne. (Och ja, honan kan fortfarande välja avelspartner trots att hon är innekatt. Hon säger helt enkelt nej, om den hon presenteras för inte verkar intressant. Och en seriös uppfödare lyssnar på det örat!)

Birgit

« Svar #77 skrivet: 02 dec-11 kl 16:00 »
Nu är ju katten ett rovdjur inte ett matdjur. Att ha katter på bonngårdar är fullkomligt naturligt. De flesta bönder låter dem inte föröka sig obegränsat, det är framförallt hankatterna som kastreras. Förr gjordes det hemma (vilket inte var så djurvänligt - likt griskastration) nu låter nog de flesta en vet. göra det.
Visst förekommer inavel, men oftast inte, för hankatter vandrar långt i jakt på revir och nya honor. Dessutom är det vanligt att kringströvande hankatter biter ihjäl andra hankatters kattungar för att få para sig med en hona.
Avarter bland djurhållare finns överallt, men jag tror nog att "icke-bönder" står för mer än bönder. Bönder är som regel praktiska. De vill ha fungerande råttjägare av lagom antal.

Blandrasaveln bland hundar är väl på liknande nivå? Folk säljer valpar billigt och många (kolla annonser) är inte märkta eller nåt. det får köparen göra.
Men på de håll i världen som har "fri" hund- och katthållning så finns det inte obegränsat med dessa djur. Men kanske förökar sig våra djur "för" mycket och ofta pga att vi överutfodrar dem?
Alltså tillbaka till feta hundar o katter ;)

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 02 dec-11 kl 16:24 »
Att domesticera ett djur som katten och hunden för att sedan behandla dem på det sätt du beskriver Birgit, är för mig helt vansinnigt. Om vi ska domesticera dem, så ska vi banne mig ta väl hand om dem också.
Utomlands, som i många medelhavsländer är det vanligt med herrelösa hundar som går fritt både i stan och på landsbygd. De behandlas som skit av människor, och ses som skadedjur, som sig bör, när djurens status är så låg. Det är verkligen inget jag vill uppmuntra i alla fall. Här i Sverige har vi en lag som säger att hundar ska ID-märkas och vi har en tillsynslag som tvingar folk att ta ansvar för sina djur. Tog vi bort detta vore inte steget långt att vi fick det likadant som i Spanien med dess gatuhundar.
Det finns inget som säger att bönder inte får ha djur på sin gård som fyller en funktion bara för att vi har en tillsynslag med olika sorters tillämpningar. Jag förstår verkligen inte motsättningen  i detta.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 16:27 av Hippievagnen »

JBF

• Småland
« Svar #79 skrivet: 02 dec-11 kl 16:31 »

Visst var det en syrlig ton i brevet? Jag blev riktigt sur faktiskt!! Jäkla asigt att uttrycka sig på det sättet...

OT: Ska du sluta med fåren?
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser