Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användbart kött?  (läst 2022 gånger)

kulantummelisa

• Skåne
Användbart kött?
« skrivet: 28 nov-11 kl 18:47 »
Vi har hemslaktat några lamm, bl a ett småvuxet lamm. Det har hela tiden gått omkring med flocken och ätit och druckit som det ska. Aldrig påvisat några problem bortsett från att det växte lite långsammare än sitt syskon och övriga jämnåriga, napplamm undantagna. Vid slakten upptäckte vi tyvärr att ena kammaren av hjärtat var fylld med var, men övriga hjärtat var fint. Troligtvis har lammet alltså vuxit långsamt eftersom det bara använt halva hjärtat. Slaktaren som hjälpte till, och som till vardags arbetar på riktigt slakteri och därför av vana direkt såg att hjärtat avvek i utseende och skar i det, kasserade omedelbart alla inälvorna men tyckte vi utan oro kunde äta köttet. Köttet har ingen konstig färg, lukt eller utseende. Nu undrar jag om ni delar samma uppfattning, dvs att köttet troligtvis går bra att äta trots att det var var i hjärtat?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Användbart kött?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 18:56 »
Ja, om fåret inte var allmänpåverkat och hade feber eller liknande så har inte köttet påverkats av problemet med hjärtat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 19:06 »
Det låter bra! Men det ska sägas att jag inte har som rutin att ta tempen på alla lamm som ska slaktas så jag har ingen aning om feber. Jag vet bara att det inte såg sjukt ut eller betedde sig sjukligt, dvs det gick omkring med de andra, åt och drack och stretade emot när det skulle flyttas.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 19:09 »
Jo, men om det var piggt och inte drack ovanligt mycket så hade det troligen inte feber.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 nov-11 kl 21:34 »
Tack för dina svar - då äter jag upp honom utan tveksamheter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1753 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser