Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från vall till paddock (ridbana)  (läst 23931 gånger)

Nickan

• -
Från vall till paddock (ridbana)
« skrivet: 28 nov-11 kl 15:50 »
Nu har jag sparat  ca 20x30 meter på våran åker som jag tänkte göra till ridbana, Vad är lättast/billigast?
Hade väl inte tänkt att gräva ur en massa och sen fylla upp igen..

Funderar det att ta bort gräs svålen och lägga markduk och sedan sand? el först någon grövre väggrus och sedan sand ovanpå?

Någon som har lite tips?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Från vall till paddock (ridbana)
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 16:08 »
Jag har laggt sand rakt på har funkat jättebra i 10 år nu  ;D vi har Göteborgslera under  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nickan

• -
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 17:15 »
okej men det växer väl igenom ogräs?hur tjockt lager sand har du? är rädd att det blir för hårt med bara sand +att dräneringen kanske heller inte blir så bra..

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 17:18 »
Löser du med harv-räfsa regelbundet. Funkar att dra med fyrhjuling.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 28 nov-11 kl 17:54 »
Varning för sand utan något under som läggs direkt ovanpå marken. Har sett en slarvigt gjord ridbana försvinna spårlöst på 10-15 år. Visserligen var det ingen dränering eller skötsel av ytan de senaste 10 åren så det har växt upp sly och gräs, men ändå, man borde väl se spåren tydligare? Den var inte bra att rida på heller, mjuk och vattensamlande.

Men det beror säkert på underlaget och vad man har för krav på att banan. Fungerar kanske utmärkt på torr, fast mark?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 28 nov-11 kl 17:57 »
Beroende på hur mycket man rider och om marken är hyfsat väldränerad, så funkar det utmärkt med en gräsbeväxt ridbana. Jag red själv på en sådan i många år, och den var bra att rida på större delen av året.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nickan

• -
« Svar #6 skrivet: 28 nov-11 kl 22:38 »
allright!

Då kan ja ju göra som jag tänkt, fast kanske inte ens behöver ta upp en grävmaskin o ta bort gräs svålen utan lägga markduk rakt på och sen bra sand.

En sak är ju att man kan ha den lite högre på mitten så vattnet rinner ner i dikena. Sen får jag underhålla den genom att bygga en "sladd" i trä som jag kan dra efter hästen.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 28 nov-11 kl 22:44 »
ingen duk det ger inge effekt och ta absolut inte bort rötter utan lägg sand eller frus på kortklippt gräs, rötterna ger bärkraft åt gruset och lägger du på 10 meter så växer inte gräset igenom .
Länk till mina lamm 2012

Nickan

• -
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 14:05 »
10 meter???????? du menar cemtimeter?  ;D

Får ta o jamna till platsen lite då med spaden och sen bara beställa hem sand sen i vår/sommar.. Underbart!

ingen duk det ger inge effekt och ta absolut inte bort rötter utan lägg sand eller frus på kortklippt gräs, rötterna ger bärkraft åt gruset och lägger du på 10 meter så växer inte gräset igenom .

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 29 nov-11 kl 15:36 »
Vi la för 5 år sedan ca 10 cm sand direkt på gräset och det har varit kanon än så länge. Blir lite hårt när det väl fryser till men det är svårt att göra på annat sätt så att det blir lika bra för en billig peng(typ 15.000 kr). Ska du göra en proffsbana är det givetvis andra bullar, men det verkar ju inte som om du tänkt lägga ut 200.000 på banan?

Våran bana har det inte växt igenom något gräs på. Men det är klart att lämnar du den 10 år så har du ju gräsmatta igen. Sen får man nog räkna med att fylla på vat tionde år ungefär. Då kanske bara hälften behövs om ens det.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 11:19 »
jag säger som min gamla mattlärare vad betyder några nollor mer eller mindre, för utom i politiken  :-[ klart det ska vara cm och 10-15 cm är lagom 
Länk till mina lamm 2012

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 12 dec-11 kl 15:42 »
Jag ska också anlägga ridbana/paddock till våren/sommaren och kapar tråden lite... Just nu rider jag antingen längs vägen eller i skogen, men vill verkligen ha en ridbana/paddock också. Jag har lite olika alternativ.

I rundcorallen (känns för liten att rida i) är det gjort så att gräs-svålen är borttagen, det är ur-grävt ca 20 cm ner och sen lagt en markduk med stenmjöl på. Dock för lite stenmjöl så skarvarna på markduken kom upp. Allt detta gjordes av förra ägaren till gården.

När vi flyttade in körde vi in ca 10 cm sand ovanpå stenmjölet och planerar att fylla på ytterligare ett lager stenmjöl ovanpå det i sommar så att vi når marknivån runt om. Den blir dock knölig och stenhård när det fryser på och trots att det har kommit någon dm snö är det fortfarande knöligt.

Gräs är ju suveränt att rida på när det ligger lite snö, bra fäste och lagom svikt - men halt och jäkligt på sommaren om det är blött. Jag har visserligen broddar på "reservhjulen" (barfota-bootsen) men ändå.

De alternativ jag har på att göra min ridbana (tänker mig minst 20 * 40 m) är att antingen att:
- ta en bit av ena hagen (sluttande mark som behöver grävas om och jämnas till samt mycket sten)
- använda den mark där förra ägarna tänkt sig ridbanan. Det redan är någorlunda jämnt och gräset borta, men ännu mer sten! Dessutom misstänker vi att jordvärmeledningarna finns där under. Kan man anlägga ridbana ovanpå det??
- rensa bort en granplantering som är ca 10-15 år gammal, perfekt storlek och läge - men som sagt en granplantering - förmodligen mycket rötter, sten och annat "skogs-skräp". Plantorna växer inte som de ska (största plantorna är ca 60 cm höga) och det finns ingen som helst lönsamhet eller hopp om "bra skog" på platsen.

Den långsiktiga planen är att anlägga en stor ridbana på planteringen, då det stor en stooor loge precis brevid som är perfekt som vagns-hall, förvaring för bommar, konor etc samt dieselaggregat för belysning - men vi måste först renovera huset klart samt bygga stall så det ligger många år fram i tiden.

Marken är på alla platser hård, och består av lera/sand med ganska så bra genomrinning, jag har t.ex. inte haft leriga hagar på hela hösten.
Allt görs med privat finansiering, vi har alltså inget företag eller liknande, utan är låginkomsttagare - så bra som möjligt till minsta möjliga kostnad alltså!

Hur hade ni gjort? Vad kan vara mest ekonomiskt i längden? Jag har redan markduk för hela ridbanan och sand/stenmjöl kan jag köpa billigt lokalt. 

Till TS:
Om marken där du har tänkt ha ridbanan är jämn och bra, så hade jag nog faktiskt bränt av marken, plöjt/harvat och låtit ligga i solen några varv (= döda av och torka ut så mycket rötter som möjligt för minsta möjliga ogrästillväxt) och sedan lagt markduk + fyllning ovanpå. Jag gillar fint stenmjöl, ger bra genomrinning och lagom svikt i underlaget. Annars funkar det bra med sand också, men det fryser lättare tycker jag. 
Jag gör som så att jag handplockar ogräs i rundcorallen där det kommer upp i skarvarna i markduken (hade jag lagt duken själv hade jag lagt ganska mycket mer överlapp i skarvarna samt sytt ihop dem på något sätt). Min corall är dock ganska liten, bara 16*16 meter, så det är ganska lätt gjort just där. Jag hade inte velat eller orkat pga ryggen, göra det på en större ridbana. Använder man banan flitigt brukar det inte hinna komma upp så mycket dock.

Jag har ridit på banor gjorda av sand lagt direkt på gräset också, men håller man inte efter minsta lilla skott av sly eller liknande så tar det över banan fortare än man tror. 

En annan sak att tänka på är ju dräneringen - om man som jag har sand och lite lera så rinner det undan bra av sig själv, med undantag för just corallen där markduken verkar stoppa undanrinningen ganska mycket. Det har legat pölar just där och ingen annanstans på vår mark i perioder under hösten. Vår corall ligger dessutom en liten bit under marknivå. Just det kan man ju lätt komma undan om man har underlaget lite hägre än marknivån runt om och kanske drar rännor med en kratta eller liknande när det är som värst.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Hans Hultén, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser