Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsleåtgång på tomgång?  (läst 37208 gånger)

Brasa

• Västmanland
SV: Bränsleåtgång på tomgång?
« Svar #40 skrivet: 12 dec-11 kl 10:57 »
Torbjörn B200K, B230K, B230E går inte att köra på några 0,8liter milen det är dom som inte kan räkna som säger så.
Ta en bensin volvo 850 i lungn körning vill ha minst litern. Gamla t ex B200K, B230K, B230E drar mer har haft ett 20tal & kör man riktigt försiktigt kunde man komma ner i ca 1,05 men då va det överdriven eco driving som gällde därimot var det inga problem med att få dom att dra upp i mot 1,6liter milen om man åkte på lite.

första sökresultatet förbrukning d24
http://www.zatzy.com/teknik/341173-ska-volvo-d24-dra.html

volvo skriver följande om 740diesel från 1987
Citera
1987 års Volvo 740
Fabrikat   Volvo
Tillverkning   1984-1992
Föregångare   Volvo 240
Efterträdare   Volvo 940
Klass   Storbilsklass
Karosseri   4-d sedan, 5-d kombi
Plattform   Frontmotor
Motor   6-cylindriga diesel radmotorer D24
Effekt   82 hk
Drivning   Bakhjulsdrift
Växellåda   5-vxl manuell, 4-vxl manuell med överväxel, 4-stegs automat
Hjulbas   277 cm
Längd   479 cm
Bredd   175 cm
Höjd   141 cm
Vikt   1370-1440 kg
Bränsleförbrukning   8,8l/100km vid blandad körning
Bränslekapacitet   60 till 82 l

Så tydligen uppger även volvo en ungefär likvärdig förbrukning på sin gamla tro tjänare
måste ju verkligen påstå att utvecklingen har gått fram med tanke på att volvo i dag deklarerar blandad körning på motsvarande bil blandad körning BRÄNSLEFÖRBRUKNING (BLANDAD)         
Sexväxlad manuell växellåda   3.8 l/100km http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v50/details/pages/technical-spec.aspx
0,5liter i skillnad där i mellan kör man i snitt en 1500mil om året blir det massor ca 750liter på ett år i skillnad sen att man får 33hk till med mer vrid vet alla som kört en d24 att det är ett välkommet tillskott.
Sen att tjänstevikten är 1502kg på nya volvon visar ju att den väger 62-132kg mer är ju inte skillnaden åt rätt håll där heller
Visst är det så att aurodynamiken spelar in men inte på en halv liter per mil men lite är där med

MER HK MER NM MER KG ATT SLÄPA PÅ MEN EN HALV LITER MINDRE PER MIL DET ÄR UTVECKLING PÅ EN DIESEL DET BARA ATT INSE!!!!

Det kallar jag utveckling sen att vår diesel är en dålig diesel effekt mässigt gör ju bara att gamla d24an drar mer i dag än vad den är deklarerad för när det fanns riktig diesel (Märker skillnad när jag åkt i ryssland där det finns riktig diesel min gamla toyta piggar på sig & drar lite mindre det märks tydligt på den som har 88hk på en stor pickis)
Ja vad ska vi börja?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 dec-11 kl 11:52 »
Min 745:a med B230E drog ganska exakt 0,8 liter per mil.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #42 skrivet: 12 dec-11 kl 12:37 »

Min vill ha 0,82-0,84 beroende på bl. a. däck. Nu har jag 4 dubbade Hakkapelitta 185-65-15. Tänker cykel, smala däck går lättare. Har nästan alltid 50-200 kg. last.

Att beakta: Detta är efter mätaren, jämfört med datakartor visar mätaren 6-7% längre körsträcka.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Brasa

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 12 dec-11 kl 14:03 »

Grattis sitter & läser i en volvo 940gl 1995 instruktionsbok som jag visste att jag hade i skrivbordet den är ju deklarerad till 9,1Liter/100mil vid långkörning :o inte illa pinkat med en bil som drar så mkt mindre än vad en ny bil (När dom va nya) med gamla bränslet som inte var utspätt

att kapa en bils bränsleförbrukning där tillverkaren uppgav förbrukningen med 0,11dl mer är bara att gratulera stort ;)
Sen vet jag inte om du hade en extrem tur eller om du räknade lite illa eller inte var så noga det vet jag inte
Ja vad ska vi börja?

Brasa

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 12 dec-11 kl 14:10 »
Min vill ha 0,82-0,84 beroende på bl. a. däck. Nu har jag 4 dubbade Hakkapelitta 185-65-15. Tänker cykel, smala däck går lättare. Har nästan alltid 50-200 kg. last.

Att beakta: Detta är efter mätaren, jämfört med datakartor visar mätaren 6-7% längre körsträcka.

Inser du att du pratar om en bil med mekanisk insprutning alla kj-tronic utan landba mm? finns ju lixom ingen reson i att den går snålare än dom nyare???????
Ja vad ska vi börja?

Brasa

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 12 dec-11 kl 14:33 »
Som ni beskriver så var ju allt bättre förr utvecklingen går bakåt gamla volvo drar mindre än nya

Här har ni en från 2002

Citera
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: TJM339
Fabrikat: VOLVO S + V70
Färg: MBLÅ   Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2002   Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: YV1SW65P221245211
Typgodkännandenummer: e4*98/14*0040*06
Typgodkännandedatum: 2001-11-30
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-04-01
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-04-01
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: J. ELF'S SNICKERI & BYGGNATION AB
Adress: RUNNAVÄGEN 7
Postnr: 736 33   Förvärvsdatum: 2009-03-31

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: LF BERGSLAGEN
Försäkringsdatum: 2009-04-02

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-09-27)
Tillfällig registrering: Nej   Privatimport: Nej
Antal ägare: 4   Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2002-05
Producentansvarig: 699065-5216
I trafik första gången i Sverige: 2002-05-30
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2011-09-01 - 2012-01-31
Senast godkända besiktning: 2010-11-16
Föreläggande:Nej
Körförbud:Nej
Vägmätarställning, km: 254409

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja   Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 2240
Återbetalning vid avställning, kr: 373
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: februari
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 2435
Växellåda: MANUELL   

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2100
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1400
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3900
Max lastvikt, kg: 460
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 195/65 R15 91V   Fälgdimension axel 1: 6,5J X 15 X 43
Däckdimension axel 2: 195/65 R15 91V   Fälgdimension axel 2: 6,5J X 15 X 43
Bandbredd, mm:

Längd, mm: 4850   Bredd, mm: 1810
Höjd, mm:

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 103,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 205,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 79
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 214,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,0 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,2 L/100KM

Kolmonoxid, CO: 0,5760 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0180 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0370 G/KM

Miljöklass: 2005

Skyltformat fram: ENRADIG   Skyltformat bak: ENRADIG

Vad får er att tro att ernan stora volvo från 80talet går billigare än denna?
Ja vad ska vi börja?

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 dec-11 kl 14:57 »
Har du tillstånd från  J. ELF'S SNICKERI & BYGGNATION AB att publicera alla uppgifter om deras bil i ett forum?

Brasa

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 12 dec-11 kl 14:59 »
Har du tillstånd från  J. ELF'S SNICKERI & BYGGNATION AB att publicera alla uppgifter om deras bil i ett forum?

Du det är offentliga uppgifter så det antar jag att man får göra har ju knappast skrivit något negativt om dom heller
Ja vad ska vi börja?

fishyerik

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 12 dec-11 kl 16:38 »
Här var det pajkastning, eftersom Brasa siktar så fruktansvärt illa ger jag mig in i leken utan att fråga om jag får.

Man kan säga att både Brasa och torbjorn har rätt på sätt och vis, även om jag inte kan backa upp Brasas sätt att "argumentera"

Vad som hänt med personbilsdieslarna är att man frångått förkammardielsar till förmån för direktinsprutande och desstuom har common rail och turbo blivit standard. Så moderna dieselbilar har mycket tack vare detta blivit betydligt snålare. Sen har det putsats några % här och där med start n stop, lättare material/konstruktioner, mer energieffektiva belysningar, bättre aerodynamik osv. Så, visst kommer man onekligen betydligt längre på samma mängd diesel i en modern dieselbil jämfört med en från exempelvis 70-talet. Det har Brasa rätt i, men det är även det enda rätt jag ser Brasas inlägg.

Skulle man däremot nyutveckla en förkammardiesel utan turbo och common rail och stoppa den i en gammal dieselbil från 70-talet skulle man inte komma mycket längre med den nya motorn, skulle man dessutom behöva uppfylla dagens avgaskrav kanske man inte ens skulle komma lika långt. Redan på 70-talet fanns det dieselmotorer som gav mer rörelseenergi per mängd bränsle än vad moderna dieselbilar i genomsnittligt praktiskt bruk ger. 

Att snabbt fylla partikelfiltret på en modern dieselbil genom att köra den på tomgång för att alstra lite el kan visa sig bli en väldigt dyr historia, jag vet inte vad det kostar för just den föreslagna modellen, men sist jag kollade låg priserna oftast på över 10'000:- att få partikelfiltret bytt.

Måste man veva runt en 1.3-litersmotor och dessutom värma den genom att elda extra diesel misstänker jag att man kan köpa ett dieselelverk för mindre pengar än vad ett partikelfilterbyte kostar som levererar fler kWh el per liter diesel.   

En av de stora skillnaderna mellan moderna och gamla dieselbilar är att man kunnat minska motorstorleken med bibehållen eller ökad effekt och vridmoment, med bland annat turbo och direktinsprutning. När man som i ett elverk anpassar motorstorleken till ett känt mycket lägre  effektbehov vinner man mer.

Praktisk erfarenhet i all ära, men om man inte förstår vad man erfar är det ju inte så mycket värt. 

"torbjorn" och jag är inte alltid helt överens, men han kombinerar praktisk erfarenhet med teoretiska kunskaper, man kan ju skratta hur mycekt man vill åt det torbjorn skrivit i tråden, men faktum kvarstår, dieselmotorernas maximala verkningsgrad har inte förändrats så särskilt mycket, dieselbilarnas "verkningsgrad" har däremot förändrats väsentligt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Brasa

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 12 dec-11 kl 17:15 »
Här var det pajkastning, eftersom Brasa siktar så fruktansvärt illa ger jag mig in i leken utan att fråga om jag får.

Man kan säga att både Brasa och torbjorn har rätt på sätt och vis, även om jag inte kan backa upp Brasas sätt att "argumentera"

Vad som hänt med personbilsdieslarna är att man frångått förkammardielsar till förmån för direktinsprutande och desstuom har common rail och turbo blivit standard. Så moderna dieselbilar har mycket tack vare detta blivit betydligt snålare. Sen har det putsats några % här och där med start n stop, lättare material/konstruktioner, mer energieffektiva belysningar, bättre aerodynamik osv. Så, visst kommer man onekligen betydligt längre på samma mängd diesel i en modern dieselbil jämfört med en från exempelvis 70-talet. Det har Brasa rätt i, men det är även det enda rätt jag ser Brasas inlägg.

Skulle man däremot nyutveckla en förkammardiesel utan turbo och common rail och stoppa den i en gammal dieselbil från 70-talet skulle man inte komma mycket längre med den nya motorn, skulle man dessutom behöva uppfylla dagens avgaskrav kanske man inte ens skulle komma lika långt. Redan på 70-talet fanns det dieselmotorer som gav mer rörelseenergi per mängd bränsle än vad moderna dieselbilar i genomsnittligt praktiskt bruk ger. 

Att snabbt fylla partikelfiltret på en modern dieselbil genom att köra den på tomgång för att alstra lite el kan visa sig bli en väldigt dyr historia, jag vet inte vad det kostar för just den föreslagna modellen, men sist jag kollade låg priserna oftast på över 10'000:- att få partikelfiltret bytt.

Måste man veva runt en 1.3-litersmotor och dessutom värma den genom att elda extra diesel misstänker jag att man kan köpa ett dieselelverk för mindre pengar än vad ett partikelfilterbyte kostar som levererar fler kWh el per liter diesel.   

En av de stora skillnaderna mellan moderna och gamla dieselbilar är att man kunnat minska motorstorleken med bibehållen eller ökad effekt och vridmoment, med bland annat turbo och direktinsprutning. När man som i ett elverk anpassar motorstorleken till ett känt mycket lägre  effektbehov vinner man mer.

Praktisk erfarenhet i all ära, men om man inte förstår vad man erfar är det ju inte så mycket värt. 

"torbjorn" och jag är inte alltid helt överens, men han kombinerar praktisk erfarenhet med teoretiska kunskaper, man kan ju skratta hur mycekt man vill åt det torbjorn skrivit i tråden, men faktum kvarstår, dieselmotorernas maximala verkningsgrad har inte förändrats så särskilt mycket, dieselbilarnas "verkningsgrad" har däremot förändrats väsentligt.

& där kom nästa med påståenden för det är just vad det är!
Vad är det som är svårt att förstå? i att det faktiskt fungerar & har så gjort under många års tid? Detta är ingen penis mätning utan elverken med bilmotorer som går på låga varv år efter år (Naturligtvis när kunden nyttjar el så inte dygnet runt i flera år utan som dom behagar använda sakerna & köper man en båt för 20miljoner så är det ju inte för att den ska stå onyttjad)

Så vad i att det fungerar bra är det som du menar är dåligt?

Sen har jag aldrig sagt tomgång jag har sagt låga varv ca 1000rpm brukar dom gå på & det är extremt lågt mot vad torbjörn påstod att man var tvungen att ligga på

Men som sagt vad i att det fungerar bra är det som du menar är dåligt? fattar inte hur man kan säga att något är dåligt som du onekligen inte provat själv för det fungerar bra det funkar bra det funkar bra

Är det de här med alternativ ni menar ni funkar inte så bra utan alternativt? ska jag tolka det som i att när ni säger att någonting inte fungerar så är det alternativa svaret bra eller fattar inte vad problemet är när någonting fungerar bra så är faktum att det är bra & inte dåligt!
Ja vad ska vi börja?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #50 skrivet: 12 dec-11 kl 18:44 »
Inser du att du pratar om en bil med mekanisk insprutning alla kj-tronic utan landba mm? finns ju lixom ingen reson i att den går snålare än dom nyare???????

:o Det är en -94, 115 eller 113 hk om jag minns rätt 230E. Väl? Ingen turbo. Å så bor jag 8 km från närmaste tätort, nästan alla resor blir alltså några mil.
Med all respekt för teori, min beskrivning är vad som händer i verkliga verkligheten. SKULLE ju kunna göra skillnad.

Å så en annan sak; Jag har hört av folk som köpt nya Volvisar och kört många tusen mil om året. Vid bortåt 30 000 börjar de ta mindre men det var ju för längesen. F.ö. inget jag kan verifiera.
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 18:46 av ToA »

Brasa

• Västmanland
« Svar #51 skrivet: 12 dec-11 kl 20:41 »
:o Det är en -94, 115 eller 113 hk om jag minns rätt 230E. Väl? Ingen turbo. Å så bor jag 8 km från närmaste tätort, nästan alla resor blir alltså några mil.
Med all respekt för teori, min beskrivning är vad som händer i verkliga verkligheten. SKULLE ju kunna göra skillnad.

Å så en annan sak; Jag har hört av folk som köpt nya Volvisar och kört många tusen mil om året. Vid bortåt 30 000 börjar de ta mindre men det var ju för längesen. F.ö. inget jag kan verifiera.

Du har ingen B230E den försvann med volvo 740.
Du borde ha en volvo 940GL 116hk B230F då det är den som ligger närmast din beskrivning eller har jag fel?

volvo muset skriver i så fall om din bil
Citera
Volvo 940GL
Även kallad   Volvo 945 (kombi)
Fabrikat   Volvo
Tillverkning   1991-1998
Föregångare   Volvo 740
Efterträdare   Volvo S80
Klass   Storbilsklass
Karosseri   4-d sedan, 5-d kombi
Plattform   Frontmotor
Motor   4-radmotorer
Effekt   116 hk
Drivning   Bakhjulsdrift
Växellåda   5-vxl manuell(M46,M47 och M90), 4-stegs automat
Hjulbas   277 cm
Längd   487/495 cm
Bredd   175 cm
Höjd   141 cm
Vikt   1 450 kg
Bränsleförbrukning   ca 1,1 (1,2-liter) mil (automat)
Bränslekapacitet   60/75 l

Den motorn torbjörn pratade om kommer från volvo 740 1985 & slutade att tillverkas 1986 vad jag vet dvs b230e
(Den satt även i gamla volvo 240 2år vad jag vet)

Kan inte annat än att grattulera att din bil drar mindre än vad volvo själva tyckte att den gjorde det får du vara glad för :)
Ja vad ska vi börja?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #52 skrivet: 12 dec-11 kl 21:02 »
Citera
Kan inte annat än att grattulera att din bil drar mindre än vad volvo själva tyckte att den gjorde det får du vara glad för 

Tackar, tackar!
Till saken hör att jag försöker anta en körstil som både hushållar med dropparna och det maskinella. Växlar upp vid 2,700-3,400rpm, beroende på motlut och vilka växlar jag går från och till. Tror inte den är uppe på 4000 rpm. 2 gånger per år. Håller ändå ungefär 10-28 km över hastighetsbegränsningen. o:) Undviker att axxa i motlut. Gasar bara så att den axxar ordentligt, aldrig i botten.
Den smalare däckdimensionen + 3 kg däcktryck gör sitt. :D

Brasa

• Västmanland
« Svar #53 skrivet: 12 dec-11 kl 21:14 »
Tackar, tackar!
Till saken hör att jag försöker anta en körstil som både hushållar med dropparna och det maskinella. Växlar upp vid 2,700-3,400rpm, beroende på motlut och vilka växlar jag går från och till. Tror inte den är uppe på 4000 rpm. 2 gånger per år. Håller ändå ungefär 10-28 km över hastighetsbegränsningen. o:) Undviker att axxa i motlut. Gasar bara så att den axxar ordentligt, aldrig i botten.
Den smalare däckdimensionen + 3 kg däcktryck gör sitt. :D

Gött de :)
Satt i telen med en kompis som bad mig fråga om du delade bränslet med milen eller milen med bränslet

Skillnaden är 0,84lier milen eller 1,16liter milen hon trodde det var ett räknefel för hon hade sålt sin volvo när hon kom på att hon kastat om siffrorna sa hon ;D

Jag säger inte att du har gjort det bara funderade om det är så bra som jag hoppas på att det är :)
Ja vad ska vi börja?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #54 skrivet: 12 dec-11 kl 21:24 »
Gött de :)
Satt i telen med en kompis som bad mig fråga om du delade bränslet med milen eller milen med bränslet

Skillnaden är 0,84lier milen eller 1,16liter milen hon trodde det var ett räknefel för hon hade sålt sin volvo när hon kom på att hon kastat om siffrorna sa hon ;D

Jag säger inte att du har gjort det bara funderade om det är så bra som jag hoppas på att det är :)

:o :o GÅÅÅÅÅR det att räkna fel på sånt? *jissesss!* Nej jag räknar inte fel, hälsa henne det. Det är f.ö. den enda sport jag är det minsta intresserad av........hur billigt jag kan tanka :-[

Brasa

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 12 dec-11 kl 21:32 »
:o :o GÅÅÅÅÅR det att räkna fel på sånt? *jissesss!* Nej jag räknar inte fel, hälsa henne det. Det är f.ö. den enda sport jag är det minsta intresserad av........hur billigt jag kan tanka :-[

ja delar man fel så blir det typ billigt ;D
ska hälsa det nästa gång jag pratar med henne :)
Ja vad ska vi börja?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #56 skrivet: 12 dec-11 kl 21:49 »
Min 850 från 92, med 125 kW motor kör jag på 0,91 - 0,92 lit/mil. Kortare körsträckor, ligger oftast över hastighetsgräns. Inga felräkningar, tar antalet liter jag tankat under månaden och dividerar med körsträckan och är noga med att ta rätt siffror vad avser jämförelse med fulltankat. Bilen har gått strax över 30000 mil, och avgasvärdena är OK vid besiktning utan experimenterande med bensintillsatser.

Det finns 3 osäkerheter i detta mitt resonemang, nämligen a) hur rätt visar vägmätaren? b) hur rätt visar bensinpumparna? c) hur mycke bensin avdunstar på en månad från tanken?

Xoot

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 12 dec-11 kl 21:55 »
Har en Passat 1.8t som drar allt från 0.55L/mil och upp till 1.6L/mil.
Lyckas sällan få till en medelförbrukning. Tittar mer på den som rör sig beroende på gaspådrag.

Kör allt från olastad och tom bil till stort biltransportsläp bakom. Minst en gång om dagen körs en vanlig grindkärra.
Så den dära "medelförbrukningen" börjar på 0.55 och slutar på nästan två liter milen, sen kan den gå ner igen.

Brasa

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 12 dec-11 kl 21:59 »
Min 850 från 92, med 125 kW motor kör jag på 0,91 - 0,92 lit/mil. Kortare körsträckor, ligger oftast över hastighetsgräns. Inga felräkningar, tar antalet liter jag tankat under månaden och dividerar med körsträckan och är noga med att ta rätt siffror vad avser jämförelse med fulltankat. Bilen har gått strax över 30000 mil, och avgasvärdena är OK vid besiktning utan experimenterande med bensintillsatser.

Det finns 3 osäkerheter i detta mitt resonemang, nämligen a) hur rätt visar vägmätaren? b) hur rätt visar bensinpumparna? c) hur mycke bensin avdunstar på en månad från tanken?

vägmätare brukar visa fel mkt vanligt ofta visar tripp mätaren för mkt & hastighetsmätaren för lite (Ta tex min hilux visade hastigetsmätaren 12km/h för lite vid 90km/h nu visar den rätt efter att hjulen har blivit i större storlek) i dag har trippen 21% felvisning på den trotts att hastighetsmätaren visar rätt ???. sett felvisning på många bilar kolla med en gps så får du veta
avdunstningen är troligtvis inget som går att räkna med hjälp av en tripp mätare osv som du har dvs minimal
Pumparna brukar visa rätt dom kollas ju ofta
Ja vad ska vi börja?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #59 skrivet: 12 dec-11 kl 22:14 »
Nu när du säger det, vi skulle hälsa på hos någon ny bekantskap och tog ut en enirovägbeskrivning.
Enirovägsträckan var längre än vad vägmätaren visade, så jag fick vara vaksam i slutet av resan.

Ska testa mer noga vid en längre resa., så jag får kläm på hur mycket för lite min mätare visar.
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 22:16 av Edgar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser