Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om hönsläten  (läst 2434 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Fråga om hönsläten
« skrivet: 26 nov-11 kl 12:59 »
Ni vet det där ljudet från en höna som precis har lagt eller precis ska till att lägga ägg?! Det där som hela gänget brukar stämma in i så att det blir en förb****t oväsen i hönshuset...

När jag städade hos mina dv wyandotter som är runt 3-4 månader så började de låta så. Jag har aldrig hört kycklingar/ungdjur låta så förut.

Jag är lite nyfiken på vad ljudet egentligen betyder, nån som vet? Är det ett allmänt "Jag är uppspelt och exalterad alternativt upprörd-läte" eller?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Fråga om hönsläten
« Svar #1 skrivet: 26 nov-11 kl 14:44 »
De kan inte ha blivit rädda för dig, spaden eller något annat? Detta kacklande är nämligen en form av de olika varningslätena hönsen använder. De brukar kunna bryta ut om något oväntat läskigt händer, om de ser något marklevande rovdjur komma smygandes m.m ... Hönan använder ju även lätet efter hon lagt ett ägg som sägs ska vara ett gammalt beteende att locka bort rovdjur från redet. Man vet ju inte heller riktigt om det kan ligga en del tonskillnader som vi inte hör men hönsen hör mellan detta kacklande som har olika betydelse.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 26 nov-11 kl 15:55 »
Jo, jag skulle tro att de blev lite upprörda över att jag var där och städade mer noggrant än vad jag gjort förut. Spännande det här med hönsspråket!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 nov-11 kl 18:50 »
Samma här, man kommer ut, hör ett jävla väsen, kommer in, alla går runt o kacklar, o i redet ligger ett varmt lite fuktigt (den skyddande hinnan innan den torkar) ägg, så mysigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Skägget, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser