Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starthjälp - Spara på bilbatteri?  (läst 7555 gånger)

LeBanquet

• Skåne
Starthjälp - Spara på bilbatteri?
« skrivet: 22 nov-11 kl 14:28 »
Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?

Problemet för mig är att jag kör extremt sällan, några gånger om året, men ändå behöver jag starta bilen ett par gånger i månaden bara för att byta sida på vägen och ni kan tänka er hur det drar på batteriet.

Så min fråga är helt enkelt: Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?

Händig Man

• Gäst
SV: Starthjälp - Spara på bilbatteri?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 14:30 »
om du nu kör så sällan, sälj bilen... bättre du säljer den till någon som får nytta av den istället för att den bara står och samlar rost....

LeBanquet

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 14:37 »
Bilen är ovärderlig för mig de få gånger jag behöver den. Situationen är komplicerad, det är dock inte det som saken gäller.

Jag behöver fortfarande svar på om en starthjälp sparar på bilbatteriet.

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-11 kl 14:38 »
Nej jag tror inte du sparar på att starta med starthjälp.... >:(

LeBanquet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 nov-11 kl 14:45 »
Helt säkert? Tycker det känns rimligt att batteriet slits mindre när en annan källa hjälper till.

(tack för svar)

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 nov-11 kl 14:51 »
Helt säkert? Tycker det känns rimligt att batteriet slits mindre när en annan källa hjälper till.

(tack för svar)
Har för mig att det finns små underhållsladdare som slår av och på skaffa en sån du så ordnar det sig nog .

LeBanquet

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 15:08 »
Har för mig att det finns små underhållsladdare som slår av och på skaffa en sån du så ordnar det sig nog .
Jag antar att en sån behöver kopplas till en vägg?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 nov-11 kl 15:24 »
Jag antar att en sån behöver kopplas till en vägg?
Ja naturligt vis så måste den ju det om du inte sätter dit en sol laddare då förstås finns ju även sånna brukar användas till blad annat el agrigat drivna på 12 v  och annat smått och gott :)

LeBanquet

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 nov-11 kl 15:31 »
Ja naturligt vis så måste den ju det om du inte sätter dit en sol laddare då förstås finns ju även sånna brukar användas till blad annat el agrigat drivna på 12 v  och annat smått och gott :)
Nätström har jag inte tillgång till på parkeringen och solladdare låter inte helt tillförlitligt. Hmm.
Om en starthjälp inte hindrar bilen från att ta ström från batteriet så får jag kolla efter andra lösningar.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-11 kl 15:37 »
Nätström har jag inte tillgång till på parkeringen och solladdare låter inte helt tillförlitligt. Hmm.
Om en starthjälp inte hindrar bilen från att ta ström från batteriet så får jag kolla efter andra lösningar.
Ok gör så du .

LeBanquet

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 16:05 »
Nu har jag fått höra på annat håll att en starthjälp visst sparar på batteriet vid uppstart.  ???
Jag hade behövt ett bergsäkert utlåtande från en fena på bilelektronik  :-\

stjärnfors230

« Svar #11 skrivet: 22 nov-11 kl 16:13 »
Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?

Problemet för mig är att jag kör extremt sällan, några gånger om året, men ändå behöver jag starta bilen ett par gånger i månaden bara för att byta sida på vägen och ni kan tänka er hur det drar på batteriet.

Så min fråga är helt enkelt: Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?
Vad är starthjälp? Aldrig hört talas om.

LeBanquet

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 nov-11 kl 16:20 »
Vad är starthjälp? Aldrig hört talas om.

Detta - http://www.jula.se/hjalpstartsbatteri-och-tryckluftspump-608054
Fungerar på samma sätt som när det kopplas mellan två bilar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 22 nov-11 kl 20:36 »
Tänk på att det finns mycket annat i bilen som inte heller mår bra av kallstart och sedan en mycket kort körning innan motorn stängs av.
Dels kommer bränsle och kondensvatten att anrikas i motoroljan så att den blir sämre och sämre, det innebär både stort motorslitage och risk för såväl rostskador som att någonting skär ihop.
Dels mår inte lambdasonden bra av att utsättas för kalla fuktiga avgaser gång på gång utan att få bli ordentligt varm emellan.
Om du kör bilen på bensin, så finns det risk att bensinen sönderfaller och ger hartsavlagringar i bränslesystemet om den hinner bli för gammal innan den går åt. Den risken är större på bilar med plåttank än om tanken är av plast.
Och till sist får man räkna med att avgassystemet rostar bort fort på en bil som körs på det här sättet.

Om bilen är igång så sällan som du beskriver, så gör batteriets självurladdning att laddningstillståndet försämras med tiden även om du inte tar ut någon ström just för själva starten.

Jag föreslår att du tar för vana att köra några mil (motorn bör vara igång och belastad åtminstone en halvtimme i sträck) varje gång du startar för att flytta bilen. Om du inte har möjlighet att köra så länge, så låt motorn gå åtminstone tills kylvattnet är varmt (tempmätaren gör normalt utslag och termostaten har öppnat, vilket märks på att övre kylarslangen känns varm).

Om vi ser på enbart batterivårdsfrågan så kan ett alternativ vara att du tar in batteriet när bilen inte används och underhållsladdar det över natten t ex en gång i månaden. Vanliga bilbatterier tål inte att stå på ständig underhållsladdning, hur "intelligent" laddaren än är.
Ett enklare och billigare alternativ än att använda starthjälpaggregat om du inte vill belasta batteriet med startmotorn, är att rulla igång bilen (förutsätter att du har möjlighet att parkera i utförsbacke och inte har automatlåda) eller veva igång (tyvärr är startvev sällsynt på moderna fordon).

Skogsola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 nov-11 kl 20:49 »
 Visst kan du starta med ett hjälpstartaggregat om du orkar krångla med det. Men självurladdningen när bilen står obrukad tar mera ström än en start då och då.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 nov-11 kl 20:58 »
Om det krångliga inte stör dig så kan du lika gärna lyfta av batteriet en gång i månaden för att ladda det där du bor.
Har då i åtanke att du inte kan koppla cteck laddare eller liknande på plats.

Starthjälpen gör precis det den ska. Hjälper vid start, men den ger ju ingen vidare laddning.
Man behöver köra längre än många tror för att ett batteri ska bli helt laddat. Köp en laddare och lyft av ibland!  ;)

LeBanquet

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 nov-11 kl 22:16 »
Tack för många konkreta råd!

Jag önskar att jag hade tid att köra så mycket som krävs för att hålla bilen smörjd och i form, men i dagsläget är det inte möjligt så jag får göra det bästa av det, alltså starthjälp. Men jag ska följa rådet att hålla den igång tills värmen går upp. Att plocka bort batteriet varje månad skulle vara för tidskrävande; den är monterad på ett extremt  krångligt sätt och muttrarna tar en evighet att lirka loss med dåliga vinklar.

anders50

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 nov-11 kl 22:26 »
Såg att starthjälpen kostade 1495 kr.  Det får du väl tre nya batterier för?

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 nov-11 kl 22:28 »
Men problemet kvarstår angående laddning. Starthjälp är sin sak.
Batteriet kommer dö ut pga din minimala körning. Starthjälp genererar ingen laddning.

Och tydligen kör du för lite så där kommer du heller inte få någon laddning.
Hur löser du det?

LeBanquet

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 nov-11 kl 14:21 »
Såg att starthjälpen kostade 1495 kr.  Det får du väl tre nya batterier för?
Jag har en annan modell som kostade 700. Bra pryl med kompressor och allt.

Men problemet kvarstår angående laddning. Starthjälp är sin sak.
Batteriet kommer dö ut pga din minimala körning. Starthjälp genererar ingen laddning.

Och tydligen kör du för lite så där kommer du heller inte få någon laddning.
Hur löser du det?
Nej, säg det. Jag vet faktiskt inte. Jag har funderat på hyrbil men för perioderna jag behöver bil (2 gånger om året, tajt schemalagt, 2-4 veckor i sträck) så ligger priserna på 8000-11000 spänn, i alla fall på Statoil, och det tillkommer alltid hela karusellen att hitta en närliggande mack som har en tillgänglig bil + oron att bli utan en bil om bokningen går snett.

På detta sätt jag är praktiskt bunden till bilen (fraktar dessutom alltid prylar när den används), men under mina långa studieperioder har jag ingen användning för den och jag hinner verkligen inte underhållningsköra den mer än 10-20 minuter runt parkeringen varje månad då den måste omparkeras pga gatureglerna här, vilket jag har förstått inte är tillräckligt. Jag inser hur mycket stålar det drar på parkeringskostnader, försäkring m.m, men jag känner mig verkligen låst i den här situationen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser