Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sprutar man får?  (läst 3646 gånger)

Hejja

• -
Hur sprutar man får?
« skrivet: 20 nov-11 kl 09:05 »
Skall stalla in mina får och spruta dom med en omgång Dectomax. Stämmer det att man skall spruta fåren en bit längre upp på halsen(alltså inte mot huvudet utan högt upp på halsen fast från sidan) än tex när man sprutar en häst? Skall kanylen riktas eller sprutar man rakt in?
Har sprutat häst många gånger men aldrig får ;-)

Så till min fundering. Hur länge hade ni låtit fåren få gå ute innan ni sedan stallade in dom efter en behandling? Redan i morgon eller om 2-3 dagar?

Något annat som är bra att tänka på?

Skall behandlingen föras in i Journalen? Har endast fåren för hemmabruk.
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur sprutar man får?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-11 kl 09:26 »
Skall behandlingen föras in i Journalen? Har endast fåren för hemmabruk.

Ja behandlingen ska in i DjurJournalen!
Alla preparat med karenstid skall föras in och du ska spara inköpskvittona också i 5år.
Inte bara medicin utan
Avmaskningsmedel, Flugmedel som t.ex FLUSA, och avhorningar ska också in i DjurJournalens Läkemedelsdel.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 12:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hejja

• -
« Svar #2 skrivet: 20 nov-11 kl 09:33 »
Kvittona har jag inte kvar... skall jag be Apoteket om kopior då? Jag menar är det "så" viktigt även när jag "bara" har 3 får? ;-) För kvittorna ligger i någon av soppåsarna ute i soptunnan...Annars får jag fixa det.

Har en fråga tilll...
Skall man skicka in någon form av Årsredovisning på hur många får man har nu i dec?  Även om de inte fått några lamm eller om man köpt in ytterligare djur. Jag köpte alla 3 i sommras.
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-11 kl 09:45 »
Varje år ska du räkna dina får eller getter. Du räknar djuren någon gång mellan den 1 och 31 december.
Du ska både föra in uppgifterna i din stalljournal och rapportera dem till Jordbruksverket.

Du kan rapportera uppgifterna på två olika sätt, manuellt eller elektroniskt.
Om du vill redovisa antalet får eller getter manuellt använder du den blankett som Jordbruksverket skickar ut till alla djurhållare (SE-nr) i november varje år.
Den elektroniska rapporteringen gör du genom att använda en e-tjänst.

Uppgifterna om hur många får eller getter som du har ska ha kommit till Jordbruksverket senast den 15 januari året efter räkningen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hejja

• -
« Svar #4 skrivet: 20 nov-11 kl 09:53 »
Du är en pärla Grimla!!!
Vad glad man blir när folk med mer erfarenhet än en själv gärna vill dela med sig!
Alla är vi ju nybörjare någon gång :-[

Då borde det där pappret dyka upp i lådan snart... Men då hade jag rätt för mig ändå.
TAck snälla för svaren!

Ingen som kan svara eller måla ett får och visa var man skulle spruta det?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 nov-11 kl 10:16 »
Jo jag har bild fr. kursmaterialet från C15 kursen. Får sprutas ungefär som på kossor. Mitt i den tejpade triangeln  :)
Man får grotta omkring i ullen..
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 10:48 av Grimla »

Hejja

• -
« Svar #6 skrivet: 20 nov-11 kl 10:46 »
Det får du väldigt gärna göra!!
Jag har också gått c15 fast för häst för några år sedan :D. Men har aldrig sett  var man sprutar får!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-11 kl 10:52 »
Du ska sätta sprutan rakt in och dra upp lite i den innan du sprutar ut innehållet. Detta för att kolla att den inte sitter i en blodåder. Om sprutan får blod i sig, så sitter den fel :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Hejja

• -
« Svar #8 skrivet: 20 nov-11 kl 11:14 »
Hej igen!!
Jättebra med bilden. Då är det ändå ganska likt på en häst ändå tyckte jag!

Tack Vallhunden för infon :) Fast att det inte får komma blod upp i sprutan när man sprutar muskulärt vet jag... ;) Har arbetat på hästklinik.
Trots alla sprutade hästar har jag aldrig sprutat får...  :-[

Men vad säger ni om inställning? Efter jag behandlat fåren? Skall jag ta in dom i morgon???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-11 kl 11:18 »
Jag vet inte hur det medlet funkar, men det är väl inget som hindrar att du tar in dom med en gång ??? På det viset är du säker på att de inte återinfekteras igen... 8) Eftersom inälvsparasiter inte smittar på stall, så har du ju då en säkerhet i att de går utan, under vintern...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #10 skrivet: 20 nov-11 kl 11:39 »
ursäkta en liten fråga,vad är Dectomax? vad emot? ???

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 20 nov-11 kl 12:03 »
Avmaskning och kan vara farligt för bl.a hundar  ;)  Enligt FASS

Dectomax® vet.
Orion Pharma Animal Health
Injektionsvätska, lösning  10 mg/ml    (klar, färglös eller svagt gul oljelösning)

Svin  ::Anthelmintikum, insekticid och acaricid mot skabb, gastro-intestinala nematoder, lungmask, njurmask och blodsugande löss

Får ::Anthelmintikum, insekticid och acaricid mot nematoder, löss och skabb

Kontraindikationer       
Dectomax Suis vet. skall inte användas till hund, eftersom allvarliga biverkningar kan uppträda. Vissa hundraser, t ex collie, är speciellt känsliga mot doramektin, liksom för andra avermektiner, och särskild försiktighet bör iakttas för att undvika oavsiktligt intag av produkten.

Försiktighet       

Vid gruppbehandling av djur används lämpligen en automatspruta. För att undvika vakuum, se till att flaskan på lämpligt sätt ventileras i samband med uppdragning i sprutan. 
Använd torr, steril utrustning och följ aseptiska rutiner. Undvik att kontaminera produkten.
 Injektionsvätskan måste dras upp i sprutan genom en torr, steril uppdragningskanyl som placerats i flaskproppen. Proppen får perforeras högst 20 gånger. Rengör membranet före varje användningstillfälle

Så hittade jag det här    8)   
               Får: Slakt: 70 dygn.
 Tackor som producerar mjölk för livsmedelsproduktion, skall ej behandlas i laktationsfas men kan behandlas fram till 70 dygn före lammning.
                                   MvH Cokett
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 12:23 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

hustran

« Svar #12 skrivet: 20 nov-11 kl 14:08 »
Tack! Hade aldrig hört talats om detta. :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 nov-11 kl 14:14 »
70(!) dagars slaktkarens... Herregud, inte undra på att det inte används så mycket!!
Tacka vet jag Noromectin som har 10 dagars slaktkarens... Och ungefär samma verksamma ämne. ;D

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 20 nov-11 kl 14:34 »
Tacka vet jag sly och ask   :D Ingen karens alls  ( förlåt kunde inte låtabli  ;) )
       MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 4 användare (1 dolda)
pikaräng, Tallefjant, nireeDah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser