Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Open source Ecology  (läst 2140 gånger)

Harry Mudd

• Södermanland
Open source Ecology
« skrivet: 18 nov-11 kl 17:15 »
Tänkte kolla vad ni tror om det här projektet:

http://opensourceecology.org/

Det är en galen amerikan som håller på och bygger en massa jordbruksgrunkor. Tanken är att ritningar och byggbeskrivningar ska finnas tillgängligt för alla på webbsidan. Och att man själv ska kunna hjälpa till och bidra i enlighet med principen för öppen källkod.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Open source Ecology
« Svar #1 skrivet: 18 nov-11 kl 17:19 »
Jag tror att problemet i framtiden kommer vara avsaknaden av billig energi och vad ska då driva dessa maskiner? Därför tycker jag inte det här projektet är nåt särskilt bra men jag kan ju ha fel såklart och då kanske det är precis vad som behövs. Time will tell
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

lejf

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 nov-11 kl 18:04 »
Projektets syfte är snarare att allt fler skall ha råd med vettiga verktyg och maskiner för att bygga ett självförsörjande samhälle.  Utan patent och andra dumheter kan kostnaden reduceras rejält. Eftersom projektet är riktat till just ett självförsörjande samhälle så anskaffas rimligtvis även energin lokalt. För att driva sin traktor (lifetrac) kör de med RME gjord av egenodlad raps har jag för mig.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 nov-11 kl 18:15 »
Jag var till en konferens i helgen (förra alltså) där en kille presenterade idén. Det är ett både viktigt och jättebra projekt enligt mig. Maskinerna byggs i moduler så att samma motor kan användas i flera maskiner osv. Allt kan byggas 'hemma' med 'vanliga' material - och inte minst är projektet interaktiv, eller vad man ska kalla det.

Hittar man på en förbättring, så kan man skicka in denna och få den med i ritningarna, eller som en komplettering - liksom med free software /open source programmering.

Under presentationen var där en som frågade om just motor, och ångmotor - och killen sa att de håller på att utveckla en ångmaskin, men motorn köper man 'utanför' just nu. Alltså, var och en bestämmer själv vilken motor, kan man säga. (Uppfordringen var bara att om man gjorde ändringar till ritningarna - för att passa in en annan motor, tex, så skulle man undersöka i regionen / landet så att man fick en motor som gick att få tag i - var best choice - i hela området, så att andra också kunde använda 'tillpassningen'.

Om man tänker på att vilja klippa av banden, så är behovet av maskiner utifrån ju en viktig del. Och inte minst skulle de här maskinerna också vara mycket lätta att reparera själv och bygga om. A la lego.

Jag blev helt frälst i alla fall :)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Aqualize

« Svar #4 skrivet: 18 nov-11 kl 20:11 »
Ja det här är jätteintressant. Hittade det för några helger sedan och det blev ett antal timmar att suga i sig all information som fanns om projektet. Jag gillar verkligen idén.

Marcin ger en bra förklaring till varför man gör det i det här TED-klippet.
http://www.ted.com/talks/marcin_jakubowski.html

Lifetrac är en intressant idé. Det är tur att de kontinuerligt utvecklar det. Första versionen var en midjestyrd skapelse med motorn fram. Det finns på youtube en film där de använder lastaren till ett hemmabyggt grävaggregat. Rätt vad det är så går midjan på "traktorn" av rätt och slätt! Då skrattade jag faktiskt. Kan tyvärr inte leta reda på klippet nu.

Sen kom det någon lifetrac v2, men de verkade bygga lastaraggregat både bak och fram, det verkar onödigt. Om jag sett rätt från filmerna på byggplatsen där de är nu så har de skippat den delen.

Jo invändningen mot lifetrac v2(2.5?) är att den inte har någon pendlande axel. Det går väl rätt så bra med banden på men när de sen odla och ta hö (sådana maskiner finns i listan på de 50 maskinerna) så känns det som de bara kommer förstöra marken med banden på och utan dem så kan de väl lyckas med felbelastningar så något viker sig tillslut.

Att använda hydrostatisk drivning är helt rätt. Det är väl inte det optimala i alla avseenden för en dragande traktor men konstruktionen blir ju så enormt mycket enklare än om de ska bygga sig en traktortransmission på konventionellt sätt.

Den där CEB (Compressed Earth Brick)-maskinen, är det någon som hört talas om sådan förut? Jag hade inte det, tycker det verkar fantastiskt att kunna pressa ihop klossar från vanlig jord från platsen.

Ska man bygga deras maskiner i Sverige enligt ritningarna så finns det ju en irriterande sak, de använder empiriska mått. Så det kräver nog smärre justeringar här och var.

Mewn

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 22:38 »
Hej!

Skulle vilja bumpa upp den här tråden lite och passa på att fråga ifall det är någon som hoppat på det här och testat bygga något som de utvecklat?

Jag tycker det här projektet är högst intressant och hade gärna varit med isåfall!

//Stoffe

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser