Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahma på vintern?????  (läst 7767 gånger)

Carina6666

• Småland
Brahma på vintern?????
« skrivet: 16 nov-11 kl 16:53 »
 Jag har en tupp och 2 hönor av rasen stor Brahma, de kläcktes i april i år och har gått fritt ute i vår trädgård hela sommaren. Hönshuset har vi inrett i vår bod ca 6m2 stor. De har växt på sig bra och är friska o fina, men nu kommer vintern med kalla dagar o nätter och jag känner mig osäker på vad de mår bra av vad gäller kylan.De går ur o in som de vill i hönshuset på dagarna precis som förut(stänger givet både då o nu på nätterna). Har isolerat väggarna med frigolit och  golvisolering och satt spånskivor på detta,har även en pressänning i dörren som tätar ev glipor så det är dragfritt. Har kutterspån och rikligt med hö på golvet och sittpinnar till den som vill(tuppen sover alltid i en höbal på golvet).Behöver jag någon extravärme till dem och i såfall vad o när? Var -8c i natt och vattnet hade bara en liten tunn ishinna i ena hörnet. Vill ju inte att de bara överlever utan att de ska må bra oxå, så är det någon som vet vad det är för temperaturer som gäller, värme o isolering skulle jag bli glad för alla råd jag kan få :) MVH: Carina

bua

SV: Brahma på vintern?????
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 02:19 »
Du borde nog ha lag den här i hönsdelen av forumet.
Jag har haft 2 brahmahönor och de bodde i ett nästan oisolerat hönshus. När snön kom ville mina inte gå ut utan stannade inne. Om det blev riktigt kallt på vintern och kröp neråt mer än -15 brukade jag ta in dem i bostadshuset. Hade en 60w glödlampa som var tänd på dagarna. Den äldsta blev 7 år innan räven tog dem och de verkade må bra, pigga och starka, fast jag tyckte synd om dem på vintern... Men det är väl lite synd om oss alla på vintern!

lillvilda

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 15:57 »
Jag hoppas oxå på att hitta lite svar i den här tråden. Jag fick med en flock hedemora på köpet när vi köpte vårt hus och undrar hur jag ska hålla värmen hos dom i vinter så dom som du säger inte bara överlever utan oxå mår bra.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 16:01 »
I år har jag köpt en keramiklampa som bara avger värme men inget lyse, i vintras hade jag en röd värmelampa
men då ruggade dom i maj, så nu kör jag det säkra före det osäkra.
Höns tål mer än man tror.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 16:07 »
ett tips om ni har dåligt isolerat hönshus.. sätt värme lampan intill sittpinnarna eller ovan.. då får dom värme men övriga hönshuset är kallt men då kan dom söka upp värmen när dom behöver det.. men tänk dock att dom inte kan komma för nära..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 17 nov-11 kl 17:07 »
Höns klarar kyla bra så länge dom har torrt och dragfritt. Det innebär inte att man ska täta allt... Då blir det fuktigt och kondens... Inte bra alls.
Undvik extravärme så långt det går (-15 är inget problem ) men se till att ha bra ventilation så det håller sig torrt även på nätterna när hönshuset är stängt.

En god ide om du bara har 3 höns på 6 kvadratmeter är också att skaffa fler höns  ;D Då håller dom värmen bättre.  En höna är på ca 15 W. Det innebär att 10 hönor motsvarar en 150W värmelampa. 10 Hönor är mycket roligare och trevligare att ha en en värmelampa  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

strömshall

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 nov-11 kl 19:23 »
Har haft höns i 18 år med några stränga vintrar och hönshuset är lite dragit men när kylan slår till som värst så fyllar jag på med mer spån och halm på golvet sätter gamla mattor för dörrarna och gör så gott jag kan, hönshuset är ganska stort med ca 30-35 höns men aldrig någon har dött då men man är orolig över dom, men när det är sommar med så kallade tropiska nätter och riktigt varmt då tycker nog jag att de lider mer då.
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #7 skrivet: 18 nov-11 kl 11:20 »
förra året var en riktig dålig vinter för hönsen.. vi fick snö redan i oktober den låg kvar till april maj. i december kom kylan regält.. och vi hade -30 hela vintern.. kanske det började lätta i mars.. jag gjorde allt jag kunde men när det är så kallt kryper det som in i benent på människor och djur. på våren blev min älskade tupp sjuk , tror kölden tog kålen på han och jag fick avliva han.. 

en fråga..
 fukt och kondens är inte bra..
men om man ger varmt vatten i ett kallt hönshus, då blir det ånga och stiger upp och blir vatten.. eller hur..

jag ger kallt vatten men nytt och ofta .  för hos mig fryser vattnet på några timmar.. jag har inte hittat en bra lösning än..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-11 kl 12:25 »
Jag hänger oxå in en värmelampa på vintern som dom kan kura i hop sej under .
Men höns tål mkt mera än oss.
Dom har ju dunjackorna på året om *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Carina6666

• Småland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-11 kl 09:22 »
Tacka för alla svar, är väl ungefär som jag tänkt, men det är alltid bra att få det bekräftat av de som har mer erfarenhet. La nog inlägget fel från början, men är ny på den här sidan och har inte kommit på hur allt funkar än,men övning ger färdighet. Vill även höra om ni ger era höns några tillägg i form av vitaminer grönt mm under vintern. MVH: Carina

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
hustomtar, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser