Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ständigt blöt häst?!  (läst 17402 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: ständigt blöt häst?!
« Svar #20 skrivet: 16 nov-11 kl 23:17 »
Har ett problem jag skulle vilja ha lite råd och synpunkter på! Det finns säkert många jätteduktiga hästmänniskor här på forumet som kan hjälpa mej!   :P
 Har en korsning nord/fjord som alltid är blöt på hals, bog och ibland hela sidorna. Spelar ingen roll vad det är för väder! Han är ca 15 år, går med de andra (fjordisar som är torra) på lösdrift med fri tillgång till torr ligghall.
  Har inte haft honom ett år än, så jag vet egentligen inte så mycket om honom, mer än att förra ägaren alltid klippte honom på vintern. Men då stod han ju stallad på nätterna....

Trots att jag har haft häst i över 40 år har jag aldrig varit med om detta problem förr, men å andra sidan har det ju inte varit så stor omsättning på kusarna genom åren....Inte heller några sjukdomar eller skador att tala om, som tur är!  o:)

Kan det hänga på foder  - brist , eller för mycket av något? ::)

Förr hade man tillgång till riktigt duktiga hästkarlar som kunde svara på det mesta, som tex om hästen löddrade av svett, så fick den för mycket protein i fodret; för mycket kraftfoder kan göra kusarna bensköra; maskrosrötter är bra att ge fånghästar, osv. Nån som har nån aning om vad problemet kan va? ???
    Tacksam för tips!

Vänta nu Körven
Vad får dig att tro detta inte är en tro värdig hästägare som skriver en allmän fråga på internet i "Alnternativ.nu"
Sakfrågan är ju inte veterinär medeciinsk utan vad vi andra tror "alltså en spekulation "
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Körven

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 16 nov-11 kl 23:47 »
Vänta nu Körven
Vad får dig att tro detta inte är en tro värdig hästägare som skriver en allmän fråga på internet i "Alnternativ.nu"
Sakfrågan är ju inte veterinär medeciinsk utan vad vi andra tror "alltså en spekulation "

Nu är det inte så att jag inte ifrågasätter frågeställningen i sig,men frågar man efter allmäna råd eller tro vad det skulle kunna vara när man i stället skulle fråga en veterinär,då är det frågan om man inte börjat tumma på djurskyddslagen.Skall några sakunniga amatör veterinärer börja ställa diagnoser eller spekulationer via internet och ge goda råd.....nä nä Tror du hästen kommer at dö? Alltså en spekulationsfråga ,vem vet.

Vad det är som får mig att tro att det inte ären trovärdig hästägare ? Inget.... Jag vet inte vem det är och har ingen åsikt om hästägaren men mitt råd är sök en veterinär.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #22 skrivet: 17 nov-11 kl 00:08 »
Hur fet är hästen? Låter som om den kan vara det. Jag vill påminna om att hästar börjar frysa vid -15 som då motsvarar vårt +29. Tänk att du är fet (förlåt om han är smal med majoriteten av hästarna är överviktiga  ::)) har på dig en tröja och går runt i 29 plusgrader  :P Fett isolerar liksom päls, rör man på sig dessutom så svettas man ju mer. Sen undrar jag om hästen fäller av bra på sommaren efter vad jag förstått så svettas den både sommar som vinter eller? Jag hade en shettis med liknande problem. Hon fällde inte av särskilt bra sommartid men var torr då och var en fång och kolikhäst. Vi hade inga problem med henne hos oss men ägaren tog tillbaka henne och de tog bort henne pga fång sommaren efter. Jag skulle se det som en metabolisk störning såhär utan att ha sett hästen. Vad äter den?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #23 skrivet: 17 nov-11 kl 00:11 »
Hur fet är hästen? Låter som om den kan vara det. Jag vill påminna om att hästar börjar frysa vid -15 som då motsvarar vårt +29. Tänk att du är fet (förlåt om han är smal med majoriteten av hästarna är överviktiga  ::)) har på dig en tröja och går runt i 29 plusgrader  :P Fett isolerar liksom päls, rör man på sig dessutom så svettas man ju mer. Sen undrar jag om hästen fäller av bra på sommaren efter vad jag förstått så svettas den både sommar som vinter eller? Jag hade en shettis med liknande problem. Hon fällde inte av särskilt bra sommartid men var torr då och var en fång och kolikhäst. Vi hade inga problem med henne hos oss men ägaren tog tillbaka henne och de tog bort henne pga fång sommaren efter. Jag skulle se det som en metabolisk störning såhär utan att ha sett hästen. Vad äter den?

Det finns väl ingen studie som visar när hästen börjar frysa? Allt handlar om konditon förbränning och förutsättningar.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #24 skrivet: 17 nov-11 kl 00:24 »
Det finns väl ingen studie som visar när hästen börjar frysa? Allt handlar om konditon förbränning och förutsättningar.

Jo! Men de är matematiska  ;D Man räknar på hur mycket energi som avges vid förjäsning av foder och kroppsfunktioner och sedan sätter man det mot avkylingsytan och cirkulationshastighet och och och nej det är inte jag som räknat ut det  :-[ Men utifrån det har man räknat ut att människan måste börja utnyttja energi för att börja värma kroppen vid 29 plusgrader och hästar vid minus 15. Men personligen så tror jag att det finns individuella skillnader hos hästar liksom hos människor men det visar ungefär så bara för att vi fryser så behöver inte hästen göra det. Och en hungrig häst fryster mer eftersom mindre mat omvandlas i tarmen. Men jag vill också påminna om att blåser det och/eller regnar så ändras det. Blåst minskar temperaturen i vinden i proportion med vindhastigheten och väta kyler mer liksom svett. Så hästar som har fri tillgång på grovfoder och vindskydd klara i stort sett vilken kyla som helst, utan täcken  :)

Med tanke på det här att hästen är blöt. Är detta på "utsidan" eller är den blöt ända in på skinnet?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #25 skrivet: 17 nov-11 kl 10:22 »
ok, låter nästan vettigt  ;D
Har du någon länk till studien, det hade vart jätte intressant att läsa? :D
www.dissolve.blogg.se

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #26 skrivet: 17 nov-11 kl 17:42 »
ok, låter nästan vettigt  ;D
Har du någon länk till studien, det hade vart jätte intressant att läsa? :D

Jag tror att det är lättast den här vägen http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32
Då får du det först sammanfattat få svenska och sedan försök som gjorts i Sverige sen finns referenser längst ner och då kan du söka vidare på www.pubmed.com sök då på författare till exempel. Får du inte upp artilklarna som du vill läsa så kontakta mig för jag har tillgång till endel via SLU och UU (fast det är inte säkert att jag kan få fram allt)  :)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #27 skrivet: 17 nov-11 kl 17:49 »
Vad kul! Tack ;D
Sorry för trådkap.
www.dissolve.blogg.se

Livspusslet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 nov-11 kl 17:55 »

jag hoppas hästen har fått hjälp nu?

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 17 nov-11 kl 19:23 »
Man kan svara såhär, att enligt djurskyddslagen så ger den inget utrymme för lösa spekulationer på internet för att frita hästägaren från sitt ansvar att söka veterinär.Du är som hästägare skyldig att se till att hästen inte far illa eller lider skulle du bortse från detta så kan du dömmas för djurplågeri.
Sedan att många vill spela veterinär o sak kunniga på alla möjliga sjukdommar och ger olika råd och sympatisera med dig och hästens lidande gör inte situationen bättre.
Är du helt dum i huvet, Körven? >:D

Tack cokett, du verkar fattat va det handlar om.
 :-*
Efter att ha haft fjordingar i över 40 år kan man nog urskilja hur en sjuk häst ser ut å rör sej, om den har klåda eller ont eller om den är så ranglåg att den inte får komma in i ligghallen! Jag har väldigt svårt för de hästägare som låter sina djur bli feta för att de vill vara "snälla" å vräker åt dem fel mat o godis! Att hålla dem i lagom hull tycker jag är en skyldighet som djurägare. De blir lika glada o det är lika mycket beröm för dem att få EN KLYFTA äpple, som en hel hink.....

För allas kännedom, vetrinären har nu vart ute, och det blev som jag trodde, en totalt frågande vetrinär. Inga uppenbara symptom som pekar på nåt speciellt. KAN va en mycket tidig cushing´s men det är bara att avvakta, proven är inte 100% säkra på denna "åkomma". Dessutom är han lite för ung för det, enligt vetrinären. Puls, temp humör normalt, hjärta& lungor låter bra. Dock tog vi lite allmänna prov för att kolla lever & njurar, då det kommit fram att han för ca två år sen fått antiiflammatorisk medicin under en längre tid. Hon kollade också mun och tänder. Slemhinnorna var lite bleka, men inte onormalt bleka.

Så, åter igen till min fråga: Finns det nån riktig "gammal hästkarl" som har nåt tips om vad man kan göra åt detta i mitt tycke onormala svettande, utan att klippa ?
man harnte roliare´n man jörse

Halte

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 nov-11 kl 19:33 »
Man kan svara såhär, att enligt djurskyddslagen så ger den inget utrymme för lösa spekulationer på internet för att frita hästägaren från sitt ansvar att söka veterinär.Du är som hästägare skyldig att se till att hästen inte far illa eller lider skulle du bortse från detta så kan du dömmas för djurplågeri.
Sedan att många vill spela veterinär o sak kunniga på alla möjliga sjukdommar och ger olika råd och sympatisera med dig och hästens lidande gör inte situationen bättre.
Om man nu misstänker att djuret lider så bör man ju givetvis göra det. Men att helt taget ur luften anta att TS inte har koll på om djuret lider utan att denne omedelbart bör kontakta veterinär känns lite onödigt. Och att indirekt anklaga TS för att orsaka hästen lidande känns direkt oschysst.

Hon frågade ju bara vad det kunde finnas för anledningar till att hästen svettades och om den nu hade visat symptom på att må dåligt på något annat sätt så utgår jag från att TS hade kontaktat veterinären. Skulle man ringa veterinär varje gång som något djur betedde sig lite annorlunda än normalt skulle man knappt få göra annat än att ringa veterinär.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #31 skrivet: 17 nov-11 kl 19:53 »
Tycker det är fånigt att bli upprörd över någon som frågar om råd och erfarenheter.
Jag hade också hört mig för, det kan man göra parallellt med kontakt med veterinär.
www.dissolve.blogg.se

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #32 skrivet: 17 nov-11 kl 20:05 »
Jag talade med min sambo som är från en gammal hästsläkt där de använde arbetshästar och hans erfarenhet är att hästar som är kissnödiga svettas upp. När de kissat går svettningen ner men återkommer eftersom hästen blir kissnödig och har svårt att kissa igen. Detta kan ju leda till att hästen verkar vara svettig mer eller mindre hela tiden. Känns det igen på något sätt  ???

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 19 nov-11 kl 02:02 »
Isf har det ju med att göra att dom har svårt att skafta ut pga avlagringar på penis .

Kan han fälla ut "den" ?

Testa mitt tipps , bor du i närheten så kan du få lite eprinex o prova.
Men min ´tinker tyckerd et är för varmt nu oxå i sin tjocka päls.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #34 skrivet: 19 nov-11 kl 10:35 »
Isf har det ju med att göra att dom har svårt att skafta ut pga avlagringar på penis .
Kan han fälla ut "den" ?

Enligt min sambo så handlar det om valacker och de gillar i synnerhet inte att kissa ute antagligen för att de skvätter  ::) Han kommer från Bostnien och hans familj har varit hästhandlare i flera generationer och hans morfar var den sista. Själv arbetade han med hästar i skogen och det här var ett problem hos vissa hästar. Eftersom dessa hästar dessutom arbetade så tog man pepperoni som man gned vilket gjorde att hästarna fällde ut sin penis och kissade. Men problemet var kvar när hästarna var ute på bete osv så det var inte kopplat till arbetet.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #35 skrivet: 19 nov-11 kl 11:39 »
Lite OT bara men är det samma häst måntro?

www.dissolve.blogg.se

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 19 nov-11 kl 13:17 »
Förlåt att jag ilsknade till lite, men det verkar ha haft rätt effekt iaf! 8)
Nu tycker jag att det börjar likna det jag efterlyste från början. Det finns SÅ mycket kunskap bland de gamla, som vetrinärer inte vet eller vill befatta sej med. Inget ont mot vetrinärer, de är guld värda! Men det finns som sagt SÅ mycket mer att lära, och ju mer man lär sej, ju mer inser man att man inte kan!

Det här med cushing`s tex. Nu, såhär nästan 15 år senare inser jag att vår gamle nestor troligtvis hade detta. Han fick decimeterlång vinterpäls som han hade svårt att bli av med till våren, så de två sista åren fick jag klippa honom, men då hade han redan passerat 30-årssträcket... Han va pigg in i det sista och hade inte hans dotter och enda sällskap blivit akut sjuk "bara" 27 år gammal hade vi inte tagit bort honom, men det hade inte varit bra att lämna honom ensam eller skaffat nytt sällskap som troligen hade satt honom på plats. Nu somnade han in med flaggan i topp! Usch, jag blir tårögd fast det är nästa precis 13 år sen... Han va speciell! Det går aldrig att få en sån som han igen! Nä, nu måste jag sluta, annars börjar jag gråta på riktigt! :'( Tillbaka till nutid! (:)

Mulle har två kompisar en "slyngel" på sju år och en farbror på 28 .Båda torra å fina med bra vinterpäls och blir bara svettiga vid arbete, men torkar bra.
Han har inga problem med att kissa, och jag gör rent skapet på dem alla regelbundet. Har märkt också att det blir geggigare  om de får sötare foder, dvs fångriskfoder eller va man ska kalla det. Speciellt "slyngeln" som också får gegga i öronen då! De har ALLTID fri tillgång på bra foderhalm och jag försöker se till att de också kan gnaga bark så mycket de vill för att motverka det söta.

Galopp! Mycket intressant med din sambos erfarenheter! Mera sånt!!
Travelhorses! Har nystat lite bakåt, han kommer från småland.
Neinor! KAN va Mulle, Han kommer från Eksjö jag har just fått tag i telenr till uppfödaren(?) som hade honom i 13 år eller nåt sånt, men har inte hunnit ringa. Är det du, så kontakta mej gärna på mailen!
man harnte roliare´n man jörse

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 19 nov-11 kl 16:56 »
Så här ser min svettiga gubbe ut , han är väldigt tjockpälsad o svettas mkt året runt , men blir bättre av eprinex.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #38 skrivet: 22 nov-11 kl 16:52 »
Jag hade provat att klippa halsen och en bit av bogen, så som många gör med sina islänningar har jag sett. På det viset behöver man ändå inte täcka dem.

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 nov-11 kl 17:07 »
Enligt min sambo så handlar det om valacker och de gillar i synnerhet inte att kissa ute antagligen för att de skvätter  ::) Han kommer från Bostnien och hans familj har varit hästhandlare i flera generationer och hans morfar var den sista. Själv arbetade han med hästar i skogen och det här var ett problem hos vissa hästar. Eftersom dessa hästar dessutom arbetade så tog man pepperoni som man gned vilket gjorde att hästarna fällde ut sin penis och kissade. Men problemet var kvar när hästarna var ute på bete osv så det var inte kopplat till arbetet.
Måste va en skröna att dom inte vill pissa ute för här har dom då pissa både ute och inne i alla år .

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser