Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ständigt blöt häst?!  (läst 17414 gånger)

Lena K.L.

• Södermanland
ständigt blöt häst?!
« skrivet: 16 nov-11 kl 13:16 »
Har ett problem jag skulle vilja ha lite råd och synpunkter på! Det finns säkert många jätteduktiga hästmänniskor här på forumet som kan hjälpa mej!   :P
 Har en korsning nord/fjord som alltid är blöt på hals, bog och ibland hela sidorna. Spelar ingen roll vad det är för väder! Han är ca 15 år, går med de andra (fjordisar som är torra) på lösdrift med fri tillgång till torr ligghall.
  Har inte haft honom ett år än, så jag vet egentligen inte så mycket om honom, mer än att förra ägaren alltid klippte honom på vintern. Men då stod han ju stallad på nätterna....

Trots att jag har haft häst i över 40 år har jag aldrig varit med om detta problem förr, men å andra sidan har det ju inte varit så stor omsättning på kusarna genom åren....Inte heller några sjukdomar eller skador att tala om, som tur är!  o:)

Kan det hänga på foder  - brist , eller för mycket av något? ::)

Förr hade man tillgång till riktigt duktiga hästkarlar som kunde svara på det mesta, som tex om hästen löddrade av svett, så fick den för mycket protein i fodret; för mycket kraftfoder kan göra kusarna bensköra; maskrosrötter är bra att ge fånghästar, osv. Nån som har nån aning om vad problemet kan va? ???
    Tacksam för tips!

man harnte roliare´n man jörse

FM

• Skåne
SV: ständigt blöt häst?!
« Svar #1 skrivet: 16 nov-11 kl 13:22 »
Hur är han i rang? Tänkte om han inte riktigt fick vara med de andra kusarna under tak utan får stå utanför delvis? Om du har tillgång till boxar skulle jag ställa in han + en kompis för observation!

MVH/FM  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-11 kl 13:26 »
Mitt tipps är att du kontaktar veterinären.Det är i det  närmaste omöjligt att ge något annat vettigt råd.Jag misstänker att hästen har ont,för svettningar utan ansträngning brukar vara en indikation på detta.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-11 kl 13:27 »
Hum....    jag känner spontant hällre klippa än ha en blöt häst.   Vart bor du?   Här hos oss  i östergötland är det himla varmt. Jag brukar inte klippa men har börjat lite smått nu eftersom det blir genomvåta efter ridning.   Jag försöker klippa så lite som möjligt. Kanske halva halsen under till eller upp till man kammen, lite mellan frambenen.

Men sen kan man ju alltid spåna .....   islänningar rids ju svettiga och sedan bara åter till snöiga hagen fast det är blöta.

Men jag känner att jag vill skona mina hästar från att vara blöta.....   sen får det vara vilket väder som helst (dvs in om det regnar föör mycket eller att det är genom sura)

svårt det där kan han ha lite för mycket päls för den onormalt varma senhösten ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-11 kl 13:34 »
Jag hade samma problem på min häst , det visade sej vara en parasit .
Prova att lägga på switch regelbundet o se om det ger sej .
Det jag använder är starkare o heter eprinex (receptbelagt)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 nov-11 kl 13:39 »
Mitt tipps är att du kontaktar veterinären.Det är i det  närmaste omöjligt att ge något annat vettigt råd.Jag misstänker att hästen har ont,för svettningar utan ansträngning brukar vara en indikation på detta.

Jepp kan ju va fång lr något annat. I allafall skulle ta  in på stall så man har mer koll!

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 13:45 »
Har en korsning nord/fjord  Han är ca 15 år.

Heter han Nalle??
Lite hingstig lixom , mkt tjock man ?
Har ål på ryggen?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 13:46 »
Har ett problem jag skulle vilja ha lite råd och synpunkter på! Det finns säkert många jätteduktiga hästmänniskor här på forumet som kan hjälpa mej!   :P
 Har en korsning nord/fjord som alltid är blöt på hals, bog och ibland hela sidorna. Spelar ingen roll vad det är för väder! Han är ca 15 år, går med de andra (fjordisar som är torra) på lösdrift med fri tillgång till torr ligghall.
  Har inte haft honom ett år än, så jag vet egentligen inte så mycket om honom, mer än att förra ägaren alltid klippte honom på vintern. Men då stod han ju stallad på nätterna....

Trots att jag har haft häst i över 40 år har jag aldrig varit med om detta problem förr, men å andra sidan har det ju inte varit så stor omsättning på kusarna genom åren....Inte heller några sjukdomar eller skador att tala om, som tur är!  o:)

Kan det hänga på foder  - brist , eller för mycket av något? ::)

Förr hade man tillgång till riktigt duktiga hästkarlar som kunde svara på det mesta, som tex om hästen löddrade av svett, så fick den för mycket protein i fodret; för mycket kraftfoder kan göra kusarna bensköra; maskrosrötter är bra att ge fånghästar, osv. Nån som har nån aning om vad problemet kan va? ???
    Tacksam för tips!

Jag tänker spontant på Cushings. Inte helt ovanligt. Googla och kontakta vet om du misstänker att det kan vara det. Det är en tumöt i hypofysen.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 13:57 »
Dom blir så när man abrupt slutar klippa är min erfarenhet. Ju mer man klipper ju mer päls.

Som bara ett exempel.   Ett av våra tidigare tävlings sto började klippas redan i augusti första gången sedan mer eller mindre var annan månad för att hålla henne torr .
 En frusen häst sätter ordentligt med päls
Vi har "mycket luft" i stallet med högt i tak och bra ventilation.Ofta fungerar inte det med nu mer uppvärmda ridhus och annan anpassning till oss människor att hästen har sin naturliga päls ..Trist.. Ja. men sådan är utvecklingen på gott och ont

Vi fick bygga en box till henne av ett extra kallt utrymme i stallet och klippa henne fläckvis  ;D första åren efter hennes karriär.

Hästar är friska djur.   Jag tror hästen själv ventilerar med sin päls bara man ser till att den är "upp fluffad"   ;)
             Men jag förstår ditt dilemma
                                                               MvH Cokett

Ett tips: Täcka tidigt så växer inte pälsen så mycket första året. Har fungerat hos oss men ingen garanti det fungerar hos er  ;D  ;D

Har ett problem jag skulle vilja ha lite råd och synpunkter på! Det finns säkert många jätteduktiga haft honom ett år än, så jag vet egentligen inte så mycket om honom, mer än att förra ägaren alltid klippte honom på vintern. Men då stod han ju stallad på nätterna....

« Senast ändrad: 16 nov-11 kl 14:10 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 21:08 »
Tack alla för svar!

Tack Neinor, det där med cushing´s tål att tänka på. Ska kolla lite mer efter fler symptom, han har haft fång hos förra ägaren. :o

Att de blir svettiga när man rider är inga problem, det torkar man bara av det värsta, sen torkar de själva. Brukar bara se till att de har ett gammalt lakan över korset som de drar av sej när de torkat. 8)

Travelerhorses :

en parasit .
Prova att lägga på switch regelbundet o se om det ger sej .
Det jag använder är starkare o heter eprinex (receptbelagt)
?? Mer info ,Tack!

Heter han Nalle??
Lite hingstig lixom , mkt tjock man ?
Har ål på ryggen?
Han heter Mulle är en stor klantig gåpåig valack dumsnäll å lite korkad. Men ursnygg, mörkbrunblack med tjock man.
man harnte roliare´n man jörse

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 21:33 »
Jag tänker spontant på Cushings. Inte helt ovanligt. Googla och kontakta vet om du misstänker att det kan vara det. Det är en tumöt i hypofysen.

Detta tänker även jag på.
Min islandshäst var alltid blöt i pälsen, han fick även andra problem pga cuschings och till sist fick jag ta bort honom vid 9 år pga denna sjukdom. Han magrade av, sov massor och hovarna växte lika fort på en vecka som de hade gjort på en månad förut.
Mot nya äventyr!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 21:40 »
Man ska ju inte måla f***n på väggen, men nog behöver du kolla upp ordentligt så att hästen inte har ont. Eftersom hästen tidigare haft fång och det nu är tider för frostnupet gräs är nog ändå det den tråd jga hade börjat nysta i.

Hoppas du hittar anledningen till svettningarna och att det inte är ett alltför stort problem :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 21:57 »
Tack alla för svar!

Tack Neinor, det där med cushing´s tål att tänka på. Ska kolla lite mer efter fler symptom, han har haft fång hos förra ägaren. :o

Att de blir svettiga när man rider är inga problem, det torkar man bara av det värsta, sen torkar de själva. Brukar bara se till att de har ett gammalt lakan över korset som de drar av sej när de torkat. 8)

Travelerhorses :
  ?? Mer info ,Tack!
Han heter Mulle är en stor klantig gåpåig valack dumsnäll å lite korkad. Men ursnygg, mörkbrunblack med tjock man.

Alla hästar med cushings får fång som en del av symptomen.
Jag har en del fakta om du är intresserad
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #13 skrivet: 16 nov-11 kl 22:08 »
Är det bara jag som har erfarenhet av flera hästar över 25 (som också flera är egen uppfödning  ???  ) Att hästen svettas med mycke päls är inte ovanligt , Vare sig under ryttare eller vila. Det bevisar inte att du har en "sjuk " häst
Nå väl : Vi har ingen erfarenhet av fång. Kanske det beror på att våra hästar har rört sig iförhållande av intage vad den måste äta. Även vi har fettbubblor och jag ser på gamla bilder " vad smal hon var "  ;D
              MvH Cokett

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 nov-11 kl 22:15 »
Närå... här står en fullpälsad 26- årig fjording.... och inte 17 svettas hon utan anledning. Det är mycket möjligt att hästen satt väldigt mycket päls för att den är "van" att bli klippt och att den nu kompenserar på något sätt..... men jag hade helt klart försökt utesluta att hästen har ont. Det måste väl du oxå vara medveten om Cokett, att hästar kan svettas som symptom på att de har ont? :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 16 nov-11 kl 22:23 »
Japp .  ;)  uttrycker du det så  "att hästar kan svettas som symptom på att de har ont? "  håller jag naturlitvis med

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 nov-11 kl 22:29 »
Cushings är det man spontant tänker på. Inte alls ovanligt, speciellt inte om hästen är lite äldre. Iofs tycker jag inte att 15 är nån direkt ålder, men ändå. Be veterinären kolla. Vår gammelhäst fick piller mot cushings, men sista åren var vi tvungna att klippa henne. Och, hon hade aldrig varit klippt innan. Hon blev 28 år.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 16 nov-11 kl 22:32 »
Lägg in en bild snälla.

Min tinker som svettades hade antagligen tagelmask o ev skabb.

En annan tjej härinne på alternativ hade en shettis med samma problem , hon använde just switch.

Alltså -Det kliar =obehag=svettas=kliar av svetten=== om du fattar hur jag menar.
Det kan ju vara värt att testa.

Varför jag frågar om hästen är att jag sålde en häst som hette Nalle för några år sen som låter mkt likt på beskrivingen.
Han såldes vidare sen o jag tappade spåret .
Han flyttade från mej till Rimbo o sen till västmanland tror jag .

Athos

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 nov-11 kl 22:46 »
kanske skulle prova lite
Ross Nanotechnology's NeverWet superhydrophobic spray-on coating

j/k sorry såg precis videon när jag såg topicen =)

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 16 nov-11 kl 22:54 »
Man kan svara såhär, att enligt djurskyddslagen så ger den inget utrymme för lösa spekulationer på internet för att frita hästägaren från sitt ansvar att söka veterinär.Du är som hästägare skyldig att se till att hästen inte far illa eller lider skulle du bortse från detta så kan du dömmas för djurplågeri.
Sedan att många vill spela veterinär o sak kunniga på alla möjliga sjukdommar och ger olika råd och sympatisera med dig och hästens lidande gör inte situationen bättre.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser