Jo, fångproblem pga betet får man nog oftast på kraftigare vallar och inte på ogödslade naturbeten, men det kan hända om man har gott om vissa växter eller ogräs som tex kvickrot...
Men som sagt, inte vanligt så i dittt fall är det troligen något annat.
Tror inte du varit för nitisk, på tyngre djur som nöt, och speciellt om de ska gå på hårda ytor som betong så måste man ta det lite nätt när man verkar. men på fåren som går på mjuka beten och mjuka ströbäddar (det gör iaf mina) så växer klövarna friare och slits nästan inte alls,
Så på dem tar jag precis som du, jämnar dem med sulan... Det är nyttigt för dem att slita sulan jämn ett par ggr om året, annars kan den bli välvd och behöva verkas den med och det är lite krångligare... Sällan nån av pälsisarna här blir ömfotade av det.
Ett tips till alla er som står och klipper... det är mycket lättare med vinkelslipen.... Jag menar inte att man måste ha den värsta klövfräsen med livsfarlig klinga som kan kapa av både benen på fåren eller fingrarna på en själv, utan en liten smidig vinkelslip som de flesta har hemma i garaget eller verkstan och med en vanlig sliprondell monterad... Ger otroligt jämt fint resultat och när man är van med bägge delar så föredrar iaf jag att slipa framför att klippa.
Vet många som använder en liten dremel till just sårskador och fickor i klövar på får, liksom till hundklor, kanin och gris-tänder och papegojnäbbar... Väldigt praktiskt...