Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min "ermit tacka"  (läst 7360 gånger)

hustran

min "ermit tacka"
« skrivet: 13 nov-11 kl 18:03 »
Jag har upptäckt att hon mår  inte bra.Hon går i alla fall bara åt höger???? men hon klaras att förflyttas ???? snäll eller sjuk? hur gör jag?

vallhunden

• Västergötland
SV: min "ermit tacka"
« Svar #1 skrivet: 13 nov-11 kl 18:22 »
Listeria kan visa de symtomen: att djuret bara kan gå åt ett håll. Kallas också för "kring-sjuka". Knäck upp pencillinet, tycker jag! Det blir hon i allafall inte sämre av ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fårmamman

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 nov-11 kl 20:39 »
Kan vara listeria så här gäller det att behandla snabbt med antibiotika. Rådfråga veterinären.

hustran

« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 10:11 »
Inga typiska Listeriossymptom tycker jag men hon går runt lite håglöst när hon är ute (tog in henne i går) och "nopplar" i gräset. Äter lite bara och jag har inte sett henne idissla. Har gett henne B-vitamin och energibalans. Detta har nog pågått ett tag för jag har inte iakttagit henne så noga som jag borde. Hon har ju varit lite udda sedan hon lammade i April.Alltid sist och ensam med sitt lamm. Jag får hålla tummen och hoppas på bättring. Nya tips någon?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 nov-11 kl 10:50 »
Jag tror det ganska säkert är B-vitaminbrist.

Att hon drar sig undan flocken, att hon har sämre aptit, att hon gärna går i cirklar är alla B-vitaminbrist (CCN) symptom!

Nu har hon haft det länge som du berättat (sedan April) men jag skulle om det var min tacka försöka i alla fall och ge B-vitamin dvs. Beviplex liksom jäst/ bra hö till henne.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #5 skrivet: 14 nov-11 kl 12:03 »
Tack Rosa. Gav henne B-vitamin både i går och i dag. När jag tittade till henne nyss så idisslade hon i alla fall,skönt. Ingen temp dessutom 38,7. ? är väl ok.?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-11 kl 12:54 »
Ja, 38,7 är helt OK!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #7 skrivet: 14 nov-11 kl 14:35 »
Skönt. Jag har bara Granngårdens B-vitamin för oralt bruk hoppas det hjälper.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 14 nov-11 kl 17:14 »
Ge B-vitamin någon dag till, dom brukar se piggare ut redan efter första dosen, men man säger att minst 3 dagar ska man ge i alla fall.

Jäst är bra så att vommen kommer iform, kolla så hon äter av Mineralfodret också.
Och berätta för henne att man ska inte äta örnbräken ;)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #9 skrivet: 14 nov-11 kl 22:20 »
Räcker det med B-vitamin i bara 3 dagar? Hur mycket vågar jag ge? Hon såg lite piggare ut i kväll men jag vågar inte jubla än. Örnbräken har vi ganska mycket men den ser väldigt vissen ut nu.Menar du att den kan vara farlig Rosa? Har aldrig tänkt på det.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 14 nov-11 kl 22:44 »
Enligt min veterinär så kan man inte överdosera B-vitamin, de kissar ut överskottet. Jag gav min tacka som fick fotosensibilitet granngårdens B-vitamin i ett par veckor, det var inga problem.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

« Svar #11 skrivet: 15 nov-11 kl 16:01 »
Problemet är att jag måste ha tackan inne (de andra går ute) och hon verkar inte ha ngt. större problem med det.......har det med krassligheten att göra eller är hon en "eremit tacka". Jag ger henne B-vitamin +energibalans och hon pillar i sig lite hö +ensilage. Idisslar men ser inte lika pigg ut som de övriga.Är lugn o fin men kan det ha att göra med att hon mår pyton?Fan så svårt det här blev,gillar ju henne.Kollade slemhinnorna i går .....kanske liiite bleka så jag gav henne dessutom Noromectin mot st. magmasken. Vi har enl. vet. inte haft sådan men man vet ju aldrig.Vill inte kasta mig över alla tillbörds tips för jag inbillar mig att det stör för mycket. Nu håller jag tummen igen. ;D

gnällvis

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-11 kl 16:07 »
Kolla om hon är varm eller kall i munnen och om det låter som det ska i vommen.

hustran

« Svar #13 skrivet: 15 nov-11 kl 16:23 »
Jag ligger inte och lyssnar precis men hon idisslar och ser bara föundrat på mig. Om idisslingen fungerar så borde ju hon också fungera eller? Har massor av annat jobb på gården så jag hinner inte "pyssla" med henne hela tiden.Svårt blev det här. :(

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 15 nov-11 kl 19:12 »
Jag vet ju inte hur mycket B-vitamin hon fått. Min väninna hade ett lamm som betedde sig ungefär som din tacka. Hon ringde vet och fick råden att injicera 40 mg (eller ml) direkt och lammet blev bra direkt och började äta. Har sedan varit pigg ett par veckor. Jag tyckte det var ganska mycket, tydligen behövs det rätt mycket för att det ska göra nytta.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #15 skrivet: 18 nov-11 kl 10:19 »
Hurra! Tackan ser betydligt bättre ut nu. Äter och dricker skapligt och ut kommer fina "piller".Det har det fö. gjort hela tiden men inte i denna mängd. Ser att hon längtar ut till de andra men tänkte fortsätta med B-vitaminet ett par dagar till. Tack för hjälpen!  ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 19 nov-11 kl 10:34 »
Men vad kul! :)

(Ser att jag inte skrev här i din tråd om Örnbräken,
örnbräken kan orsaka vomstörning som i sin tur orsakar B-vitaminbrist)

hustran

« Svar #17 skrivet: 21 nov-11 kl 14:39 »
Nu ger jag upp. Släppte ut tackan till de andra i går. Såg att hon åt tillsammans med dem. I dag så letade jag efter henne och fann henne långt ifrån de andra. Hon är helknäpp tydligen och jag får väl kolla varje dag var hon är.  ??? ???

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 21 nov-11 kl 16:09 »
prova med att låta henne gå bara med en annan tacka ett tag så dom kan bilda ett kompispar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #19 skrivet: 21 nov-11 kl 19:48 »
Hon verkar inte alls vara utstött,har sin mor bla. där men verkar vara lite "knepig" i skallen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser