Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag odla vid fritidsgården?  (läst 5822 gånger)

Joppe

• Småland
Vad kan jag odla vid fritidsgården?
« skrivet: 12 nov-11 kl 12:39 »
Hej alla!

Jag har planer på att komma igång under våren med en liten odling på släktgården utanför Värnamo i Småland. Grejen är att jag bor och jobbar i Älmhult, en och en halv timme bort med bil, så jag kommer inte att vara på gården mer än max ett par helger i månaden.

Några förslag på vad som kan odlas med de förutsättningarna? Tanken just nu är potatis, jordärtskockor, eventuellt lite lök och vitlök samt en liten låda med örter.

Görbart?

Något annat som skulle fungera eller som skulle vara bättre?

Marken är ganska sandig men har fungerat bra som odlingsmark fram tills för bara några år sedan. Drömmen är att kunna vara där mer under nästa vår och eventuellt utöka med lite mer krävande grönsaker.

Tacksam för all input och alla förslag!

Fridens!

// Jonatan

kurt

SV: Vad kan jag odla vid fritidsgården?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-11 kl 13:33 »
Det som kan bli problem med mindre tillsyn är väl framför allt bevattning och om det finns rådjur eller andra djur som kan angripa odlingarna? Bondbönor är precis som potatis mycket tåliga och sköter sig själv.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 13:47 »
Vinbär, krusbär, fruktträd? En härdig druva eller två?
Jordärtskockor går fint - sköter sig sjäva, potatis behöver kupas och vattnas men klarar sig nån vecka, likaså morötter och kålrötter klarar sig under fiberduk när de väl kommit igång. Det är mycket som kan klara sig nån vecka om det inte är extremt torrt och varmt bara det väl kommit igång.
Gräslök, persilja, oregano, libsticka, körvel olika sorter, timjan etc gäller som ovan. Tomater, paprika, chili och andra värmeälskande växter klarar sig sämre på egen hand, behöver både vatten och tillskottsnäring och tål sämre att torka ut och är känsligare för ojämn bevattning. Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 13:58 »
Fritidsledaren Luff hajjade till och tänkte glatt ge bifallsrop till denna idé om att odla vid fritidsgården - tonåringar i odingsbänkar - varför inte odla örter till pizzan och blåbär till paj..
Sen läste jag hela inlägget...
Och satt och småfnissade.
Men ta mig tusan om jag inte ska värka på den idén lite - vi startar ny verksamhet nästa år inne i staden.
Så tack för inputen ;-)
//Luff

MrMarket

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 20:21 »
Om det bara är vattnet det hänger på så har bevattningsautomatik för hemmabruk blivit rätt billigt. Man får en Gardena bevattningstimer för lite över femhundra på Verktygsboden. Finns det passande slangar och spridare så borde man kunna bygga något hyfsat bra system på ett par timmar.  Om man vill hålla på att mäta fuktigheten i jorden och bara vattna när det behövs så blir naturligtvis lite dyrare men inte så värst mycket mer komplicerat.
Plan - Do - Check - Act

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 12 nov-11 kl 22:39 »
Jag tror du kan odla det mesta där. Det är bara att sätta igång och pröva dig fram. Finns någon som kan berätta om hur det varit att odla där förut så är det förstås mycket värdefullt för dig.

Joppe

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-11 kl 11:19 »
Tack alla!

Bondbönor hade inte varit dumt, gäller bara att begränsa sig så att projektet inte blir fullständigt orealistiskt. Bär och frukt finns redan och gäller bara att ta till vara på ordentligt.

Bevattningsautomatik kanske är en idé. Värt en ordentlig funderare i alla fall.

Tack igen allihop! Intressant blir det i alla fall. Det kan ju inte gå värre än åt skogen...

Luff: Japp, kunde ha tänkt igenom ordvalet där kanske :)

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 14:17 »
Det beror lite på hur man prioriterar tid och livskvalitet.
Flyttade själv i våras och fick 50 minuter längre till jobbet men mår så mycket bättre, så jag sitter gärna 1 timme före och 1 timme efter jobbet i bilen.
Det går inte så mycket mer bränsle, för man planerar ärendena bättre, hade 10 minuter till Birsta köpcentrum tidigare, kunde bli flera svängar per dag ibland.
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 15:26 »
Tror det är bra om du tänker över om du gillar att vara på stället och kommer att se fram emot att åka dit. Det finns få saker som är mer motiga än när man känner att fan, åker jag inte idag så dör alltihop, nu har jag verkligen skjutit på det in i det allra möjligast längsta och MÅSTE, fast jag har ingen lust egentligen och tycker det är skitjobbigt att åka hela vägen bara för att vattna en halvtimme o sen snabbt dra hem igen.

Tror det är bra om du känner efter om du kommer att vilja vara där för att du njuter och faktiskt längtar dit och är något att se fram emot snarare än ett tvång om att sköta grönsaker, eller även om du vill väldigt gärna så kanske det är för jobbigt i kombination med hur livet ser ut i övrigt med lång resväg osv.

Jag pendlar till jobbet c: 1 h enkel väg och vill odla så fint men är helt enkelt för trött för att sköta det så bra jag vill- nu måste jag cykla en halvtimme till odlingen kl 20 på kvällen efter att ha skyndat mig hem, paniklagat mat osv, och dessutom med vetskapen att senast kl 22 borde jag sova eftersom tåget går 05.15. Dvs en timme stressad effektiv tid i kolonin. Det är väldigt långt ifrån min egen bild av hur jag vill odla och leva, så jag jobbar på det...

Det man längtar efter och vill passar inte med verkligheten så som den är. Då kan man
a: förändra verkligheten(flytta, byta jobb osv så att du kommer närmare/bor där och kan sköta det)
b: förändra vad man längtar efter(bli vän med din balkonglåda)
c: gilla läget och se till alternativ som funkar bättre(ok jag kommer ha för lite tid i förhållande till vad jag vill åstadkomma. kanske kan jag gå ner i tid tills nästa sommar?).

Hellre få och fina grönsaker som lever än många och döda rekommenderas för att det ska kännas motiverande att fortsätta:-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Joppe

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-11 kl 16:04 »
Klokt, så klart. Det är inte värt att bränna ut sig för. Men den här gården är lite av min fristad i livet, så jag försöker komma upp så mycket jag kan redan nu.

Men det gäller ju att hålla det på rätt nivå (något som jag behöver bli mycket bättre på). Och blir det så att tiden inte finns, så är det ju ingen katastrof. Då kanske man kan gräva upp lite jordärtskockor i alla fall...

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 13 nov-11 kl 17:01 »
Kom på att rabarber oxå är något som klarar sig bra på egen hand år efter år (när den etablerat sig) om man bara gödslar nån gång ibland - rabarberpaj är riktigt gott  :D

Och taggfria björnbär klarar sig enligt ovan.
« Senast ändrad: 13 nov-11 kl 19:18 av christelle »

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 13 nov-11 kl 17:04 »
Hej!
Jag är bär och fruktfantast. Gå in i Handboken och titta på vilka olika fruker och bär du kan odla.

Luff! Frukter och bär passar bra in i urban odling. Ta bort att trista, konventionella prydnadsbuskar i närheten och byt ut dem mot smaskiga bär och frukter. Finns det några ungar som tycker växter är skoj så är tex vinbär lätt att föröka. Vi har provat att föröka vinbär på lågstadiet. Resultatet blev att alla fick en vinbärsplanta med hem på avslutningen.
MVH
Jan

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 13 nov-11 kl 19:17 »
Trist att kommunens (iaf inte här) trädgårdsmäster inte fattat att man kan plantera månadssmultron och blommande kryddväxter som kantväxter. Måste man nödvändigtvis ha en taggig buske kan man ta krusbär. Och vinbär ist för prydnadbuskar och fruktträd ist för dito prydnadsträd..... :D finns inga gränser för hur bra det skulle kunna bli.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 13 nov-11 kl 23:55 »
Precis vad du kan odla är lite olika från år till år- regnar det eller inte, blåser det eller inte, haglar eller inte... vet du om det finns djur som kaniner, sork eller vildsvin? Om de finns behöver du börja med staket, innan odlingen! Sniglar äter allt med blad, som sallad.

Sådant som klarar sig bra utan allt för mycket pyssel: potatis, jordärtskocka, majrova. kålrot. olika bönor, särskilt bondbönor. Rädisor gror snabbt, så de kan man börja om med utan att förlora tid. Kålrabbi. Rabarber är okrossbart, liksom smultron. Vedartade kryddor.

Behöver lite mer pyssel: morötter, känsliga särskilt när de gror och kan dö över en dag om de torkar eller dränks. Mangold hellre än spenat. Ärtor om det inte finns sniglar.

Plantor som klarar sig hyfsat ute efter att ha dragits upp inne och därefter sakta härdats, dvs har fått vänja sig vid att vara ute: Tomat om de haft en bra barndom. Chili om det är hyfsat varmt. Kanske majs.

Behöver mycket vatten och skulle dö en torr eller blåsig sommar om de vattnas mer sällan än var två-tre dag. sallad, spenat. små morötter, bladkryddor som koriander.

Alla sorters kål har behöt ett väldigt pyssel där jag bott genom livet, men jag har hört folk som har väldigt flyt med kålväxter och menar att de klarar ALLT.

Se de första åren som experiment för att se vad som trivs o inte trivs i den här jorden, så blir det roligt i stället för nedslående:-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Joppe

• Småland
« Svar #14 skrivet: 10 sep-12 kl 16:53 »
Hej igen!

Tänkte bara tacka alla vänliga tipsare genom att tala om hur det blev. Jag njuter nu av egenodlade potatis, bondbönor, morötter, jordärtskockor, persilja och vitlök. Grönkålen ser ut att bli uppäten av andra än mig, så den blir det till att odla hemmavid nästa år så att jag kan titta till den bättre.

Tack och ha det gott!

// J

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 10 sep-12 kl 19:40 »
Ett tips inför vintern är att läsa på om täckodling.
Detta då detta är en odlingsform som lämpar sig för den late och den som inte har allt för mycket tid.
Man bevara fukten och hindrar ogräset samtidigt som man gödslar. undviker du att maskinbearbeta utan gräver med grep i landen så överlever arbetarna oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser