Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärsbuskar  (läst 8601 gånger)

gästis

• Gäst
Blåbärsbuskar
« skrivet: 26 sep-06 kl 22:16 »
Är det någon som har nån erfarehet av blåbär i buskform, tror även dom kallas amerikanska blåbär.
Vad är det för utdelning, kan man odla dem i zon 7

Sia

• Dalarna
Re:Blåbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 27 sep-06 kl 13:08 »
Har du provat att odla i sand?
 här finns en tråd från ett annat forum, om du är intresserad...
http://bollnastradgardssallskap.se/phpBB2/viewtopic.php?t=33&sid=cbe8e8916e406395bcbefb7adc3828c3

Jag har två buskar (Emil och Oskar) men har inte hunnit få så mycket erfarenhet av dom än eftersom jag planterade som i somras, men Emil fick jättegoda bär!!
Jag bor i zon 4, enligt boken handbok för Köksträgården av Lena Israelsson så ska sorten Emil klara zon 5  och putte upp till zon 3, men det jag läst om sandodling så ska man kunna flytta zonerna markant om man odlar i sand.
Enligt boken ska man kunna få 2-4 liter bär som mognar juli-aug. men inte förrens tredje året. det finns ett helt uppslag i ovastående bok om Amerikanska blåbär, köp den , elller beställ hem den på närmsta bibliotek, den är jätteintressant om man är intresserad av bär-/grönsaks-odling för självhushåll.

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 27 sep-06 kl 13:09 »
jag planterade dock i rhododendreon-jord, jag har inte fått hem nån sand än.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Simen L Pihl

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 okt-06 kl 11:36 »
kolla: http://www.seglorabar.com/ för tips om odling av amerikanska blåbär.

Simen

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-07 kl 11:59 »
Jag har två buskar av amerikanskablåbär, först vat de planterade i surjord, men sen tyckte jag inte platsen var bra så jag de fick flytta "för tillfället" till min sandlåda där jag odlar med gräsklipp.
Där har de sedan blivit bofasta för ,vad bär jag får!!! plockade massor av bär under en lång tid.
så sätt dina buskar i sand, på med ca 10 cm gräsklipp på försommaren och sedan ytterligare en gång under sommaren.
glöm inte att plocka bort gräsklippet efter odlingsäsongen, annars blir den ju till jord och det vill man inte ha i en sandbädd.
Hoppas du lyckas med dina odlingar/lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Marieberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 08:53 »
Jag har satt mina blåbärsbuskar (hybridblåbär; Emil & Putte) i torv.
Jag undrar om någon vet om det blir för mycket av det sura goda och om jag borde blanda jord i torven i stället?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 17:51 »
Hej!

Jag återanvänder ett inlägg jag skrev i en annan tråd här... (http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=3;action=display;threadid=15904)

För två år sedan gjorde vi om vårt avlopp. När den nya trekammarbrunnen skulle grävas ned stötte grävmaskinen på berg, så vi fick inte ner den helt under jord. Istället blev det en ny kulle i trädgården, och på den har vi planterat blåbärsbuskar. Vi har omkring 10-15 buskar, av lika många sorter.

Jag tycker att bären smakar mindre blåbär än svenska skogsblåbär, men de är också sötare. De odlade blir mycket större - min favoritsort som heter Bluecrop ger bär som nästan är i körsbärsstorlek - och man blir inte blå om händerna av att plocka dem. Vi har precis provat att koka sylt på de hemodlade bären och till det tycker jag att de är bättre än skogsblåbär. Sylten blir inte lika vattnig. De odlade bären har lite tjockare skal och är därför inte lika roliga att äta färska som de vilda, men till bakning och annan tillredning tycker jag att de är lika bra, även om smaken som sagt är lite annorlunda.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1282 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser