Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med döda höns?  (läst 13238 gånger)

David97

• Gäst
SV: Vad gör ni med döda höns?
« Svar #20 skrivet: 11 nov-11 kl 22:03 »
Maskarna

Tror dom blir glada!  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 11 nov-11 kl 22:16 »
Maskarna
Jo, så sant  :D Men dom lär knappast lämna in någon polisanmälan om brott mot miljöbalken  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helle-Mari

• -
« Svar #22 skrivet: 18 nov-11 kl 19:21 »
Har fått svar från kommunen ang. frågan om man får lägga en död höna i soptunnan.
Ja det går bra om det är någon enstaka höna från hobbyerksamhet.
MEN har man företag får man INTE.......
Japp det var bara att ta skeden i vacker hand och ringa efter lantbrukstjänst att hämta döingarna.
Snabbt gick de, de var här efter 2 timmar jag anmält via internet. nu får vi se hur mycket fakturan blir på.
De var tydligen en stoppavgift för höns på 600 spänn. Sen var det även kilopris. Spännande att se.... :o :-X

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 18 nov-11 kl 19:45 »
Det låter ju helt horibelt - har alla verkligen råd att vara laglydiga??
Jag är i alla fall glad att jag inte har företag :-[

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 18 nov-11 kl 19:51 »
Jag kollade, det är tillåtet att slänga på återvinningscentralen som företag. Kostar olika i olika kommuner, men typ 40-100 kr för en stor sopsäck. Och man kan spara de döda hönsen i frysen tills man har en full säck.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helle-Mari

• -
« Svar #25 skrivet: 18 nov-11 kl 19:58 »
Jag kollade, det är tillåtet att slänga på återvinningscentralen som företag. Kostar olika i olika kommuner, men typ 40-100 kr för en stor sopsäck. Och man kan spara de döda hönsen i frysen tills man har en full säck.

Vart ringde du och kollade? Återvinningscentralen eller kommunen där du bor?
Vi har en återvinningsstation ca 2 mil härifrån men den är ganska liten (bor långt ut på landsbyggden) frågan är om de kan ta emot sådant.
Ja jo frysbox är på ingående, är det mask i döingarna får man betala mer hos lantbrukstjänst.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 18 nov-11 kl 20:02 »
Pappa, som har haft kycklinguppfödning och suttit i kommunstyrelsen... Slängs i brännbart/restavfall. Ring och kolla med din återvinningsstation. Men med tanke på priset hos lantbrukstjänst, så är det nog värt att ha en frys för ändamålet, och i så fall köra mer sällan, även om man får köra några mil.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ek

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 18 nov-11 kl 20:50 »
Har fått svar från kommunen ang. frågan om man får lägga en död höna i soptunnan.
Ja det går bra om det är någon enstaka höna från hobbyerksamhet.
MEN har man företag får man INTE.......
Japp det var bara att ta skeden i vacker hand och ringa efter lantbrukstjänst att hämta döingarna.
Snabbt gick de, de var här efter 2 timmar jag anmält via internet. nu får vi se hur mycket fakturan blir på.
De var tydligen en stoppavgift för höns på 600 spänn. Sen var det även kilopris. Spännande att se.... :o :-X
Undra på att det kommer massa regler om man frågar myndigheter om sånt här.. tror inte självdöa höner är det första dom tänker på.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #28 skrivet: 18 nov-11 kl 21:33 »
bränner 90% av de djur som av någon anledning dör/tas bort.
känns som bättre å göra aska av dem än att något vilddjur ska släpa omkring dem i skogen, har ju ingen lust å stöta på dem igen!
även en blind höna hittar ett korn...

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 nov-11 kl 21:37 »
bränner 90% av de djur som av någon anledning dör/tas bort.
känns som bättre å göra aska av dem än att något vilddjur ska släpa omkring dem i skogen, har ju ingen lust å stöta på dem igen!
Den risken är nig försvinnande liten efter några dagar om det bara handlar om några enstaka .

hönipöni

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 18 nov-11 kl 22:18 »
Gödselstake känns som en fin begravningsplats om inte räven verkar hungrig... Gillar han inte men han ska ju också äta ::)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 18 nov-11 kl 22:34 »
Jag har lagt ut i backen. Morgonen efter är de alltid borta. Vet inte vem som tar dem. Gissar på räv, grävling eller rovfågel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tobotroll

• Uppland
    • Tobotroll
« Svar #32 skrivet: 20 nov-11 kl 11:57 »
matar räven..
Ju fler desto bättre:)

Helle-Mari

• -
« Svar #33 skrivet: 21 nov-11 kl 18:04 »
Pappa, som har haft kycklinguppfödning och suttit i kommunstyrelsen... Slängs i brännbart/restavfall. Ring och kolla med din återvinningsstation. Men med tanke på priset hos lantbrukstjänst, så är det nog värt att ha en frys för ändamålet, och i så fall köra mer sällan, även om man får köra några mil.

Nä i min kommun fick man inte lämna döda höns på vår återvinningsstation. jag mailade och frågade kommunen som har hand om det.
Så det är bara vackert att använda lantbrukstjänst. Det finns tydligen inga alternativ här där jag bor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 22 nov-11 kl 11:51 »
Är du säker på att du frågade rätt person? Ofta är kunskapen om detta begränsad, frågar man fel tjänsteman så kan de inte reglerna. Kolla med chefen för renhållningsverket, hen bör veta. Däremot kostar det pengar och man måste nog vara företag. Och djuren får inte ha dött av en smittsam sjukdom, då är det lantbrukstjänst som gäller.

Sen kan det bero på vilken förbränningsanläggning kommunen har, men om det beror på det så bör de kunna hänvisa till någon grannkommun där förbränningstemperaturen är hög nog.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser