Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Japp jag är galen - hönsgalen!!  (läst 13848 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Japp jag är galen - hönsgalen!!
« Svar #20 skrivet: 26 nov-11 kl 07:41 »
Så fint!!!!
Vill också ha sådana boxar.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Gallina

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 26 nov-11 kl 16:22 »
Åh det är så roligt med kommentarer och respons, tack till er som orkar följa oss  ;D
Jo ni nu närmar det sig och roligt är det men åååh vad skönt när det e klart!!

Sandra: Sorry  :o trodde nog att du hade hittat den här tråden redan, skoj att du hittade hit nu!!!  ;D Mer bilder kommer vart efter  ;D ;D
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #22 skrivet: 26 nov-11 kl 17:13 »
Hej å va kul för er..=))
Finns inge bättre än höns..
Nästa sommar om jag blir klar me mitt hönshus så blir det kanske 4 små vaktlar såsmåningom..

Jäkligt smart ide me petflaskorna men håller dom??

/Majsan
You want some..Come get some

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 26 nov-11 kl 18:09 »
Sandra: Sorry  :o trodde nog att du hade hittat den här tråden redan, skoj att du hittade hit nu!!!  ;D Mer bilder kommer vart efter  ;D ;D

Jag kollar väldigt sällan i boende/hägnad delen. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gallina

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 26 nov-11 kl 18:58 »
Hej å va kul för er..=))
Finns inge bättre än höns..
Nästa sommar om jag blir klar me mitt hönshus så blir det kanske 4 små vaktlar såsmåningom..

/Majsan

Klart du ska ha vaktlar!!! Så underbara!!! Ja jag skulle ju BARA ha vaktlar, hmm så gick det med det två duvor, en höna med 8 kycklingar samt en beställd höna och en beställd tupp sen  ;D :o
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Gallina

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 26 nov-11 kl 18:59 »
Jag kollar väldigt sällan i boende/hägnad delen. ;D

Hehe men nu har du en anledning att kika in oftare  ;) ;)

Gallina

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 nov-11 kl 19:03 »

Jag har haft pet till vaktlarna nu i ca 4 veckor och det funkar fint, till hönsen har jag köpt en vattencistern på granngården istället (se bilden) så fick väggautomaterna bli till mat och snäckskal istället, men inne hos vaktlarna blir det pet......
 :)

Gallina

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 27 nov-11 kl 21:16 »
Oj oj oj det är så man får tårar i ögonen....av lycka  ;) Ute vräker det ner snö och har så gjort i ca 30-40 minuter, Bella och hennes kycklingar har bott i sitt nya hus i ca 1 timme!! Det är inte klokt!!!!  :D

Det som är kvar och som ska göras nu under vintern är:
Mitt förvaringsutrymme med hyllor och foder samt snäckskalsförvaring, en ordentlig tappa in till huset (den ytterst tillfälliga "rampen" av tryckt virke är glashal nu med all snö :-/ ), ytterdörren ska isoleras med frigolit och imorgon ska ventilationen på plats och sedan får resten vänta tills i vår (målning av ytterskivor, bygge av utehägn, lucka så de kan gå ut, och säkert ngt mer som jag missat  ;) )

Här kommer en bildkavalkad på mitt och gubben verk  ;D

Den högra boxen sett från ytterdörren, närdörren har ett magnetlås, och så är det skivor mot golvet för att förhindra lite sprätt  :)

Dottern testar och godkänner den vänstra boxen  ;) kanske skulle fylla den med bollar och göra ett bollhav istället för spån ::)

Matplatsen, med foderautomater, snäckskalsautomat och vattencisternen, självklart lite granris som adventspynt  :)

Sittpinnarna med bajsbrädan (skivan har metallkant, 99:- på ikeas fyndhörna  :D) Pinnarna ligger mot vinklarna och kan lätt bytas, jag e så jäkla nöjd med denna hörna, blev precis som i mitt huvud  ;D

Men...VAR har vi hamnat ???

Bella kollar in "sina" reden...

Ja nu är tuppen mer än välkommen på fredag och snön får väl komma den med om den måste ;)  Bra känns det i alla fall, tack alla som är med och kommenterar, ni har gjort det mkt lättare och för alla tips och ideér, känns som om hela hönshuset är ett ihopplock av olika alternativares ideér. Hoppas även någon hittar hit och får lite ideér av mig  :)

David97

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 nov-11 kl 21:40 »
Jättefint! Nu kan du komma o bygga mitt ju'!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 27 nov-11 kl 21:56 »
Vad fint det blir  ;D Där kommer nog hönsen att trivas!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 nov-11 kl 22:18 »
Azoo-Lina, det är Linda o hennes familj som ska bo där :O  Dom bytte hus! :D Såg du inte vad dottern gjort fint i sitt rum?? :D

Gallina

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 27 nov-11 kl 22:25 »
Azoo-Lina, det är Linda o hennes familj som ska bo där :O  Dom bytte hus! :D Såg du inte vad dottern gjort fint i sitt rum?? :D

Hahaha, kanske blir lekhage....hmmm nästa gång vi har kalas så slänger vi ut alla ungar i boxen, ingen som försvinner och så kan de kladda hur mkt de vill  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #32 skrivet: 27 nov-11 kl 22:25 »
;D ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 nov-11 kl 22:41 »
Linda: Du har nog kommit på en bra idé, börja sälj den  ;D Höns o barn hus i ett! Kan det vara bättre? Alla sina älsklingar på ett ställe!  ;D

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #34 skrivet: 29 nov-11 kl 21:41 »
Jättefint! Du måste nog skruva fast en liten kant på ruvlådorna annars trillar äggen ut.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

David97

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 nov-11 kl 21:47 »
Dom kycklingar jag ser, är 2 hönor o en tupp :) ;D, var har du köpt redena?? Dom var riktigt fina, om jag får ''sno'' dom??

Gallina

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 29 nov-11 kl 21:55 »
Jättefint! Du måste nog skruva fast en liten kant på ruvlådorna annars trillar äggen ut.
Tack! Jätte bra med tips och råd! Liten kant kommer absolut att sättas upp! Tur att hon har kycklingar just nu så det inte hann bli äggmos  ::)

Gallina

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 29 nov-11 kl 21:58 »
Dom kycklingar jag ser, är 2 hönor o en tupp :) ;D, var har du köpt redena?? Dom var riktigt fina, om jag får ''sno'' dom??

Ja men självklart!Jag har själv snott idén från en alternativare, kommer bara inte ihåg vem... :-[ Det är så enkelt så att det är förvaringslådorna "lekman" på ikea (79:-/st) (fast jag fyndade två av dem på fyndhörnan för 19:-  ;D) Är ju så smidigt med plast, lätt att håll rent, och så hål i sidorna som lite "luftning"  :D och så är dom ju snygga oxå!

David97

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 nov-11 kl 22:01 »
Ja men självklart!Jag har själv snott idén från en alternativare, kommer bara inte ihåg vem... :-[ Det är så enkelt så att det är förvaringslådorna "lekman" på ikea (79:-/st) (fast jag fyndade två av dem på fyndhörnan för 19:-  ;D) Är ju så smidigt med plast, lätt att håll rent, och så hål i sidorna som lite "luftning"  :D och så är dom ju snygga oxå!

Ok,, då hoppas jag att vi snart ska till ikea ;D Ska bygga nytt till våren o sommaren 2012 :)

Gallina

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 29 nov-11 kl 22:17 »
idag kom mina beställda väggdekorationer  ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser