Vad tusan gör man om det är stelkramp?
Inga problem att öppna munnen, och hon rör sig helt normalt så vitt jag kan se. Det enda som skiljer henne från syrran är att hon är mindre och smalare.
Är detta något man ska ta hänsyn till i aveln? Hade tänkt spara henne till liv, eftersom vi håller på att bygga upp besättningen så sparar vi alla tacklamm än så länge...
Använd nappflaska så hon får träna på sugteknik. Ger man via spruta så blir det bara "gapa o svälja"
Det låter logiskt. Min granne har får och jag brukar hjälpa till där och har använt lammflaskor och lammbarer, lammen har inga problem att snutta i sej maten, inget fel på di-teckniken där inte ;)Att låta lammen suga på en napp kan väl inte ta bort sugreflexen, det låter konstigt.
Jag tror du gör rätt som inte använder nappflaska på lammet!! De kan bli "lata" sugare av det. De ger upp så fort inte mjölken kommer ner med en gång på tackan. F ö så är sugtekninken något medfött på alla djurbarn. Jag tror att något annat fattas detta lamm, eftersom det på fjärde dagen, helt plötsligt inte orkar dia...
Har du prövat att "pilla" henne på baken när hon försöker att dia. Det brukar få dom att försöka med mera gaist