Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärl att stöpa ljusen i?  (läst 10845 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Kärl att stöpa ljusen i?
« skrivet: 07 nov-11 kl 21:29 »
Min svärmor letar med ljus och lykta efter nåt rostfritt kärl att stöpa ljusen i. De har tidigare använt latrinhinkar, men de har rostat sönder och nu finns de visst inte att få tag i längre (bara plast).

Hittade perfekta på Nima AB: http://www.nimaab.se/se/art/transportkarl-med-lock-utan-bottenband.php - men det flera veckors leveranstid på dem och hon behöver dem innan den 20:e november.

Nån som har förslag på vad man kan använda istället? Eller vart man kan beställa liknande?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Kärl att stöpa ljusen i?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 21:36 »
Jag brukar använda stora konservburkar som jag hittar vid restaurangernas sopor... konservburken för den lite högre och smala formen, och den står i ett vattenbad i min syltkastrull. Funkar hur bra som helst.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 21:41 »
Aah, ja de stora korvburkarna kanske funkar?! Smart!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 21:57 »
Annars om man ska göra i mindre skala kan man smälta ljusmassan i en mjölktetra ;)

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 22:19 »
Annars om man ska göra i mindre skala kan man smälta ljusmassan i en mjölktetra ;)

Mjo, men blir för korta ljus i dem. Behöver vara minst 30 cm högt kärl. Annars ett bra tips!

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 23:05 »
Större grytor i sämre skick finns ofta på diverse second hand.

Händig Man

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 nov-11 kl 23:11 »
Jag skrev mjölkkartong bara för om man vill kan man smälta ljusmassan och sen peta ner en veke, låta stelkna och ta bort kartongen så har man ju ett blockljus ;) 

SannaF

• -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-11 kl 23:13 »
Vet inte om det funkar men om ni kan få tag i ett sånt gammalt kärl som man hade mjölk i förr?
Mot nya äventyr!

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 nov-11 kl 23:20 »
kolla på www.panduro.se de har massor med tillbehör för ljustillverkning ;)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 nov-11 kl 23:43 »
Granngården har rostfria spannar. En sådan borde funka.

Dymlingen

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 nov-11 kl 23:57 »
Lite tips och idéer.
Det är ju inte billigt men du har ju denna firman
http://www.joelvax.se/

Sen finns det ju stora rosfria kärl för restaurang bruk, titta tex på blocket under
inventarier maskiner/restaurang cafe.
Per aspera ad astra.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 01:41 »
Morfar brukade använda tomhylsor från en sovjetisk liten direktskjutande kanon. Kalibern är väl 60 mm eller någonting i den stilen. De är ju tunga i bottnen så de står stadigt i vattenbad och de rostar inte. Innan han dog gav han dem åt mig men jag har inte hunnit börja stöpa ljus ännu.

Hylsorna är krigsbyte. Då de hade erövrat den där kanonen stoppade han ett par tomhylsor i ryggsäcken och på nästa permission tog han hem dem. Det är ungefär 70 år sedan. Sedan dess har de hängt med.

Tyvärr har jag ingen aning om var man får tag i flera........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 08:43 »
Lite tips och idéer.
Det är ju inte billigt men du har ju denna firman
http://www.joelvax.se/

Sen finns det ju stora rosfria kärl för restaurang bruk, titta tex på blocket under
inventarier maskiner/restaurang cafe.

ÅH! Där är ju precis vad hon är ute efter. Har ringt henne nu, hoppas bara att de kan leverera i tid också.

Stort tack!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser