Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa bönsorterna  (läst 23245 gånger)

freitag

• Södermanland
SV: Bästa bönsorterna
« Svar #20 skrivet: 21 dec-11 kl 20:41 »
Om det är torkade bönor du vill ha är det dumt att torka märgärter. Vad är det för slags gröna, torkade bönor du tänker på? Jag kan inte påminna mig att jag sett några.

Jag odlar matärter som jag har både till mig själv och till djuren, men dem tröskar jag och låter torka i kvarnen. De blir gula.

Med tanke på att jag bor på det blåsiga Gotland och odlar bönor med stor framgång tror jag inte att det är blåsten som är ditt problem. Hur ser rötterna på plantorna ut? Har de de där kvävefixerade knölarna? Om inte är det brist på en bakterie, tror jag att det är, som behövs för att fixera kväve.

Eller nåt annat problem med jorden.

När sår du och vid vilken jordtemperatur?

Av trädgårdsbönorna vill jag upprepa att purpurbönor är överlägset bäst att frysa.

Torkade eller ärtor vi kan frysa in. Alltså "vanliga" gröna ärtor. Såhär beskriver Runåbergs Fröer märgärtan: Pisum sativum
Vanliga gröna ärter. Baljorna har ett oätligt membran och måste spritas. Det är endast de söta ärterna som njutes.

Angående bönorna så kom de upp och gav bönor, men skörden var väldigt liten. Vi sådde först i mitten av maj, och när de inte kom upp sådde vi en månade senare. Då tog sig alla. Kanske ska vi förgro i år, och sätta ner när jorden verkligen är varm?

Det känns ju hoppfullt att det gå att odla dem med framgång på blåsiga Gotland. Här i skärgården blåser det ju också rätt rejält, och inte minst just där vi bor. Purpurbönor står på listan för nästa års odling! Stagar du upp buskbönorna på något sätt? Eller klättrar de mot något?

Vurre

« Svar #21 skrivet: 22 dec-11 kl 15:32 »
Gröna torkade ärter har jag ingen erfarenhet av, men det är ett jävla jobb att sprita dem. Jag odlar alltså matärt, sån där man gör ärtsoppa på och de blir gula när de är mogna och sen tar jag dem med tröskan. Gröna ärter är omogna och då tror jag inte att de skulle klara att tröskas och dessutom behöver de avsevärt större torkinsats.

Märgärter är säkert gott att frysa om man gitter sprita dem. Vi kör hellre på sockerärter, ännu godare och enklare.

Ärter sår jag i april.

Jag sår bönor ca 27 maj. Har testat att förodla men tycker inte att resultatet har imponerat. Kolla jordtemperaturen, de ruttnar lätt om det är för kallt. Kolla på ca 10 cm djup. Det går bra att sticka ner en vanlig digital stektermometer eller givaren till en ute/innetermometer. Ett annat sätt att få fart på dem är att blötlägga dem ett dygn innan sådd, Eftersom de gror fortare på så sätt minskar också risken för att de ska ruttna. Detta funkar bra om man sår för hand. Mina klibbade ihop sig lite när jag sådde med min handdrivna, enradiga minisåmaskin så det blev en del mistor i raderna. Du kan också täcka med väv för att få upp tempen. 

Jag stagar dem inte på något sätt. De står så bra ändå, just för att de är buskbönor. Minns inte vilka sorter jag har haft men tror att några har hetat Rocdor, Maxi, Purple tepee och purple queen men jag har haft fler sorter som jag inte minns.

Blir det skit med dem nästa säsong ska du kolla rötterna. Man ska alltid kolla rötter, de säger en hel del om hur plantan mår och vad som ev saknas i jorden.
snus? vad är priset på en pris?

freitag

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 22 dec-11 kl 20:22 »
Gröna torkade ärter har jag ingen erfarenhet av, men det är ett jävla jobb att sprita dem. Jag odlar alltså matärt, sån där man gör ärtsoppa på och de blir gula när de är mogna och sen tar jag dem med tröskan. Gröna ärter är omogna och då tror jag inte att de skulle klara att tröskas och dessutom behöver de avsevärt större torkinsats.

Märgärter är säkert gott att frysa om man gitter sprita dem. Vi kör hellre på sockerärter, ännu godare och enklare.

Ärter sår jag i april.

Jag sår bönor ca 27 maj. Har testat att förodla men tycker inte att resultatet har imponerat. Kolla jordtemperaturen, de ruttnar lätt om det är för kallt. Kolla på ca 10 cm djup. Det går bra att sticka ner en vanlig digital stektermometer eller givaren till en ute/innetermometer. Ett annat sätt att få fart på dem är att blötlägga dem ett dygn innan sådd, Eftersom de gror fortare på så sätt minskar också risken för att de ska ruttna. Detta funkar bra om man sår för hand. Mina klibbade ihop sig lite när jag sådde med min handdrivna, enradiga minisåmaskin så det blev en del mistor i raderna. Du kan också täcka med väv för att få upp tempen. 

Jag stagar dem inte på något sätt. De står så bra ändå, just för att de är buskbönor. Minns inte vilka sorter jag har haft men tror att några har hetat Rocdor, Maxi, Purple tepee och purple queen men jag har haft fler sorter som jag inte minns.

Blir det skit med dem nästa säsong ska du kolla rötterna. Man ska alltid kolla rötter, de säger en hel del om hur plantan mår och vad som ev saknas i jorden.

Tack Vurre! Vi ska hålla lite koll nästa år då!

Tornsvalan

• Med gröna fingrar i blodet
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 05 jan-12 kl 17:30 »
hej!
Jag såg att det var tal om störbönor och jag har en sort som jag verkligen rekommenderar
det är Blauhilde finns att köpa eko frö från lindbloms frö.
Behöver lite förkultivering innen eller växthus men tänk på att inte låta dem ragla i väg inne då är min erfarenhet att de tunna topparna inte tål att komma ut och plantan får sätta nya toppar vilket tar lite tid.
Annars är denna sort mycket lättodlad och ger rikligt med baljor som är mycket goda både att äta råa  och till kokning frysning.
Detta är en av de få sorterna som jag verkligen är värda att odla. Störbönor är ju så praktiskt oxå man får mycket mat på lite yta. Och min erfarenhet är att dessa fortsätter att ge bönor senar på hösten än vanliga lågväxande brytbönor,

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 14 mar-12 kl 16:24 »
Jag undrar om någon vet om störbönor generellt ger en högre skörd per planta än buskbönor? De borde de väl göra?

wedjat

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 14 mar-12 kl 16:36 »
Hej,vilka bönsorter går att odla i zon 8??Vore tacksam om nån vet nån sort,mvh Wedjat

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #26 skrivet: 14 mar-12 kl 17:32 »
Hej,vilka bönsorter går att odla i zon 8??Vore tacksam om nån vet nån sort,mvh Wedjat

Oj, i zon 8 blir det tufft med bönor. Du får garanterat förodla dem iaf. Själv är jag tveksam och jag bor i zon 6.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

anders 67

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 14 mar-12 kl 17:55 »
Jag undrar om någon vet om störbönor generellt ger en högre skörd per planta än buskbönor? De borde de väl göra?
Störbönor ger mer och under längre tid än vanliga buskbönor de är dock oftast lite senare i utvecklingen
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #28 skrivet: 14 mar-12 kl 20:48 »
hej
förra året odlade jag en störskärböna jag köpte i Spanien, "music" heter den. Mycket bra skörd även i blåsigt läge. De direktsåddes under fiberduk på intensivbädd. Jag odlade även "Gold of Bacau" http://postannelund.chilipeppar.com/?p=362)[/url] som var lite senare men smakade väldigt utsökt. Tyvärr möglade baljorna jag på ett slarvigt sätt tagit vara på för att ta utsäde. Har lite fröer kvar så jag skall få någon glad entusiast att odla till utsäde.

Eftersom hela familjen fick mersmak satsar jag i år på Blue Lake (http://www.victoriananursery.co.uk/vegetable_seeds/bean_seed_climbing_french_bean_blue_lake/) och 2st italienska sorter nämligen Meraviglia di Venezia[urlhttp://www.gourmetgarage.dk/product.asp?product=391] och Supermaconi
Bondbönor odlar jag oxå främst till färsskörd. Förra årets odlingar finns att skåda här http://postannelund.chilipeppar.com/?p=298. I år har jag 2 olikas sorter super Aquadulce från Italien respektive Spanien. I år ska jag försöka mig på att odla efter nypotatisen då jag brukar skörda färska bondbönor i oktober som kommer efter spillbönorna från huvudskörden. får hoppas på en mild skörd.
Jag har testat olika buskbönor men störbönorna är mer lättodlade och ger bättre skörd. I år skall jag testa sorten marconi och se om dessa kan omvända mig :)
Sojabönor har jag odlat i några år. Fiskeby ger bäst skörd och jag brukar även här odla för att skörda färska bönor. Förra året hann jag inte med detta utan jag lät bönorna mogna i baljan och så har jag använt dem till att grodda. har en del över faktiskt.
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 20:52 av kraut »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #29 skrivet: 15 mar-12 kl 15:51 »
Neckargold från Runåberg har jag odlat. Den gav kopiösa mängder i zon 3.
Tips för tidiga sorter är att så i omgångar för att förlänga skördetiden. Det är lätt hänt att allt mognar samtidigt, särskilt vad gäller F1-sorter.
Finns många olika sorter och jag tycker de flesta fungerar rätt bra. Provider är en buskböna som ger fina brytbönor t.ex..

Är nyfiken på kidneybönan Canadian Wonder som ska gå bra att odla i vårt klimat. Någon som har erfarenhet?

kraut:
I vilken zon odlar du Fiskeby och hur är skörden?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #30 skrivet: 15 mar-12 kl 17:27 »
Neckargold från Runåberg har jag odlat. Den gav kopiösa mängder i zon 3.
Tips för tidiga sorter är att så i omgångar för att förlänga skördetiden. Det är lätt hänt att allt mognar samtidigt, särskilt vad gäller F1-sorter.
Finns många olika sorter och jag tycker de flesta fungerar rätt bra. Provider är en buskböna som ger fina brytbönor t.ex..

Är nyfiken på kidneybönan Canadian Wonder som ska gå bra att odla i vårt klimat. Någon som har erfarenhet?

kraut:
I vilken zon odlar du Fiskeby och hur är skörden?
Jag odlar i zon0-1 i sydvästra Skåne. Skörden av torr böna är bra, hur många deciton/ha har jag mindre koll på:-)

Juniperus

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 mar-12 kl 17:40 »

Förra året odlade jag vanliga bondbönor i zon 8. Jag förodlade dom inomhus i mitten av april och planterade ut dom i början av maj, blev några kalla nätter i början men dom klarade sig och gav fin skörd.

Vart i zon 8 odlar du Wedjat? Själv odlar jag på en gård i närheten av Kittilä i finska lappland

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #32 skrivet: 15 mar-12 kl 17:46 »
Förra året odlade jag vanliga bondbönor i zon 8. Jag förodlade dom inomhus i mitten av april och planterade ut dom i början av maj, blev några kalla nätter i början men dom klarade sig och gav fin skörd.

Vart i zon 8 odlar du Wedjat? Själv odlar jag på en gård i närheten av Kittilä i finska lappland

Oj jäklar, förodlat som du planterar ut i början på maj i zon 8. Då hade du tur! Förodlat blir ju känsligare för frost och här hos mig i zon 6 är det ofta en 5-6 minus i maj och då dör bondbönorna. Förra året var iofs otroligt bra och vi hade inte en minusgrad efter 12 maj, så det var knske samma hos dig :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Juniperus

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 mar-12 kl 19:03 »
ja det var varmare än normalt, kanske det inte kommer att gå i år :-(

Juniperus

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 mar-12 kl 19:06 »
kan hända att jag minns fel, det måste varit i mitten av maj dom planterades ut.

capitan

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 mar-12 kl 19:16 »
kan hända att jag minns fel, det måste varit i mitten av maj dom planterades ut.
- här är väll zon 6 - jag sår dom direkt i mai- tror inte det är fördelaktig att förkultivera bondböna

Juniperus

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 mar-12 kl 19:20 »
Dom hinner inte bli färdiga annars, där uppe är säsongen intensiv men kort. Det kan vara minusgrader ända fram till midsommar, sommaren kommer inte på allvar förrän efter midsommar o sedan kommer vintern tidigt.

Vurre

« Svar #37 skrivet: 15 mar-12 kl 21:28 »
Bondbönor brukar jag så samtidigt med ärterna, dvs i april. De "riktiga" bönorna sår jag i slutet av maj-mitten av juni.
snus? vad är priset på en pris?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #38 skrivet: 16 mar-12 kl 12:25 »
Oj jäklar, förodlat som du planterar ut i början på maj i zon 8. Då hade du tur! Förodlat blir ju känsligare för frost och här hos mig i zon 6 är det ofta en 5-6 minus i maj och då dör bondbönorna. Förra året var iofs otroligt bra och vi hade inte en minusgrad efter 12 maj, så det var knske samma hos dig :)

Verkligen, jag bor i Umeå och vågar inte sätta ut saker i växthuset i början av maj... I slutet ja, men inte i början. Jag är kanske feg men då jag är uppväxt i Boden så är jag van att det där kan vara frost till en bit in i juni om man har otur. Ända fram till midsommar kan jag gå och noja med termometrar både i växthuset och utanför och ibland har jag evakuerat mängder av växter in i köket när jag känt mig osäker.
elliha.blogspot.com

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 16 mar-12 kl 15:45 »
Jag odlar i zon0-1 i sydvästra Skåne. Skörden av torr böna är bra, hur många deciton/ha har jag mindre koll på:-)
Jag undrar om du förodlar sojabönorna och vad får de växa i för jord?

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare
Karlsdotter, Anders Flix, Biggee, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser