Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elementfläkt  (läst 8962 gånger)

Bergsman

• Västmanland
Elementfläkt
« skrivet: 07 nov-11 kl 07:29 »
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av denna "innovation"?

http://elementflakten.jetshop.se/

/Bergsman

anlet

• Närke
SV: Elementfläkt
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 10:31 »
Är natrurligtvis mycket effektiv att sprida värmen med en fläkt. Verkar dock dyrt tycker jag. Jag har en järnspis med spiskåpa och den spisen änvänds inte för matlagning. Jag har hängt upp en datorfläkt (mycket tystgående) under spiskåpan och den blåser luften rakt ner mot spisen och åstadkommer då en luftcirkulation som sprider värmen mycket bra. Fläkten var begagnad och jag fick den gratis av en datafirma. Kanske det går att bygga någon enkel konstruktion med utrangerade datafläktar som blir billigare än ca 1000 kr/radiator.
Lennart

Richard

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 18:32 »
Elementfläkten suger in den kalla luften vid golvet och för den förbi elementet där luften värms upp. Energin från elementet kan fördubblas. Fläktarna gör att luftflödet blir mycket större och all kall luft vid golvet förs förbi elementet och värms upp.
Liksom en vanligt element men med en högre luftflöde,vad är vinsten?
Vill man spara energi då ska man blåsa ner luften från taket.värm luft stiger och kall luft sjunker.eller är jag helt ut och cyclar?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 00:13 »
Ett ökat luftflöde ger nog jämnare värme. Det blir inte varmt i taket och kallt på golvet. En fläkt på elementet gör också att effektiviteten på elementet ökar drastiskt. Ett element som tidigare gav 1kW ger med fläkt kanske 2kW. Man kan utnyttja det för att höja temperaturen i rummet eller för att kunna sänka temperaturen i värmesystemet. Det sistnämnda ger verkliga energivinster om man eldar med ved mot ackumulator. Man kan utnyttja ackumulator bättre och kan elda med längre mellanrum.

Men det verkar vara en rätt dyr fläkt...

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 07:53 »
det är väl samma princip som ett värmeelement i bil,det är fläkten som styr värmeflödet.iden är bra,men kostnaden just för denna lösning verkar dyr.på bilderna ser det ut som vanliga datorfläktar o de är inte dyra,bör gå att bygga en egen lösning för en bråkdel av priset. Ulf

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 15:22 »
tror ni de spelar någon roll om man "drar upp luften istället? typ "lägger" fläktarna ovanpå?
om så kan man ju ta pc fläktar och en gammal mobilladdare och lägga ovanpå elementet :p

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 10 dec-11 kl 00:42 »
Det går förvisso det också, men alla fläktar och pumpar har ju den egenskapen att de har lättare att övervinna ett motstånd på trycksidan än på sugsidan, om man ska vara petig och snåla så mycket det går med ström till fläktarna osv så skulle det alltså teoretiskt sett möjligen kunna vara aningen mer effektivt att placera dem under elementet så de får trycka luften förbi/genom det.

ulfgustav

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 07:24 »
Jag tillverkade en egen elementfläkt för mer än 10 år sedan, kanalen tillverkades av trä/plywod och en liten dator fläkt monterades fungerade mycket bra, men skrotade den efter några år.
Har hemmakontor och har nu  istället nu monterat fläkt som drivs via datorns Usb port under fönsterbrädan som sitter ovanför  elementen, där jag har arbetsplatsen och det fungerar ypperligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Storsved gård, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser