Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?  (läst 20759 gånger)

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-12 kl 16:33 »
Skicka några fröer?  Dom där brer ju ut sej som en matta.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Kaniner och mat.. finns det något de INTE får äta?
« Svar #21 skrivet: 23 jul-12 kl 09:29 »
Sån där snöbollsbuske, smällbär kan dom äta det?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Brokullen

• Dalsland
« Svar #22 skrivet: 23 jul-12 kl 10:17 »
Gräsklipp ska tydligen vara lite lurigt,det jäser om det blir liggande.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Blåsippan

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 23 jul-12 kl 14:31 »
Prydnadsbuskar av olika slag har jag också undrat över.

Gräsklipp är väl stor skillnad om gräsklipparen drivs med bensin eller handkraft/el?  Lägg det i en luftig foderhäck så håller det sig ett tag iaf.  Det mina inte äter upp på ett par dagar trots att jag vänder på det, det får de ligga på, för vidare befordran komposten!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Jinxan

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 25 jul-12 kl 14:07 »
Den här tråden är såpass lik det jag undrar över, så det känns dumt att starta en helt ny tråd.

Vilka grenar / löv får dom äta?
Äppelträd, körsbärdsträd, gran, tall, fläder och björk?
Hur är det med röda- svartavinbärsgrenar?
Tistlar?
Ormbunkar?

Jag har lite allt möjligt av det där i trädgården så det är ju bra att fråga vad som går bra ;)

Vad för sly är bäst att laga till vintern och så? Ska man lagra lite löv åt kaninen också?
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Blåsippan

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 25 jul-12 kl 14:58 »
Den här tråden är såpass lik det jag undrar över, så det känns dumt att starta en helt ny tråd.

Vilka grenar / löv får dom äta?
Äppelträd, JAA! körsbärdsträdNej, granHelst inte, tall,JAA! fläder och björkNej?
Hur är det med röda- svartavinbärsgrenar? Mycket goda såvitt jag vet.
Tistlar? Gott, såvitt jag vet
Ormbunkar? Finns många sorter, jag använder Trädjon som flugskrämma, den bör de helst inte äta

Jag har lite allt möjligt av det där i trädgården så det är ju bra att fråga vad som går bra ;)

Vad för sly är bäst att laga till vintern och så? Ska man lagra lite löv åt kaninen också?Gör det, så får du se en glad kanin i vinter!
Ursäkta att jag svarade inne i din text.  Jag är också osäker på en del av det du frågade.

tinaw

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 jul-12 kl 15:04 »
Mina kaniner ratar sånt som de inte kan äta, så så länge kaninen inte är utsvulten tror jag att de håller rätt bra reda på det själva.

Blåsippan

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 26 jul-12 kl 08:11 »
Brorsan meddelar:  Bäst - även för näringen - för kaniner är

ask   asp   alm   lönn   lind

LimJans

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 26 jul-12 kl 10:25 »
Mina kaniner ratar sånt som de inte kan äta, så så länge kaninen inte är utsvulten tror jag att de håller rätt bra reda på det själva.

Min nin som jag hade som barn stal nonstop (alltså godis), stekt fläsk och pyttipanna när han kom åt. Älskade mannagrynsgröt på morgonen.  ;D

Blåsippan

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 26 jul-12 kl 16:36 »
Och han mådde?  Livslängd, skuttförmåga?

Gille

• -
« Svar #30 skrivet: 27 jul-12 kl 11:32 »
Och kaniner som blivit matade med blad från Fingerorgsblomma har dött i kramper. Så LITE försiktig ska man vara.
Kaninuppfödare och pelargontant.

tinaw

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 jul-12 kl 12:20 »
Aha, ska vara försiktig med sånt jag vet är giftigt! Tack!

Jinxan

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 27 jul-12 kl 14:24 »
Ursäkta att jag svarade inne i din text.  Jag är också osäker på en del av det du frågade.
Tack för svaret!
Får försöka ta kort på den sortens ormbunkar som vi har i trädgården så kanske jag kan få hjälp att avgöra vad jag kan ha dom till. :)

Brorsan meddelar:  Bäst - även för näringen - för kaniner är

ask   asp   alm   lönn   lind

Lönn kanske jag har, dom andra känner jag inte igen på rak arm. Får googla lite.
« Senast ändrad: 27 jul-12 kl 14:29 av Jinxan »
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #33 skrivet: 29 jul-12 kl 12:33 »
Hur är det med plommongrenar?

Vi har även ett omfattande område med åkervinda/snårvinda (vet inte exakt namn) blandat med kirskål och brännässlor som våra kaniner skulle kunna beta om vi visste att det var säkert för dem. Är sådana "klängande marktäckande ogräs" ok?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 jul-12 kl 12:36 »
Hur är det med plommongrenar?

Vi har även ett omfattande område med åkervinda/snårvinda (vet inte exakt namn) blandat med kirskål och brännässlor som våra kaniner skulle kunna beta om vi visste att det var säkert för dem. Är sådana "klängande marktäckande ogräs" ok?

Inget av ovanstående är farligt för kaniner.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #35 skrivet: 29 jul-12 kl 13:31 »
Jag slår gräs med lie varje dag till mina kaniner. Det finns en del smörblomma som jag rensar bort så gott jag kan men några blad finns säkert emallan men det får dom tåla. Jag har även Johannesört i gräset. Det renser jag också bort. Jag har för mig att det kan ge blåsor o typ nässelutslag och att det giftiga inte går bort när man torkar till hö. Är det någon som vet om det är rätt?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

LimJans

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 30 jul-12 kl 23:02 »
Och han mådde?  Livslängd, skuttförmåga?

Finfint. Gick lös som en hund inne och ute. Minns inte exakt hur gammal han blev, men jag fick honom när jag gick på dagis och han gick väl ur tiden när jag gick i sexan tror jag.
Dock krossade han bakhasen en gång och var gipsad ett tag. Djursjukhuset hade aldrig gipsat en kanin, så de gick efter katt-taxan och han var inskriven som katt! Men han blev fullt återställd.
Skuttförmåga? Jo, vi testade en del hoppning och det gick väl skapligt (beroende på vad man lockade med, det bästa var att sätta en snygg kanintjej vid målet) :P

Blåsippan

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 31 jul-12 kl 00:15 »
det bästa var att sätta en snygg kanintjej vid målet) :P
;D ;D  Snygg enligt honom då, han gick väl efter lukten?

Plommon har jag blivit avrådd ifrån, men johannesört trodde jag var nyttigt, så det har mina fått allt jag kunnat hitta!  Särskilt hanen, när han suttit ensam i "fängelse", då tyckte jag han behövde lite antidepressivt.  Är johannesört alltså inte bra för kaniner?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 31 jul-12 kl 09:14 »

Inte björk?? Varför ska de inte äta björk?

Blåsippan

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 31 jul-12 kl 19:24 »
Björk innehåller nåt sött laxermedel, för att skydda sig mot betande djur.  I toppen lär det ska finnas mindre, så om en björk faller, kan man visst använda toppen, enligt vad min bror säger.  Han är inte tillgänglig nu för lfrågor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser