Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättbollar vs tvättnötter vs ???  (läst 4539 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
tvättbollar vs tvättnötter vs ???
« skrivet: 06 nov-11 kl 10:36 »
Hej
har ett par tvättbollar som tjänat mig trogen ett bra tag nu men som sjunger på sista versen  :'(
så antingen måste jag skaffa nya/ny fyllning eller så måste jag skaffa nått helt nytt.
hur ligger tvättbollar jämfört med tvättnötter till miljömässigt?
jag tänker
tvättbollar negativt: av plast, kulorna inuti måste väl släppa ut nånting
posetivt: sååå enkelt, dom håller länge
tvättnötter negativt: det är förbrukningsvara så man måste beställa nytt och det måste fraktas (kanske är krångligt)
posetivt: det är naturligt (kanske är lätt)

miin syster är tvättnötterfrälst och tycker jag ska testa dom :-[  men jag har jätteproblem med ork och tvättbollarna har hjälpt mkt med det (bara att slänga in) så om nån kan förklara hur man använder dom och om dom är bättre/sämre än tvättbollar så skulle jag vara tacksam

sen kanske det finns nått jag helt har missat också upplys mig  ;D

tack på förhand / rapchic

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: tvättbollar vs tvättnötter vs ???
« Svar #1 skrivet: 15 nov-11 kl 15:47 »
Jag har en stor maskin 7kg trumma så jag har 10st tvättnötter i en gammal ljusgrå tubsocka som jag sen knyter i hop.
Den ligger kvar i masinen efter vi tar ur tvätten tills nästa lass kommer , vi tvättar 10st varm med varje omgång nötter.
Vi är en familj på 7pers o har använt ca 500g nötter sen i aug.
Mkt ekonomiskt o det blir rent o ingen kliar sej heller .
Jag älskar dom!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Krusmynta

« Svar #2 skrivet: 15 nov-11 kl 22:26 »
Samma här! Har just börjat använda tvättnötter och känner mig nästan dum som inte gjort det förr!  :-[
Superenkelt, billigt, bra...

Inte jobbigt! Lägg nötterna i en strumpa och använd strumpan (ihopknuten) tills de inte är blanka längre, kan det bli enklare?  :)
Vet inte vad tvättbollar är och vad de innehåller men tvättnötter innehåller ju verkligen bara naturliga ämnen och är hur enkelt som helst att klicka hem från nätet!

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-11 kl 23:19 »
Har provat tvättnötter och gillar det inte alls i tvättmaskin. Tycker att det stinker. Tvätten blir inte ren. Tycker att det är äckligt att det aldrig sköljs ur, utan att man i så fall får stanna maskinen, plocka ur nötterna och sätta igång den igen på sköljprogram. Till handtvätt är de dock underbara. Tvättbollar har jag aldrig provat.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-11 kl 23:50 »
Det här med lukten är det många som har problem med. Själv tycker jag att avloppet luktar trevligare, men det är en annan sak. Man får inte vänta sig för mycket av tvättnötterna. Det som inte går ur med Ariel och 40 grader går inte ur med tvättnötter heller. Mot lukten använder många litet lut eller kristallsoda. Man kan testa apelsinolja eller grapefruktolja som doftgivare. I sköljmedelsfacket. Det luktar faktiskt väldigt fräscht.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-11 kl 23:54 »
Det här med lukten är det många som har problem med. Själv tycker jag att avloppet luktar trevligare, men det är en annan sak. Man får inte vänta sig för mycket av tvättnötterna. Det som inte går ur med Ariel och 40 grader går inte ur med tvättnötter heller. Mot lukten använder många litet lut eller kristallsoda. Man kan testa apelsinolja eller grapefruktolja som doftgivare. I sköljmedelsfacket. Det luktar faktiskt väldigt fräscht.

Jag har använt oparfymerade tvättmedel (olika fabrikat) och vanlig såpa när jag tvättat i maskin. Såpan fungerar lika bra som tvättmedel, men låter man tvätten ligga i maskinen ens en timma efter programmet gått klart börjar det stinka. Upplever att nötterna fungerar sämre än både tvättmedel och såpa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 00:41 »
Upplever att nötterna fungerar sämre än både tvättmedel och såpa.
Jämför inte äpplen med blåbärspaj. Tvättnötter kan inte jämföras med ett komplett tvättpulver. Funktionsmässigt motsvarar de tensiderna i tvättmedlet. Skall du jämföra med tvättmedel så får du jämföra detta med tvättnötter + blekmedel + fläcklösare + fettlösande ämnen + eventuella andra komponenter som förekommer i en tvättpulverblandning. Många som använder tvättnötter och har extra smutsad tvätt tillsätter regelbundet tvättlut och/eller förbehandlar med gallsåpa tex. Att tvättnötter inte löser upp oljeindränkta grejor är också välkänt. Det får man ta hand om på annat sätt. Visst är det litet jobbigare att få det rent med våra moderna krav men är man rädd om miljön så kanske det är ett av de bättre alternativen. Tvättbräda kan man använda för hand också, både med och utan nötter. Gnuggningen gör tvätten ren. Blötläggning är en konst också.

Sedan så finns det olika bra och dåliga sätt att använda nötterna på också. Kärnorna tex innehåller inga nämnvärda halter av saponiner. Nötterna bör åtmindstone halveras för att man skall få ut så mycket som möjligt utav dem och det varierar väldigt mellan olika sorter. Nu när marknaden ökat försöker många sälja mindre effektiva sorter också. Skillnaden lär enligt uppgift vara >100%.

Tvättnötter kanske inte passar alla men för väldigt många är det tillräckligt rent.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 10:50 »
Använder dem som sagt gärna till handtvätt, och till tvätt av mig själv (shampo) men tycker inte att de passar för maskintvätt. Kanske kan det bero på att mina kläder verkligen är riktigt smutsiga innan jag tvättar dem. Moderna människor tvättar ju vanligtvis rena kläder. 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 10:56 »
Vi har gård o djur + byggarbetare och en sängvätare i familjen så vår tvätt är verkligen skitig.
Vi tvättar i 40grader på det som är normalsmutsat o 60grader på resten.
Vår tvätt blir ren o luktar bara rent vatten .
Men man kan inte lämna tvätten i maskinen , den måste hängas direkt .
Blir inte tvätten ren så beror det nog mera på din maskin.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 21:43 »
Moderna människor tvättar ju vanligtvis rena kläder.
Det ligger mycket i det där. Många gånger hade det räckt med vädring tex. Eller att man tar bort en fläck som blivit på ett i övrigt rent plagg. vI har blivit för lata idag och tänker inte efter riktigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 21:56 »
Det är lagom att tvätta när de börjar bli för styva.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 22:09 »
Det är lagom att tvätta när de börjar bli för styva.
Dräller du så mycket när du äter?  ;D  Nä jag skojar bara he he

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 22:18 »
Dräller du så mycket när du äter?  ;D  Nä jag skojar bara he he

:P

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 maj-12 kl 23:44 »
Enbart vatten är billigare och bättre att tvätta i då:

Citera

Ingen av bollarna
eller nötterna tvättar
renare än vanligt
vatten, som har
tvätteff ektivitet 1.

http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/radron_10_2011_tvattbollar.pdf
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 23:50 av Lopt »

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser