Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammaldags bindslen  (läst 3902 gånger)

Staaf

• Gäst
Gammaldags bindslen
« skrivet: 06 nov-11 kl 09:31 »
Vad tror ni om såna där gammaldags djurbindslen av snurrade kvistar? Funkar de lika bra som moderna? Vore toppen om de gör det, då man isf kan göra sina egna gratis istället för att köpa dyrt. Enligt gamlingarna på mitt jobb så ska de vara starka och mycket bekvämare än de moderna.

Neiklot

• Gäst
SV: Gammaldags bindslen
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 09:45 »
Typ.. björkslana?

Dom är ju ganska hållbara men slits nog ut betydligt fortare än köpta nylonsaker.

Åandra sidan, så kan man göra nya.. :)

Men det är lite marigt i början att vrida upp en vidja.
Tog mig ganska lång tid att få in snittsen och jag är inte helnöjd ännu.

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 nov-11 kl 09:49 »
Ja, precis såna! Hur gör man egentligen för att lyckas vrida dem?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 09:50 »
Dom fina nylonhalsband som används idag är superlätta och jag kan inte tänka mig något bekvämare än dom  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Staaf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 14:50 »
Typ.. björkslana?

Dom är ju ganska hållbara men slits nog ut betydligt fortare än köpta nylonsaker.

Åandra sidan, så kan man göra nya.. :)

Men det är lite marigt i början att vrida upp en vidja.
Tog mig ganska lång tid att få in snittsen och jag är inte helnöjd ännu.
Hur gör man när man vrider till dem? Gamlingarna på jobbet ska få visa mig till våren, men det vore kul att veta redan nu :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 18:59 »
Har ni ingen bild så man ser hur dom gamla ser ut?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 19:43 »
Medeltida koklavar.
Den vänstra användes till kor in i 1800-talet.
Den högra användes till får, getter o kalvar.

Träklavarna beskrevs som ha haft lätt för att lossna och vidjebindslena för att lätt blivit sköra och nött hål i nacken på djuren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Staaf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 08:44 »
Medeltida koklavar.
Den vänstra användes till kor in i 1800-talet.
Den högra användes till får, getter o kalvar.

Träklavarna beskrevs som ha haft lätt för att lossna och vidjebindslena för att lätt blivit sköra och nött hål i nacken på djuren.

Jaha, då är de inget vidare bra alltså? Får kanske hålla mig till den moderna varianten iaf.

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-11 kl 09:07 »
enligt min erfarenhet så är de handvridna mycket klenare. ur säkerhetssynpunkt är de förkastliga, i en fuktig miljö eller hos en ko som slabbar med salt och vatten så kan de ruttna fort, och när de slits kan de bli vassa mot djuret..
Jag skulle aldrig vilja ha ett sånt bindsle just eftersom jag inte skulle lita på det i en trängd situation när det verkligen ställs krav på att grejorna fungerar, tex om man ska spruta en ko, eller om man ska lägga om en sårskada, eller hissa en klöv...  då vill iaf jag ha ett nylon eller kedjebindsle...
Jag gillar klavbindslen av kätting, de är ju i princip outslitbara och skonsamma mot päls och hud på kon.
Men de senare åren har jag blivit mer och mer förtjust i den varianten Grimla visade, dom är också ganska hållbara, men ännu skonsammare och dessutom otroligt lätta att justera eller lossa.
Dessutom är dom lättre att skära av om ett djur skulle hänga sig i bindslet och dom växer inte in i halsen på samma sätt som en bortglömd kedja gärna gör...
De handvridna bindslena är kanske anrika men jag ser inga som helsta fördelar med dom längre tyvärr...
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser