Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstoppning - eller??  (läst 5462 gånger)

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Förstoppning - eller??
« skrivet: 05 nov-11 kl 08:38 »
Hej!

8åriga retrievertiken försöka bajsa av sig sedan igår morse med  inget resultat...

Hundarna har fått älgben under jaktperioden här nu (Västmanland) men jag tror inte att retrievertänderna kan bita av större bendelar ur långben dom har fått.

Ringde vet och undrade om det kan vara förstoppning eller främmande delar som sitter fast. Svårt att avgöra...  Tiken var pigg igår, tempen okej, bara det där krystande utan resultat...

Igår kväll kände jag efter och det satt en stor klump stenhård bajs frambör anuset vilken jag försökte upplöser i kanterna både mekanisk och med lite varmvatten. Sedan blev ju passagen smörjt av oljan jag använde för att få in fingret.

Nu i morse nya försök med lite framgång, hunden äter gräs och har kräkts och nu börjar hon blir lite hängig.

Är det förstoppning eller dags för djurkliniken???

Vilka erfarenheter/råd har ni?

Tack för hjälpen!
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 11:48 »
Djurkliniken, är man osäker och hunden inte verkar må bra är det dags för veterinärbesök, tycker jag.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 11:54 »
Just det att hon kräks och inte får ut något i "rätt" ände låter inte bra till att börja med men man brukar säga att så länge djuren är pigga så är det ok. Börjar hon att bli hängig tycker jag att du ska åka in. Tveka inte är mitt tips det brukar dröja ett tag innan djur visar att de mår dåligt så risken är att hon mår sämre än hon visar  :-\

Lycka till!

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 12:16 »
Jag tycker att just förstoppning ät otäck på alla djur. Får mig alltid att tänka på tarmvred.
Med tanke på att hon börjar närma sig de 10 så skulle jag ta in henne till en veterinär. När de väl blir dåliga sen går det snabbt
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 13:42 »
Tack för svaren!

Uppdatering:

Tjejen har bajsat och det ser normalt ut i färg och konsistens nu.. lite väl glänsande men kan kommer från oljan ... eller?

Mängden var dock inte som jag har förväntat mig efter det lga uppehållet. Samtidigt.. stoppar man inte in mat, kan det inte kommer ut något  ::).. Hade inte en chans att kolla allt.. morgonpromenaden var dock uppskattat och frågande ögon varför det ine blev morgonmat som vanligt  :o 

Jag har 45 min till Strömsholm och har lugnad ner mig nu lite efter det blev lite 'resultat'. Gräsätande har upphört.

Lugnet före stormen eller krisen över?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Existens?

  • Gäst
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 13:47 »
Om hon ville ha frukost.. så är det troligen över. Hundarnas universalmetod om dom mår dåligt är ju att fasta..
Men håll lite koll på henne.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 13:55 »
Jag tycker ändå att man kan avvakta lite med maten för säkerhets skull, hon far inte illa av att fasta lite till. Promenader är bra  :) Det sätter ju fart på magen och gärna om tempot är lite högre. Det är bra att hon slutat äta gräs och kräkas. Verkar hon pigg så verkar det som om det går åt rätt håll men är det förstoppning så kan det fortfarande vara så. Se till att hon rör på sig och dricker och som sagt, verkar hon hängig så bör du kontakta veterinär. Man kan alltid ringa dem, bara för att man ringt för att få tips så måste man inte åka in på en gång  :)

Existens?

  • Gäst
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 13:58 »
Ja, jag kanske uttryckte mig lite dumt..Fortsatt fasta är ju bra, dom svälter ju inte ihjäl på nån dag.. Jag menade att om viljan att äta fanns, så är det bra.

Man får ju tyvärr vara lite försiktig med att ringa djursjukhus så här på helger. Dom har ju krav på sig att dra in pengar, och kan dom då få nån att komma in akut på jourtid så...

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #8 skrivet: 05 nov-11 kl 14:03 »
Man får ju tyvärr vara lite försiktig med att ringa djursjukhus så här på helger. Dom har ju krav på sig att dra in pengar, och kan dom då få nån att komma in akut på jourtid så...

Helt rätt! Men man kan fråga om tips men inte låta dem skrämma en heller  ::) Och som sagt är hon pigg och har börjat bajsa så verkar det gå åt rätt håll iallafall  :) Och ju mer hon rör sig (utan att trötta ut henne såklart  ;)) desto bättre.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #9 skrivet: 05 nov-11 kl 14:17 »
 ;D

Verkar som om vi är överens i grunden..  ni och jag alltså.  Och min vet är inte panickmänniska heller. Däremot har djursjukhuset inga vet på telefonen (bortsett från era argument som jag också har tänkt på) och jag tycker också att  det finns en tendens att rekommendera ett besök  o:)
 
Så det lär vara klokt att ha lite is i magen och försöka har rutinerna kvar som om inget vore konstigt så man stressar inte upp vovven på det planet. Kanske blir det en liten sväng med cyckeln, typ 2 kilometer.. det älskas och ger motion åt alla kroppsdelar ;)

Magsmältningssystemet behöver lite tid.. ungefär 18 timmar behöver hon för en genomgång från ena till andra ändan.  Så kvällsmat blir det tidigaste för henne, och inte full mängd om mat överhuvudettaget.. lite protein, mera fet. Som alla flattar har hon en talang att hitta mat ute i alla fall, vore det sig hönsbajs eller äpplen - ni känner typen.  Långsam cyckling kan vara bra där med, mindre plockning av godbitar, mera trav ;)

Hon är lite.. lugn.. men man kan lätt tänka sig att det var ansträngande med krystandet.. bakbenen är ju inte vana med 20 försök på en halvtimme.. så träningsvärk kan också förmodas. Och slemhinnor där bak kan vara lite angripna så klart är hon lite.. annorlunda.

Tack för alla kloka svar och resonemang!

/Januschka
« Senast ändrad: 05 nov-11 kl 14:20 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

RandomGirl

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 12:30 »
Kan vara perinealbråck fast det är vanligare på hanhundar. Min tik fick opereras för det för ett antal år sedan. Ända sedan dess för hon rivna morötter i maten.

Hoppas din hund mår bra och att det inte är det som drabbat henne.

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #11 skrivet: 07 nov-11 kl 16:06 »
Vi hade för många år sen en labbehane (vår första av sex) och han fick kokta köttben av en kompis och blev superförstoppad. Jag var då höggravid och vi hade en motionsslinga bakom huset, jag var och vankade med hunden och han satte sej säkert 30 ggr och försökte skita, till slut började han att spy. ringde vet och hon sa att jag skulle köpa klyx 500ml, minilavemang " men du kan få ge många innan det blir resultat" vi fick ge han 5 st, gubben låg på han och jag sprutade in. Det första som kom ut såg ut som cement, så efter den upplevelsen ges inga kokta ben
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Existens?

  • Gäst
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #12 skrivet: 07 nov-11 kl 17:04 »
Mina har hittat en plats i skogen nånstans där dom hämtar ben, troligen älg av storleken att döma. På lite håll såg jag hur min gamla smög med nånting stort vitt i munnen, men när jag kom närmare så försvann det :) Sen åt hon knappt ingenting på 2 dagar, och idag kom resultatet ut..lika vitt, kan man säga..  Dom har verkligen otroliga magar..

 

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Förstoppning - eller??
« Svar #13 skrivet: 07 nov-11 kl 17:32 »
Uppdatering:

Fredagnatt var det inte en tanke på att hitta ett apotek för att köpa lavemang eller liknande så det fick vara hushållets möjligheter och jag som ryckte in som vet..

Mycket in och ut.. paraffinolja som vet rekommenderade men inget synligt resultat.. 

till slut förde jag in ett finger och kände (tack för att någon köpte 100 stycken opudrade engångshandskar) och som ni säger, hård som betong och fina vassa kanter :(  Lyckade att pillra loss en större benbit (1krona)  från långben av älg...  in och ut med hunden...
Sprutade in olja för att smörja kanalen och skydda hinnorna.. och pysslade loss lite till  ::) och in och ut med hunden som höll still som bara den (bra att vi tränar temptagning med alla våra vovvar) och bara lite småbitar när hon krystade.. mhmm.. spolning med ljummet såpvatten.. in och ut..

en kort natt med halvvakna öron.. in och ut på morgonen,  sedan lite avföring, prinskorv kanske, inte stort som man förväntar sig efter en sådan tid, men i alla fall en början som visar att det nte ät totalstopp där bak. Mera letande med fingret ... kortare men snabba morgonpromenad och en halv portion frukost med lite extra olja..

Sedan dess är hon mer eller mindre normal.. pigg, glad.. får lite extra olja i maten och lite mindre portioner. 

Alla våra hundar får och har fått ben .. kaninhuvuden, lammben, älg, ren, vad som fanns förutom fågel och långben från kanin. Ibland kunde det ser ut som ni beskrev, nästan kalkvit och som grus.. den här gången var färgen normal men det var hård.  Första gången det var problem så.

Säkert blir det ben i framtiden också. Kanske inte så många  :-[  Hundliv utan ben.. det är som kanin utan maskros, höns utan vete.. näää, så långt går vi nog inte.


Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser