Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!  (läst 30426 gånger)

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
SV: Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!
« Svar #20 skrivet: 04 nov-11 kl 07:04 »
Varför får allt kosta utom bra mat? Utan mat dör vi, det gör vi inte utan tv-kanaler, 3 mobiler, nytt kök, ny bil, osv :P

En liten uträkning:
Vi tar just idag 300 för slakt, 200 för standardstyckning  i låda (exkl malning= +30) i vårt lilla slakteri. +moms. Om du har ett lamm som väger 20 kg och vill ha minst 30 kr/kg för slaktvikten så slår vi ihop 20 kgx30 kronor+500 kronor=1100 + matmoms 12%=1232 kr. Då räknar vi 1232/20 igen för att få kilopris på slaktvikten=61,20 kr/kg. Då är inga kostnader för frakt av djuren eller marknadsföring med om du tar så lite. Har du riktigt fina lamm vill du säkert ha mer än 30 kr, kanske uppåt 40 per kg, och då blir det 72,80 kr/kg. Vi tar i gårdsbutiken från 89 kr/kg för lamm i standardstyckning, då beräknat på slaktvikten. Lite dyrare när vi köper in finare lamm, då det är mer kött% per kilo på dem. Då är allt i låda med insatspåse, men inte packat i påsar.
De som kan tycka att det är dyrt är de som inte vill betala för djur som haft det bra, gått ute och betat och inte åkt långa transporter. Och varför, varför, varför ska någon jobba gratis  och låta djuren ha det sämre för att andra ska få billig mat? Finns ingen anledning!!!!

Stå på er och ta betalt för vad ni gör!
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 nov-11 kl 07:12 »
En del bönder har kanske låg självrespekt och törs inte ta betalt.

Vi säljer kött från djur som bara ätit gräs och går ute året om, det är en högkvalitatitv produkt som är klimatpositiv, hälsosam (omega3 i balans istället för  överslag av omega6) och smakar ljuvligt, det går inte jämföra med skitköttet industrin säljer på ICA för ungefär samma pris. Kanske någon 10kr lägre per kg men då är det ju just också skit kunden får som är ohälsosam, miljökatastrofal, smakar vidrigt och binder upp massa jord i brasilien för att odla soyaböno en utveckling som driver människor från deras småbruk in till stadens slum.

Vi berättar allt det här för kunderna och ser dem sen i ögona och säger till dem att äta allt på djuret av respekt till de döda.

Vi säljer vårt lammkött i lådor om ca 15kg. Vi har ben kvar för smakens skull. Går skitbra.

Det är alltid bra om man kan utveckla lite vad man menar med *går skitbra*... Du säljer alltså lamm så ni kan leva på det och ta ut en heltidslön? Eller lever du på ett vanligt jobb och säljer 3 lamm om året?
När det gäller mat så spelar det ingen roll vad man själv tycker om sitt kött. Man kan tycka det är helt underbart, en annan kanske tycker det är segt och dyrt.
Och ju fler lamm man ska sälja för att närma sig den där heltidslönen, desto fler kunder måste man ha som tycker köttet är lika underbart som man själv tycker. Alltså blir det mer och mer komplicerat ju fler man säljer, och man tvingas sätta marknadsmässiga priser.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 nov-11 kl 07:15 »
Varför får allt kosta utom bra mat? Utan mat dör vi, det gör vi inte utan tv-kanaler, 3 mobiler, nytt kök, ny bil, osv :P

En liten uträkning:
Vi tar just idag 300 för slakt, 200 för standardstyckning  i låda (exkl malning= +30) i vårt lilla slakteri. +moms. Om du har ett lamm som väger 20 kg och vill ha minst 30 kr/kg för slaktvikten så slår vi ihop 20 kgx30 kronor+500 kronor=1100 + matmoms 12%=1232 kr. Då räknar vi 1232/20 igen för att få kilopris på slaktvikten=61,20 kr/kg. Då är inga kostnader för frakt av djuren eller marknadsföring med om du tar så lite. Har du riktigt fina lamm vill du säkert ha mer än 30 kr, kanske uppåt 40 per kg, och då blir det 72,80 kr/kg. Vi tar i gårdsbutiken från 89 kr/kg för lamm i standardstyckning, då beräknat på slaktvikten. Lite dyrare när vi köper in finare lamm, då det är mer kött% per kilo på dem. Då är allt i låda med insatspåse, men inte packat i påsar.
De som kan tycka att det är dyrt är de som inte vill betala för djur som haft det bra, gått ute och betat och inte åkt långa transporter. Och varför, varför, varför ska någon jobba gratis  och låta djuren ha det sämre för att andra ska få billig mat? Finns ingen anledning!!!!

Stå på er och ta betalt för vad ni gör!

Men... jämfört med den andra i tråden är du ju då ganska billig??
Hur mycket skulle du sälja om du la på en hundralapp till på kilopriset, tror du? Har du nån teori?

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #23 skrivet: 04 nov-11 kl 07:22 »
Jag är nog inte så himla billig, en annan i Värmland tar 79/kg, men jämfört med andra är det ju skillnad att ta på slaktvikt och själva lådvikten. Förut tog vi 180 kr/kg för nästan benfritt styckat lamm, då på lådvikten. För ett benfritt styckat lamm tar vi idag från 95 kr/kg, då på slaktvikten.

Men ta betalt är jättesvårt, och det är bara att lära sig.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #24 skrivet: 04 nov-11 kl 07:56 »
Beror ju lite på hur mycket man får sälja också. Säljer men 4 lamm / år är det inga problem att få ågon att betala 150 kr för ett helt lamm med ben. Säljer man 200 lamm kan det ju bli svårare.

Jag personligen tycker det är jättekul att det kommer fler och fler fårbönder, nackdelen är bara att det tyvärr även där drar sig mot stordrift och då trycks priserna ned och tillsist måste alla ha 200 tackor för att gå runt...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 04 nov-11 kl 08:53 »
Vi säljer mestadels nöt, men det finns några som säljer lamm också. Vi säljer det vakumförpackat och nedfryst i låda. Det går att leva på det sättet som vi bedriver jordbruk men om man är ute efter pengar så får man tag i mer om man skaffar ett jobb i stan, vi är ute efter att tjäna djur, miljö, människor och i sista hand pengar. Vi hänger köttet själva och tar tillbaka det från slakteriet och säljer det till kund i låda, vi har byggd upp en kundkrets genom vänner och bekanta, våra kunder är  våra vänner och de får gärna komma och bo hos oss på våra gårdar. Vi betalar inga pengar i marknadsföring.

En lammlåda innehåller följande:

En benfri nätad stek, en med lårbenet kvar
Entrecoté
Dubbelkotletter
Lammracks.
En hel bog, en urbenad bog.
Läggar är hela, i en förpackning
Grytbitar
Färs. Platta paket om ca 1 kg.

Man kan också tänka på det så här. När vi lämnar djuret till slaktbilen så får föraren betalt, sedan får slaktaren betalt, säljer vi det till en restaurang så får kocken, servitören och diskaren betalt, säljer vi det till scan så får scan betalt, affärn får betalt. Affärsbiträdena får betalt, affärns revisorer får betalt, alla får betalt...  utom just bonden som inte får betalt. Ingen av dessa skulle gå med på att inte få betalt, men det gör bonden och det har han gjort i över 50 år. Vem har han att skylla på?

I Sverige är människor idag så välbärgade att de allra flesta köper det de vill ha oavsett om priset är högre (detta är undersökt), och människor vill ha kvalitè, men vi måste berätta vad det är för kvalitèer vi faktiskt har och varför de skall betala för den. För kunderna kan ingenting om kött längre, de vet inte om att djuren består av mer än kotletter och fileèr.

Halte

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 nov-11 kl 09:06 »
Vi hänger köttet själva och tar tillbaka det från slakteriet och säljer det till kund i låda
Får man göra så? Alltså slakta, ta ur och flå hemma på gården och sedan köra slaktkroppen till slakteri för styckning?
Det känns ju som ett behagligt alternativ i så fall eftersom att jag har 7-8 mil till närmsta återtagsslakteri.. Har hittills inte velat köra levande djur denna väg så jag har skippat försäljning p.g.a. det. Och ett konventionellt slakteri är inte att tänka på med så få djur som vi har.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 04 nov-11 kl 09:16 »
Får man göra så? Alltså slakta, ta ur och flå hemma på gården och sedan köra slaktkroppen till slakteri för styckning?
Det känns ju som ett behagligt alternativ i så fall eftersom att jag har 7-8 mil till närmsta återtagsslakteri.. Har hittills inte velat köra levande djur denna väg så jag har skippat försäljning p.g.a. det. Och ett konventionellt slakteri är inte att tänka på med så få djur som vi har.
Ja, om man har godkänt gårdsslakteri och obruten kylkedja hela vägen så ska det väl vara helt lagligt... Men har man redan allt detta så kan man väl lika gärna stycka hemma också så man slipper transporterna...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 nov-11 kl 09:20 »
Ja, om man har godkänt gårdsslakteri och obruten kylkedja hela vägen så ska det väl vara helt lagligt... Men har man redan allt detta så kan man väl lika gärna stycka hemma också så man slipper transporterna...
*suck* Ja jag tyckte det lät för bra för att vara sant... Det är själva faan att det ska vara så krångligt att ha en småskalig köttproduktion.

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 nov-11 kl 09:20 »

Nja..jag undrar om du inte missuppfattade..Köttet måste ju levandebesiktigas, och jag har svårt att se att ett slakteri skulle ta emot dig om du kommer med ett gäng kroppar...

Vi säljer mestadels nöt, men det finns några som säljer lamm också. Vi säljer det vakumförpackat och nedfryst i låda. Det går att leva på det sättet som vi bedriver jordbruk men om man är ute efter pengar så får man tag i mer om man skaffar ett jobb i stan, vi är ute efter att tjäna djur, miljö, människor och i sista hand pengar. Vi hänger köttet själva och tar tillbaka det från slakteriet och säljer det till kund i låda, vi har byggd upp en kundkrets genom vänner och bekanta, våra kunder är  våra vänner och de får gärna komma och bo hos oss på våra gårdar. Vi betalar inga pengar i marknadsföring.

I Sverige är människor idag så välbärgade att de allra flesta köper det de vill ha oavsett om priset är högre (detta är undersökt), och människor vill ha kvalitè, men vi måste berätta vad det är för kvalitèer vi faktiskt har och varför de skall betala för den. För kunderna kan ingenting om kött längre, de vet inte om att djuren består av mer än kotletter och fileèr.

Så det handlar alltså om några enstaka lamm?

Tycker det är lite magstarkt att uttrycka sig förklenande om större delen av bondekåren och mena att dom är idioter som inte kan ta betalt, när man inte kan visa på hur det skulle gå till rent praktiskt.
Jag har ganska små lån i sammanhanget, de kostar mig ca 200 000 om året. sen vill jag gärna ha lite betalt för mitt jobb också, säg 100 000. Lite andra kostnader tillkommer ju alltid, så vi landar på 400 000 om året för att gå jämt upp.

Så en enkel fråga: 400 000 ska komma in. Hur många lamm skulle jag behöva sälja för 180 kr/kg för att få in det?

Halte

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 nov-11 kl 09:29 »
Så en enkel fråga: 400 000 ska komma in. Hur många lamm skulle jag behöva sälja för 180 kr/kg för att få in det?
Drygt 250 stycken.. :)
Men skulle man svämma marknaden med exklusivt kött till höga priser så går det nog knappast att ta 180kr/kg längre..

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 nov-11 kl 09:35 »
Men skulle man svämma marknaden med exklusivt kött till höga priser så går det nog knappast att ta 180kr/kg längre..

Nej, det är ju just det som är nöten ... :)  Vilken snubbe som helst klarar säkert att sälja 5-6 lamm jättedyrt, men 250?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #32 skrivet: 04 nov-11 kl 09:47 »
400000/20 kg kött /lamm = 20000

20000/180 kr = 111 st

får du 10 kg kött så är det 222 st

detta förutsätter att dina omkostnader inte stiger om du skaffar fler tackor  :-*

Jag kommer bara sälja stekarna och funderar på att ligga kring 130-150 kr kg nu har jag bar fyra tackor så inte kommer jag gå +
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #33 skrivet: 04 nov-11 kl 09:50 »
Jag måst bara lägga till en sak till, alla omkostnader för gården behöver inte betalas av får, det bästa är att ha fler ben att stå på.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hursomhelst

• Småland
« Svar #34 skrivet: 04 nov-11 kl 10:02 »
Hej på er alla glada  ;D

Nu har jag hämtat mitt kött! Slaktaren var helt förstummad. Han undrade vad det var för monster-ras och om jag matat dom med anabola  ;)
Men det har jag icke! I år blev det inte som andra år... så de föddes i januari, gick med mamma till juni, sedan bara bete, vatten och mineraler!!!

Slaktad vikt 33 och 34 kg och inget fett! (utmärglade sa han, och såg mittt ansiktsuttryck, och ändrade då sig till stora fina kroppar utan fett  :P)
För här ska inte vara några utmräglade djur inte!

Så här tänker jag ta 90 kr/kg för hel slaktkropp! Så är det... visst notan blir ju rätt saftig då det är en stor slaktkropp.. men det är ju kött, inte en massa fett iaf  ;) Okej, sen är det ben, men dom är ju inte odugliga dom heller!

hoppas på att jag inte blir idot förklarad!

MathiasW

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 04 nov-11 kl 10:09 »
Nej, som det görs nu är att köttet hängs i en kylbil som vi äger och där vi kan kontrollera temperaturen, vi ställer den utanför slakteriet vid slakt, efter hängning så förs köttet in i slakteriet och styckas, vackas och packas i lådor. Men det är en massa krångel och extrajobb så därför bygger vi vårt eget slakteri där vi kan göra alla moment själva, det skall vara klart i februari.

Den svenska bonden har begått politiskt, ekonomiskt och kulturellt självmord genom att förstöra sina egna bondekooperativ, det är mycket olyckligt. Det har enkelt uttryckt skett genom att bonden själv har avsagt sig makten i sina organisationer och överlämnat den till styrelser som sedan tillsammans med statens representanter har trampat in på en väg mot stordrift och fokusering på kvantitet istället för kvalitet, men jordbruk kan inte bedrivas som industri utan stora skador på miljön. När jag idag söker startstöd för unga jordbrukare så får jag inte hålla på med förädling, stödet är formulerat så att de vill att jag skall leverera bulk till industrin och bli en kugge i det maskinella skitmatskomplexet istället för att bli en glad och lycklig bonde som tillverkar mat av hög kvalitè, det är kanske inte så genomtänkt från deras sida men resultatet visar att de tänker i "en box" som de har svårigheter att ta sig ur.

Jag menar inte att smutskasta konventionella bönder, vi vill med vår kritik peka ut var felet ligger så att det kan rättas till, många av dessa bönder är våra grannar och vänner och en del av dem är beredda att tänka i nya banor om högre kvalite och mindre besättningar. Det är bara det att de inte har tänkt till. Många har övertagit gårdar från sina föräldrar utan att reflektera över vilken rikedom de faktiskt har tillgång till eller hur man producerar med lönsamhet, istället har man trampat på i gamla fotspår.

MathiasW

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 04 nov-11 kl 10:19 »

Jag ser på det omvänt, om fler producerar och säljer kvalitetskött så stiger uppmärksamheten och medvetenheten om kvalitetskött och att bonden behöver betalt för sitt arbete. Vi vinner alla på att vi tar mer betalt. Egentligen borde köttet och maten kosta ännu mer än det vi tar, vårt pris är billigt. Min mormor la nog halva sin inkomst på mat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 nov-11 kl 11:06 »
Följande instanser avgör vad som är rätt pris på en vara:
 - säljaren
 - köparen
När dessa är överens om ett pris som båda är nöjda med är priset rätt. Vad någon annan tycker har inget med saken att göra. Detta inkluderar slaktare, grannar, staten och konkurrenter.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #38 skrivet: 04 nov-11 kl 11:49 »
Skulle tryckt gilla om det vore fejjan... Så bra skrivet!

Vi ligger lite lägre i pris än vad du gör, vår dyraste låda kostar 160 kr/kg men då är steken isärstyckad. Vi tar betalt för vad lådan faktiskt väger, en annan variant är att ta betald för den slaktade vikten. Den som tar 50 kr kilot kan inte ha räknat på vad det faktiskt kostar. Bra mat måste få kosta annars blir bara skräpmaten kvar.

Om du ska vara realistisk, så någonstans mellan 60-75 kr/kg. Mindre då blir det dåligt för dig. Mer då är det ett ocker och överpris, som gör kunderna väldigt få eller så har man möjligen kunder som har mer plånbok än förstånd

Tack för komplimangen, Skogsnatt! Jag köper kött av mille och har inga som helst problem med priset. Det är en bra produkt! Min plånbok är inte överdrivet välfylld, så för oss innebär det att vi äter mindre av det dyra köttet och fler vegetariska måltider, särskilt när vi har eget grönt att använda.  :) Kan faktiskt inte se några som helst nackdelar med det!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #39 skrivet: 04 nov-11 kl 13:27 »
Ja jag skulle nog säga att de som köper falukorv(med sisådär 25% kött i) för 35 kr kilot, alltså totalt 140 kr kilot för köttet om man räknar bort vatten och potatispulver, som essutom är malkött från allt möjligt "skräpkött" på djuren är de som har lite dåligt förstånd!

Om man köper ett helt lamm med en slaktvikt på säg 15 g får man med lätthet ut flera fina stekar, kotletter eller liten file, revbenspjäll och säkert 4-5 kg riktigt finköttfärskött. Av dessa 4-5 kg köttfärs kan du sen göra egna korvar och blandar du då i ndast 25% kött i korven år du ut ca 20 kg korv! Räkna på det kg priset för korven!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser