Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag ha runt osten?  (läst 5629 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Vad ska jag ha runt osten?
« skrivet: 02 nov-11 kl 14:19 »
Nu har jag gjort hårdost för första gången. Den ser bra ut och ligger nu på lagring. Jag har låtit den ligga i skafferiet utan något på för att ytan skulle torka lite. Den har torkat fint men jag vill inte den torkar mer då blir den ju hård. Vad ska jag ha runt den nu? Torr handuk, våt handuk, plast eller i en plastburk? Fast då är väl risken att den möglar.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Händig Man

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 14:25 »
men ytan ska väl bli hård för att konservera insidan, man brukar väl doppa den i saltlake och sen låta den torka  ::)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 14:29 »
Jasså, då har jag kanske gjort rätt. Men torkar den inte mer och mer hela tiden? Ytan är hård nu och jag trodde den blev hårdare längre in precis som en gammal ostskalk. Den ska alltså ligga utan något runt om??
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Händig Man

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 14:53 »
Om jag fattat det rätt så skyddar saltlaken så det blir en skorpa, mitten kommer torka men inte lika mkt som skorpan,,, googla runt lite annars

Händig Man

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 14:56 »
För den som är intresserad av att göra ost och ostkaka i hemmet, följer här några enkla recept.
 
TILLVERKNING AV OST, CA 1 KG
 
Utrustning
Gryta, storlek minst 15 liter.
Slev.
Lång hushållskniv.
Ostform, sil eller durkslag.
Linne- eller bomullsdukar, grovt vävda.
Tyngd.
 
Ingredienser
Mjölk, 10 liter. Mjölken bör vara s.k. ystmjölk eller opastöriserad från mjölkgård. Butiksmjölk med lång hållbarhet (UHT eller ESL) fungerar inte för osttillverkning. Även ”vanlig” dryckesmjölk från butik fungerar dåligt vid ostframställning.
Filmjölk eller starterkultur, 1 dl.
Kemikalias ostlöpe*, 1-3 msk. Ökad ostlöpedosering ger kortare koaguleringstid.
Koksalt, 10 g.
Ostvax eller paraffin.
 
*Kemikalias ostlöpe kan köpas i välsorterade livsmedelsbutiker (mejeriavdelningen) eller på apotek.
 
Utförande
Vid användning av opastöriserad mjölk. Värm mjölken under omrörning till ca 63-65ºC och håll den vid denna temperatur under 30 minuter. Kyl den snabbt i rinnande vatten till 30-32ºC.
 
 Vid användning av pastöriserad mjölk. Värm mjölken under omrörning till 30-32ºC.
 
 Tillsätt filmjölken (eller starterkulturen) under omrörning till den tempererade mjölken. Låt stå 15-30 min.
 
Tillsätt ostlöpet under omrörning och fortsätt omrörningen någon minut.
 
Låt mjölken stå vid 30ºC utan omrörning under ca 30 minuter så att den koagulerar. Kontrollera att mjölken koagulerat genom att försiktigt trycka med sleven mot mjölkens yta. Om den inte har koagulerat, låt den stå orörd ytterliggare en stund. Rör inte i den.
 
Skär gelen i centimeterstora kuber med kniven. Klar gulaktig vassle skall sippra fram mellan kuberna.
 
Rör försiktigt i massan under 15-20 min. Temperaturen skall fortfarande vara ca 30ºC.
 
Avbryt omrörningen och låt stå en stund så att ostkoaglet sjunker. Tag bort ca 1/3 av vasslen.
 
Värm långsamt, under ca 20 min, under omrörning tills temperaturen nått upp till 38-40ºC. Fortsätt därefter att röra ytterliggare 15 min. Ostkornen ”krymper” under detta förfarande och vassle frigörs.
 
Häll av vasslen.
 
Rör in saltet i ostmassan.
 
Klä en form med textilduk och lägg därefter ostmassan i denna. Lägg på en tyngd så att vasslen pressas ut.
 
Vänd osten några gånger under dagen. Vid varje vändning sköljs duken i vatten. Lägg duken runt osten igen.
 
Påföljande dag läggs osten i en ren och torr duk under några timmar.
 
Låt osten torka utan duk vid 10-15ºC några dagar. Vänd den regelbundet och placera den på en torr yta. När ytan känns torr kan osten doppas i paraffin eller ostvax. Detta skyddar mot mögelangrepp.
 
Lagra osten vid 10-15ºC under minst en månad. Vänd den regelbundet och var observant på eventuella mögelangrepp. Skulle mögelangrepp ske, skrapas detta bort.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 15:46 »
 :) Ja så här har jag gjort förutom att jag inte arbetade in salt i min utan lade den i saltlake ett dygn.

Enligt detta recept ska man alltså ha paraffin eller ostvax runt om. Skumt det här, ju fler recept jag läser desto mer olika förslag får jag. Något recept jag läste (Anne Nilsson:Börja med småbruk 1985) stod det att det inte gjorde något om osten fick vitt, rött eller gult mögel. Svart eller grönt var inte bra.

Där står också att en hård yta kan motverkas med saltvatten, olja eller smör. Jag fattar snart ingenting ???
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

ninna b

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 19:28 »
Ligger osten fuktigt så kommer mögel att växa ut på osten , det gör ju inget och när du vill äta osten så skurar du bara osten så den blir gul och fin.
Annars kan du vaxa eller plasta osten

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #7 skrivet: 02 nov-11 kl 19:39 »
ninna b jag var inne och tittade på din fina hemsida. Kul att titta på bilder från osttillverkningen. Hade min ost blivit så möglig som på bilderna hade jag fått dåndimpen och slängt den men nu fattar jag att det är helt okey :P

Misstänker att min ost ligger lite för torrt men jag har inget bra ställe att lägga den på.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #8 skrivet: 02 nov-11 kl 20:16 »
Jag har lite samma fundering, och dessutom har jag problem med temperaturen. Har en hårdost i kylen som tillverkades i februari, hade den framme i ett lagom varmt rum tills vårvärmen kom, då visste jag inte längre vart jag skulle göra av den varför den åkte in i plastpåse i kylen (och förträngdes...). Den har täckts med ett lager vitmögel som jag skrapat bort med jämna mellanrum. Undrar om jag vågar äta den till jul, om jag avlägsnar möglet på nytt? Ser fram emot att få kylrummet i grovköket klart sedan ;)
Självhushåll till nytta och nöje

ninna b

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #9 skrivet: 03 nov-11 kl 07:42 »
Tack för komplimangen....

Ligger osten torrt så är det bättre att slå in den i plast.

och till Skumme... klart att du ska äta din ost. Möglet kan du skrapa eller skura bort.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 23:54 »
Jag hade osten på lagring i ca 8 månader. Det var mögel på ytan men tyvärr inne i själva osten också, den åkte i komposten :-(.

Hur fungerar det att ha metallfolie runt osten?

Drömmer om att skaffa en vacuumpackare... :-[

Ligger osten fuktigt så kommer mögel att växa ut på osten , det gör ju inget och när du vill äta osten så skurar du bara osten så den blir gul och fin.
Annars kan du vaxa eller plasta osten
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 23:58 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

ninna b

  • Gäst
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 19:28 »
Hur smakade den då..?

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 19:59 »
Vet inte, vågade inte prova.. :(

Hur smakade den då..?
Självhushåll till nytta och nöje

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #13 skrivet: 04 dec-11 kl 18:05 »
Kan man ha paraffinvax runtom?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #14 skrivet: 30 jan-12 kl 20:32 »
Om det är för torrt där du lagrar osten är det bäst att ge den ett lager paraffin, upprepa detta var 6:e vecka tills du äter upp den :) Syltparaffin fungerar fint om du inte hittar riktigt ostvax.

Man ska inte plasta en ost som ska lagras längre än tre veckor, det är snudd på oundvikligt att få mögel på den annars. Då är det bätre att vaxa, rimsalta eller lägga den i saltlake (tiden beror på storleken på osten). Vill du plasta ska detta göras direkt efter saltningen.

Om det är en spricka i din ost kan det växa mögel i denna utan att det syns på den övriga osten. Var noga med att ostmassan inte kallnar för snabbt under tiden, och efter att du formsätter osten, för då tar inte ytan ihop så bra och det blir sprickor och ojämnheter i osten.

kolla mer i handboken om ni vill :) http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Mat/Mejeriprodukter/H%C3%A5rdost

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

dodder

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Vad ska jag ha runt osten?
« Svar #15 skrivet: 26 feb-12 kl 19:31 »
torrsalta eller lägg i mättad salt lake, låt osten torka upp, lagra osten i 10-13 grader med luftfuktighet 97 procent, jag har ett kallskafferi och tänkte köpa en luftfuktare från biltema å ställa in (250,-)
annars kan man så fort man fått en hård,torr ytan(ej spickor i) lägga osten i en champingonback och sedan plasta in allt. om det uppkommer mögel tvätta med mättad saltlake eller vinäger..eller sprit :)
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 5 användare
Be, Anna Broman, Sundance, Tiomilaskogen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser