Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Draglinor  (läst 7448 gånger)

Carolin Holmqvist

• Skåne
Draglinor
« skrivet: 02 nov-11 kl 13:15 »
Hej!
Jag håller på att försöka få tag på draglinor och undrar om det är någon som vet vilket som är bäst, tjärad hampa, syntethampa eller något helt annat material. Vad jag har förstått så var det tjärad hampa som användes förr men jag tänkte att det kanske fans material idag som var bättre. Några tankar?

pålle

• Gäst
SV: Draglinor
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 13:22 »
Du kan nog ta vilket syntetiskt material som hällst bara det har lite styv het skulle ja tro fas ja håller mig till det gamla vanliga  då får man kära om och det luktar så gott :)så då kan det vara värt att va lite trädiskons bunden .

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 13:58 »
till vilken typ av seldon och för vilket ändamål?
Jag har draglinor i svart trippelsytt läder till tävlingar, bröllop och show men till vardags använder jag vanliga nylonband . Tror det var på Nordpost eller
bole som det gick att beställa "bindsle" eller "halsband" för nötkreatur på löpmeter.

Till skogen och tyngre släpor, vagnar och risslor anser jag att det är perfekt att använda vanliga kedjor, vill man att de ska bli lättare att hålla på med och inte nöta så hårt mot benen på hästen så kan man med fördel trä på en plastslang på dem...
Kennel SweetCaileanz

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 16:05 »
till vilken typ av seldon och för vilket ändamål?
Jag har draglinor i svart trippelsytt läder till tävlingar, bröllop och show men till vardags använder jag vanliga nylonband . Tror det var på Nordpost eller
bole som det gick att beställa "bindsle" eller "halsband" för nötkreatur på löpmeter.

Till skogen och tyngre släpor, vagnar och risslor anser jag att det är perfekt att använda vanliga kedjor, vill man att de ska bli lättare att hålla på med och inte nöta så hårt mot benen på hästen så kan man med fördel trä på en plastslang på dem...
Nackdelen med kedjor är att dom är helt stumma där för tycker ja inte att dom är bra men vist det går ju utmärkt om man har en ryck ut jämnare då den ökar drag förmågan med ända upp till 20- 25%.

Carolin Holmqvist

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 nov-11 kl 20:04 »
Det är en loksele och ändamålet är i huvudsak lättare brukskörning, ingen finkörning. tack för tipsen ska klura lite vidare då.

Pernilla_Ädelsson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 nov-11 kl 20:07 »
Jag kör sälv med spännbands draglinor, med kjedja på slutet,
trivs mycket bra med dem, mycket starka och hållbara!
billiga, kostar ca 500:-/paret

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 20:24 »
Det ja har sett av spännbands linor tycker ja att dom värkar je skav på benen då dom kan ställa sig på kant  dess utom så tycker j dom värkar sladdriga det borde ju göra att dom lägger sig runt benen lättare .
« Senast ändrad: 07 nov-11 kl 20:04 av pålle »

Ptr

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 20:55 »
Vill man ha syntet så finns det lyftslingor som är gjorda som tuber med nån fyllning i, men de är också helt stumma.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 21:06 »
Borde finnas någon lina som har en viss fjäder verkan men ändå med hög hålfastighet ? vet ju det fan något som hette atlaslina men om den finn i så små diametrar vet ja inte.

Ptr

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 21:28 »
Var det en sån där flätad med fylle i!

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 21:31 »
Var det en sån där flätad med fylle i!

Ptr
Ja man använde dom vid förtöjning .

Ptr

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-11 kl 19:20 »
Finns ju massa sådana med och utan not. Kanske kunde man ha sådan och lägga in en gummidämpare i "roten". Den läggs inne i flätan.

Ptr

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 nov-11 kl 19:42 »
Vet inte det  det bör ju va bra stumt men ändå fjädrande typ på 2m så får det inte fjädra mer än 7-10cmpå sin höjd  vet inte om det går att få det så  sen så får dom ju inte var för sladdriga heller då dom snor sig lättare runt benen kan nog bilsvårt att gifta i hop det .
« Senast ändrad: 07 nov-11 kl 20:06 av pålle »

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 nov-11 kl 20:41 »
Nackdelen med kedjor är att dom är helt stumma där för tycker ja inte att dom är bra men vist det går ju utmärkt om man har en ryck ut jämnare då den ökar drag förmågan med ända upp till 20- 25%.

Nackdel? Inte alls Det gör ingen skillnad på en kätting och tex ett teryleneband i dragkomfort. Det är elastiska linor man ska undvika eftersom hästen får svårt att beräkna var den hittar draget, Ju stummare lina desto bättre, (dvs lättare för hästen att veta vart den hittar draget när den lägger sig i selen.)    Att använda en fjäderlänk eller "ryckutjämnare"  gör det svårare för hästen att beräkna dragläget och kan lättare sätta den ur balans. Det är något man bara använder på väldigt tunga fordon där hästarna inte orkar att med bara sin muskelstyrka orkar dra igång från stående utan måste ta sats och "kasta" sig in i selen när dom ska börja dra...  Ett exempel på när det kan vara lämpligt med fjäderlänkar i draglinaorna  är när man ska dra tex en större spårvagn eller en bryggerivagn. Dom är vanliga i tex Belgien.   
Kennel SweetCaileanz

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-11 kl 20:57 »
Nog räcker det med "fjädringen" som är i ett vanligt ganska grovt rep för draglinor vid normal körning, sen är det ju bara att splitsa fast en smidd ring i var ände så vips har man en draglina för överkomliga pengar. Är det sedan sån körning att man måste ha fjädring så kan man trä på sådana gummidämpare som änvänds vid båtförtöjningar.

Materialet i repet kvittar, idag kostar tjärat rep i naturmaterial mer än vad det ger tillbaka varför "vanligt" rep i pp är att föredra och även naturrep bränns om dom inte används rätt. 

Det viktigaste är ju egentligen inte "fjädring" utan att hästen kan röra på bogarna oberoende av varandra om det som sagt var inte handlar om extremt tungdraget.

Tittar man på sportvarianter av draglinor så är ju dessa endast läder på utsidan, inuti är dom i nylon och är jämförbara med spännband. Bra är dom vid både maraton eller vid finkörning men dom kostar en slant också.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 nov-11 kl 21:15 »
Var skulle du får plasts meden gummidämparen då  utan att  den skulle ligga och skava på hästen för mig verkat det lite svårt  att få i hop fört satt att man sätter hästen i främsta rummet ? och inte häller tycker ja linorna är vidare styva i modernt material så man slipper sladdret . hampa repen kan man ju tjära tills styvheten är den rätta.

peppz

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 nov-11 kl 09:16 »
Det är iof en sanning med modifikation, men rätt anpassad utrustning ska inte skava på hästen, har man linor som skaver så  har man oftast en häst som inte går rakt eller en alldeles för kort svängel.

Gummidämpare (Om man tycker det behövs) kan man sätta var man vill, mitt på linan, eller framme i dragringen eller bak mot linfästet (svängeln), den skaver inte mer än någon lina i världen, snarare tvärt om.

Har man en fritt löpande skackel reglerad av ett hintertyg och draglinor så kan man få problem med att linorna hänger eller "sladdrar"
Vilket även gärna händer när man inte har några skaklar utan drar med enbart draglinor. tex harv, plog, eller slagsläpa eller kör obromsade vagnar.
Då är inte lösningen att ha "hårdare" linor... (det om något kan skava på hästen) utan då får man sätta linförare på selen... busenkelt och det absolut bästa för hästen.
Kennel SweetCaileanz

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 nov-11 kl 09:32 »
Det är iof en sanning med modifikation, men rätt anpassad utrustning ska inte skava på hästen, har man linor som skaver så  har man oftast en häst som inte går rakt eller en alldeles för kort svängel.

Gummidämpare (Om man tycker det behövs) kan man sätta var man vill, mitt på linan, eller framme i dragringen eller bak mot linfästet (svängeln), den skaver inte mer än någon lina i världen, snarare tvärt om.

Har man en fritt löpande skackel reglerad av ett hintertyg och draglinor så kan man få problem med att linorna hänger eller "sladdrar"
Vilket även gärna händer när man inte har några skaklar utan drar med enbart draglinor. tex harv, plog, eller slagsläpa eller kör obromsade vagnar.
Då är inte lösningen att ha "hårdare" linor... (det om något kan skava på hästen) utan då får man sätta linförare på selen... busenkelt och det absolut bästa för hästen.
Ja skulle ite vill ja ha fjädringen uppe vid drag riggen då den skulle obönhörligen nypa hästen i pälsen  och ha den där ner tja det kanske går men tveksamt då man får in grenar och snö i ryck utjämnaren  i alla fall inte om man ska köra i skogen  på väg  ju bra  jo vist hjälper linhållare till men inte fult ut .

peppz

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 nov-11 kl 13:52 »
då undrar jag vad du använder för gummidämpare? Släta gummiförtöjningar skulle aldrig kunna nypa tag i päsen på något sätt...
Och har man inte hjälp av linförare så har man selat fel...
En draglina ska kunna öppna med 10% om man ska följa "tumregeln"   (det blir alltså 1 dm per m draglina)  vilket medför ca 20cm i kortrigg och 30cm i långrigg för en stor häst, det linspelet kan man utan problem justera med linförare...
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 13:59 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 nov-11 kl 15:52 »
Nackdel? Inte alls Det gör ingen skillnad på en kätting och tex ett teryleneband i dragkomfort. Det är elastiska linor man ska undvika eftersom hästen får svårt att beräkna var den hittar draget, Ju stummare lina desto bättre, (dvs lättare för hästen att veta vart den hittar draget när den lägger sig i selen.)    Att använda en fjäderlänk eller "ryckutjämnare"  gör det svårare för hästen att beräkna dragläget och kan lättare sätta den ur balans. Det är något man bara använder på väldigt tunga fordon där hästarna inte orkar att med bara sin muskelstyrka orkar dra igång från stående utan måste ta sats och "kasta" sig in i selen när dom ska börja dra...  Ett exempel på när det kan vara lämpligt med fjäderlänkar i draglinaorna  är när man ska dra tex en större spårvagn eller en bryggerivagn. Dom är vanliga i tex Belgien.
Det där tror ja inte alls på då ja har testat att har man en ryckutjämnare så orkar bra mycket mera än med stum svängel  och vad ja kan se på mina hästar så värkar dom gilla det bättre så inte  har ja set några problem för hästen heller  möjligen att du kan ha rätt i  om det sitter i skälva drag linan det kan ja inte svara på för ja har aldrig testa några så elastiska linor
« Senast ändrad: 10 nov-11 kl 00:12 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser