precis som JBF och mille gör vi här, till både kor och får och i hästarnas boxar.
strö upp och släpp in djuren. och ströa lite snålt i början så att bädden binder ihop sig och blir lite fuktig i botten, den är det bara att ströa på resten av vintern...
Hur mycket man behöver ströa och hur ofta beror ju helt och hållet på hur stor yta man har i förhållande till antal djur.
Men strö så det är ordentligt rent och torrt, sen väntar du tills det verkligen behöver strös iagen, det får inte bli så skititgt så att djuren blir smutsiga förståss, men heller inte så mycket strö att bädden blir för torr i botten för att brinna, men det brukar aldrig vara ett probelm anatänom man har väldigt stora ytor till förhållandevis få djur.
Tänk på att om du lägger en djupströbädd i ett fårstall så måste du ha så pass högt i tak att du klarar hela vintern på samma bädd, det går int att gödsla ut mitt i vintern om bädden börjar bli hög eftersom det uppstår bakterier nere i bädden som fåren inte tål... just nu kan jag för mitt liv inte komma på vilka stammar det är jag tänker på tyvärr, men jag vet att de är dödliga om fåren får dem i sig...