Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite allmäna frågor om får  (läst 2146 gånger)

mackex

• Blekinge
Lite allmäna frågor om får
« skrivet: 02 nov-11 kl 12:35 »
Hej, snart är det ju dags att stalla in fåren. Men hur gör ni med ströbädden? Hur tjockt lager halm ska man lägga på och lägger man dit ny halm varje dag?  :P

Har ju gutefår och värmländska, skulle detta gå att para då jag endast har en Värmlands bagge?

/ Marcus 

JBF

• Småland
SV: Lite allmäna frågor om får
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 20:39 »
Det finns bra tips för hur man ska göra en riktig djupströbädd, med lite hästgödsel i botten och 30-50 cm halm på detta som ska komma i brinning så att det blir en fin bädd för fåren. Det fungerat nog jättebra, men jag har kört latmansvarianten här = ut med strö på golvet, litegrann till en början bara, och sen har jag strött vid behov bara. Det blir en rejäl bra bädd av det också! Vid lamning är det viktigt med ren bädd så då får man vara beredd att ströa mer och oftare.

Gällande värmlandsbagge på gutetacka är det bara att tuta och köra!  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 08:02 »
Jag gör som JBF, och det funkar bra!  :)

Hur ofta man behöver strö beror på många saker som om man utfodrar inne eller ute, med hö eller ensilage och om det är blött eller kallt ute.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 09:09 »
precis som JBF och mille gör vi här, till både kor och får och i hästarnas boxar.

strö upp och släpp in djuren.   och ströa lite snålt i början så att bädden binder ihop sig och blir lite fuktig i botten, den är det bara att ströa på resten av vintern...

Hur mycket man behöver ströa och hur ofta beror ju helt och hållet på hur stor yta man har i förhållande till antal djur.
Men strö så det är ordentligt rent och torrt, sen väntar du tills det verkligen behöver strös iagen, det får inte bli så skititgt så att djuren blir smutsiga förståss, men heller inte så mycket strö att bädden blir för torr i botten för att brinna, men det brukar aldrig vara ett probelm anatänom man har väldigt stora ytor till förhållandevis få djur.

Tänk på att om du lägger en djupströbädd i ett fårstall så måste du ha så pass högt i tak att du klarar hela vintern på samma bädd, det går int att gödsla ut mitt i vintern om bädden börjar bli hög eftersom det uppstår bakterier nere i bädden som fåren inte tål...  just nu kan jag för mitt liv inte komma på vilka stammar det är jag tänker på tyvärr, men jag vet att de är dödliga om fåren får dem i sig...
Kennel SweetCaileanz

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 14:38 »
Det GÅR att gödsla ut, om man tar allt på en gång. Man får inte gräva i bädden och låta den vara kvar...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-11 kl 21:42 »
mm, jag har till och med hört om dom som gödslat ut mitt i stallperioden utan att ens flytta djuren under tiden.. men jag anser att det är helgalet och bör undvikas så långt det bara är möjligt..
Vi har tack och lov aldrig hamnat i den situationen att det varit aktuellt, man har ju inga garantier för att det kommer gå bra...
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser