Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderautomat!  (läst 4093 gånger)

David97

• Gäst
Foderautomat!
« skrivet: 01 nov-11 kl 19:54 »
Hej! nu har jag köpt en foderautomat, hönorna uppskattade det, men ska jag ha den hängande, eller kan den stå på golvet? Har lite svårt att sätta upp i taket, det är nog mer än meter upp...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Foderautomat!
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 20:05 »
Du kan ju ställa den på några träklossar så den kommer upp en bit från golvet så slipper du en massa strö i maten

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 20:41 »
Hänger du den i taket så riskerar du att hönsen flyger in i linan/kedjan.
Jag ställde mina på några gamla bilfälgar som jag hade liggande. Då står de stadigt...och de kommer upp nästan 2dm från golvet, vilket minskar problemet med strö i fodret radikalt. När kycklingarna var som minst hade jag ena automaten ståendes på en bärrensare som är ungefär 5cm hög.
Om automaterna har justerbar frammatning så är ett tips att ställa den så lågt som möjligt. Det blir mera intressant för hönsen då att pilla fram nytt foder...och mindre som ligger framme som de kan sprätta ut på golvet.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 nov-11 kl 20:50 »
Kan jag göra som med vattenautomat, att sätta den på ett par tegelstenar, då kommer den upp 5 cm?? O ja den är justerbar.. Men kan det inte bli stopp då??

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 20:55 »
Varför skulle dom konstruera vatten och foderautomater som ska kunna hängas i taket om hönsen flyger in i kedjan/snöret och kan gör sig illa  ???
Jag tycker det är skit bra och har gjort det i många år och aldrig haft några problem och aldrig sett att dom lyckats flyga in i linan heller för den delen. Men inom ALLT finns det ju självklart undantag, så vad vet jag.. Kanske du har råkat ut för Heddan76...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 21:30 »
<Fredikslund>Nej, det är bara flera som har varnat mig för det, så jag har aldrig provat och har därför själv ingen erfarenhet av det.

<David97>Självklart skall du inte justera den så snålt att det blir stopp, bara lagomt snålt så att säga. Jag gjorde misstaget i början att släppa på full fart i början och då hamnade väldigt mycket på golvet.

Vattenautomaterna jag har har justerbara fötter i flera steg. Men foderautomaterna som ser ut att vara från samma tillverkare har inga justerbara fötter. Störande, det är väl lika önskvärt att slippa få strö i fodret som i vattnet?
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 21:35 av Heddan76 »

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 22:01 »
Jag tycker den är ganska lagom inställd nu.. Det är så att ''koppen'' eller vad det heter är halvfull..

Ditadull

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-11 kl 16:13 »
Jag har råkat ut för inflygning i kedjan, eller tuppen då. Den arme kraken fastnade med klon och blev hängande å flaxa. Tur att jag var där inne just då och kunde plocka ner honom. Så nu står automaten på en träkloss istället.

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 nov-11 kl 16:29 »
Jag har råkat ut för inflygning i kedjan, eller tuppen då. Den arme kraken fastnade med klon och blev hängande å flaxa. Tur att jag var där inne just då och kunde plocka ner honom. Så nu står automaten på en träkloss istället.

Usch! Måste varit obehagligt?

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-11 kl 16:56 »
Skulle tro det att man löser det problemet med en bit vanlig vatten slag i lagom längd .

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 17:13 »

Hur kraftig var den kedjan?

Skulle tro det att man löser det problemet med en bit vanlig vatten slag i lagom längd .

Smart!!

Jag har en rejäl, stor tung kedja. Då kommer ej foderatomat i gungning så lätt. Dom ser den bra etc. Men slang över var ju smart!

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ditadull

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 14:40 »
Det var en ganska klen kedja, "maskorna" var väll ca 1 cm eller hur jag ska förklara =)
Men tur det gick bra iaf å att han inte blev hängande där mer än några sekunder stackarn.

Men en slang var ingen dum idé! =)

FM

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 14:45 »
Det var en ganska klen kedja, "maskorna" var väll ca 1 cm eller hur jag ska förklara =)
Men tur det gick bra iaf å att han inte blev hängande där mer än några sekunder stackarn.

Men en slang var ingen dum idé! =)

Ahhh misstänkte det  ;)  o:) Ska nog sätta slang på mina kedjor/kättingar. Skönt ha atomaterna hängades!

mvh  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 19:55 »
Jag har mina 16 foderautomater hägnade i snöre (UV-beständig polyester). Köpte på Biltema för ca 100kr. Klarar över 10 gånger foderautomaternas vikt. Och går inte att trassla in sig i. Funkar perfekt.

Där jag bodde innan hade jag plastad vajer. Funkade också fin.

Jag har aldrig haft incidenter med någon höna som har skadat sig eller fastnat i linan till foder automaten och jag har haft 4-16 st hängande automater under i princip hela mitt hönsägarliv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser