Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv!  (läst 2227 gånger)

David97

• Gäst
Golv!
« skrivet: 01 nov-11 kl 19:35 »
Hej! Inför nya hönshus bygget, undrar jag vad som kan vara bra som golv.. Just nu har jag gjutet golv, men tycker det är svårt att möka på.. O trä, ruttnar.. Om man skulle ha en plastmatta? det borde väl gå bra?

Säg gärna vad ni har eller Vad ni tror är bäst, MVH David

Händig Man

• Gäst
SV: Golv!
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 19:36 »
Plastmatta på golv i hönshus har jag hört att man ska undvika då plastens porer tar in bajs och basiller ;)

Ta istället plyfaskivor, smidigt att städa men kostar en del

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 19:38 »
Vi har trägolv och tycker det fungerar jättebra, så länge man har ett bra lager med strö. Golvet under ströet är fortfarande jättefint!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 nov-11 kl 19:42 »
Vad är problemet med det gjutna golvet? Det är enligt min åsikt det överlägset bästa materialet, och används vad jag vet i alla yrkesmässig hönsbesättningar, just för att det är praktiskt, hållbart och lättstädat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 19:46 »
Är det så att det gjutna golvet är väldigt grovt så det blir svårstädat pga det? Då skulle jag flytspackla så det blir slätt och fint, sen kan det inte vara några problem.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 19:48 »
Jag har problem med att bajs fastnar där.. Vi ska göra så att vi har redan etg ställa, det ligge 2 balkar mittemot, där ska vi sätta plankor på högkant, sen några skivor o sen gjuta.. (tror jag) :-[

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 19:49 »
Vad har du för strö?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 19:51 »
Jag kan tro det är väldigt grovt.. Det är inne i ladugården, som är byggd måånga år sedan, iaf. kanske 30 år sen (om inte mer)

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 19:52 »
Vad har du för strö?

Jag har riktigt sågspån, anongen surt just nu, sen runt vatten automat o under sittpinnar har jag kutterspån!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 11 nov-11 kl 22:52 »
Jag har lagt in formplyfa som tål väta väldigt bra och är lätt att hålla rent. Rekommenderas!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare
beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser