Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästhem  (läst 9220 gånger)

Sonila

• Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
Hästhem
« skrivet: 24 sep-06 kl 19:57 »
En undran..
Jag har länge velat öppna ett hem för gamla hästar, visserligen inte bara brukshästar utan alla sorter då jag tycker illa om alla annonser om gamla hästar som säljes. Jag skulle vilja ge dessa hästar ett sista hem. Visst är det knöligt med finansiering osv. Någon som har tips? Lämpligast geografiskt? Själv har jag alltid känt mig dragen mot Norrland till.. Vad tror ni? Finns det fler med samma tanke tro?
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

ideal

• Gäst
Re:Hästhem
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 15:13 »
Det var en bra tanke!

Jag är också grymt mycket emot denna typ av annonser där gamla hästar slumpas bort. Oftast är det för att hästagaren inte vågar/orkar eller har lust att ta sitt ansvar för sin gamle häst.

Hur får man hjälp till ett sådant projekt? Vet ej. Tror att det måste till privata donatorer eller liknande.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 13:19 »
Norrland hälsar dig välkommen - men innan du flyttar kolla upp hur du kan tänkas lösa den ekonomiska biten av "hästeriet" ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Sonila

• Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #3 skrivet: 29 nov-06 kl 20:38 »
 :D Tack för välkomnandet...
Jag har lite planer på finansiering, det gäller bara att hitta tillfället så att säga..
Känner att jag lever ;)

Dolyta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 dec-06 kl 21:47 »
Jag tycker att det är superbra av dig!
Hästar som ger oss så mycket förtjäner verkligen att få ett bra sista hem.
Lycka till! :D

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 17 dec-06 kl 21:15 »
Det finns en liten gård utanför Skövde mot Falköping (precis vid grevagården) där de tar hand om gamla hästar. Tror de har viss sponsring frå Mc Donalds.
Se om du kan få tag på dem och höra hur de har löst det ekonomiskt.
(får jag reda på vad de heter som säger jag till)

asta

« Svar #6 skrivet: 12 jan-07 kl 14:35 »
Varför inte ett hem för "oönskade"? Ofta är det ju korsningar eller varmblodstravare (även kallblodstravare) som ingen vill ha. De föds upp i mängder för travsport för att bara ett fåtal duger som tävlingshästar eller också trädgårdsavlas det friskt för att fölungar är söta och sedan finns det ingen som vill ha det där fölet när det blivit vuxet.
Jag gillade inslaget som var med i Hästliv på TV. Det om mannen i norrland som hade cowboy-turridning på varmblodstravare. Full fräs ut i skogen, sova i vindskydd och jag vet inte allt. Funkade både för vana ryttare och för nybörjare. Det såg jättehäftigt ut och då vet man att rid-tavare är hästar som ofta skänks bort eller slaktas som unga och friska bara för att ingen vill ha dem.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-07 kl 16:14 »
Jamen det låter ju utmärkt. F.d.travare är i regel vana med det mesta och mycket trevliga ridhästar om man inte ha för avsikt att tävla  :D Tanken har slagit mig också mer än en gång!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

klorofyll

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jan-07 kl 18:39 »
Ursäkta mej, nu skriver inte jag om ämnet, egentligen, kanske.... Men, jag vill bara understryka ridtravaren som guld värd!
Själv har jag en underbar äldre vallack, nu 23 år som jag brukar rida skogsmys på. Just nu är han konvalecent efter en allvarlig sjukdom, men det är snart dags att träna upp konditionen igen.
"Gamla travare" som det heter i folkmun är underskattade och kan ofta hamna som slit o släng. De kan köpas till lågt pris, vilket ibland leder till att människor inte satsar allvarligt varken på träning eller vård. Man kanske hellre avlivar än satsar på försäkring och ordentlig hov- och sjukvård. Det borde inte vara så, men jag har sett exempel på det.

Min tanke är att ett hem kunde satsa på att köpa in travare och utbilda dem och sälja vidare. De är ju ofta mycket hanterade, inkörda och vana vid det mesta, transporter, dusch mm.

Tips på sajt om ridtravare och deras användningsområden och träning: www.ridtravare.com

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jan-07 kl 01:39 »
Problemet med ridtravare och idén att utbilda dem och sälja vidare är inte hästen eller rasen i sig, utan folks attityder mot travare.. Hur välutbildade de än är ses de inte som annat än "avdankade travare" och att utbilda och sälja är då föga lönsamt.. Tyvärr. För det minns många travare som är jättetrevliga! Många har dessutom anlag för tölt! Det stora problemet är väl att det avlas fram väl så många, med resultatet att de som inte presterar eller inte håller på travet blir så billiga att de ofta hamnar hos okunniga personer. Det är ju inte ett arbete för nybörjare att omskola en travare, speciellt inte en som aldrig eller nästan aldrig blivit riden.. Resultatet blir ju då ofta inte bra, och när folk ser dessa felhanterade hästar spär det bara på fördomarna.. Sen finns det ju travare med mycket varierande exteriör, vissa skulle passa utmärkt som ridhästar, medan andra har en exteriör som försvårar för dem att bära sig under ryttare. De avlas ju för att springa fort i trav, och inte för någon enhetlig exteriör.. Själv har jag inget emot travare som ridhästar, och skola om till ridhäst fixar jag nog.. Nästa gång jag skaffar häst så letar jag nog efter en välkörd häst.. Dvs att hästen ska vara välutbildad inom det område där mina kunskaper är mindre.. Igentligen skulle man ha nåt slags utbyte med travet, så hästarna skulle ridutbildas paralellt med travkarriären. Det är det enda sätt (om det skulle ske i tillräcklig omfattning) att höja travarnas status som ridhästar.
titta efter franska travare, dem är mer av ridhästmodell, min travare leppa D va fransk travare.stor,rund ,inte så lång.

klorofyll

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jan-07 kl 08:28 »
Ja, Drömmare, håller med. Omskolning kräver kunskap, men det är en trevlig hästras. Man måste ju välja häst efter vad man vill ha, också. Min, och flera travare jag känner till, har mycket motor och energi!
Önskar verkligen dem lycka till som har hjärta för travaren och vill starta hästhem eller dyl.
I Norge ska det finnas någon som är duktig på omskolning och har visst hållt på länge, kan tyvärr inte namn.... Finns det kanske här i Sverige med?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 jan-07 kl 18:22 »
Stora problemet med detta är att är dom talanglösa som travare så är det inte ovanligt att dom är det som ridhästar också.
Nu är det ingen regel, men många som har tjänat flera hundra tusen som travhästar blir mycket duktiga ridhästar också. Dom har viljan.
Det är ofta en anledning till att dom "kasseras" som travhästar i ung ålder.
Men jag vet att det finns många som var helt odugliga som travare som blir underbara ridhästar, det beror på vart man vill.
Är man ute efter att utbilda så skulle jag välja en som "ålders" pensioneras istället för, som man tro vore bäst, en som är ung och talanglös på banan...

Jag har aldrig sålt någon av mina under 10.000 kr som ridhäst, då får dom hellre gå till slakt så man vet var dom är.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sonila

• Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 15:59 »
Jag håller absolut med er om att det finns ett stort behov av att omplacera travare. Jag har omskolat och sålt travhästar och kan tänka mig att göra det igen men det är ingen ekonomi i det. Jag har gjort det för att det kändes rätt. Men det finns många andra som sysslar med omskolning. Däremot har jag inte hört om speciellt många som tar hand om gamla trotjänare och det är det mitt hjärta blöder för. Jag undersöker möjligheterna att starta och har ideer om finans sen får vi se om det håller.
Känner att jag lever ;)

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jan-07 kl 02:16 »
Sonila - Glöm inte att skriva och berätta här om du har några framgångar - och behöver du någonsin ett krafttag när du väl börjar få igång någon slags verksamhet så finns det säkert många här som kan hjälpa till (mig själv inräknat). Lycka till!
Jag drömmer mig tillbaka till böckerna om Follyfoot och håller tummarna för dig!

Sonila

• Västerbotten
    • Hobbyryttaren
« Svar #14 skrivet: 14 nov-07 kl 13:58 »
Håll tummarna allihop!

Med lite tur, jävlaranamma och en likasinnad partner smälls det eventuellt upp ett hem för gamla hästar i Gnesta inom snar framtid!!!
Jieppiiekayey!!!

;D ;D
Känner att jag lever ;)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #15 skrivet: 15 nov-07 kl 13:18 »
Hej Sonila!
Jag är oxå inne på din ide´, har köpt gård, tagit hand om 4st "avdankade travare" (har oxå en "kingsize ardenner som vi brukar jorden med samt en liten shettis och två islänningar).
Jag vill ge dessa hästar ett bra livslångt hem, med bra vård och omsorg. Tyvärr inga sponsorer men vi klarar oss. Man blir inte rik på det, men det ger en så mycket annat! En Lisa för själen..  :)
Kanske turridning i framtiden, vem vet, vi får se..
Jag gillar travare, de är orädda och trygga hästar med fart i tycker jag!  :)

Jag håller tummarna för dig och hoppas du lyckas!
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #16 skrivet: 15 nov-07 kl 20:06 »
Det finns en liten gård utanför Skövde mot Falköping (precis vid grevagården) där de tar hand om gamla hästar. Tror de har viss sponsring frå Mc Donalds.
Se om du kan få tag på dem och höra hur de har löst det ekonomiskt.
(får jag reda på vad de heter som säger jag till)

color=Black][/color] jaaaa ni... då kan man juh undra hur det kommer sig att Mc Donalds sponsrar dom... vart tar det häst köttet vägen efter att hästarna dör ...*harkel host host*

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #17 skrivet: 15 nov-07 kl 22:17 »
Nja, McD garanterar faktiskt att köttet är 100% nöt, och jag tror inte alls att några hästar finns med... Men vad jag lurat på genom åren är vad resten är? För inte är det bara kött i burgaren, inte!   (Ursäkta trådkapningen, ibland kan jag inte hålla tyst, bara..)
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 16 nov-07 kl 08:28 »
Nja, McD garanterar faktiskt att köttet är 100% nöt, och jag tror inte alls att några hästar finns med... Men vad jag lurat på genom åren är vad resten är? För inte är det bara kött i burgaren, inte!   (Ursäkta trådkapningen, ibland kan jag inte hålla tyst, bara..)

McD hamburgare innehåller nötkött och salt. Detta enligt en charkkonsult som var inblandad när McD startade egen hamburgartillverkning i Sverige (jag har glömt var fabriken finns).

Edgar

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #19 skrivet: 16 nov-07 kl 09:15 »
Om en hamburgare består till av 100% nötkött finns det väl inga procent kvar att blanda i annat med??

Sen är jag så trött på att folk inte vet skillnaden på en hamburgare (en nötfärsbiff) och hamburgerkött (oftast rökt hästkött, men kan också var rökt nötkött). Det är inte hamburgerkött i en hamburgare, alltså.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 4 användare
Berberis, javill, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser