Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombinationsras med vita ägg?  (läst 3908 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Kombinationsras med vita ägg?
« skrivet: 28 okt-11 kl 21:21 »
Finns det någon sådan? Alla jag hittat har gula-beiga-bruna ägg..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

• Gäst
SV: Kombinationsras med vita ägg?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 21:29 »
Det beror på vad man har i... Om man korsar en ''vit-läggare'' med en ljusbrun/beige, blir det nog ljusare, sen finns ju lohmann, (Det är av dem äggen i affär kommer ifrån..) Det är ju total korsning! Sönder avlade o så, men ja, beror på vad man bildar!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-11 kl 21:34 »
Jo, men det finns alltså ingen typ sussex, wyandotte (eller hur det nu stavas :-[), orpington, plymoth rock etc. som redan värper vita ägg? Lohmann är väl mer en värpras?
« Senast ändrad: 28 okt-11 kl 21:41 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-11 kl 21:38 »
sen finns ju lohmann, (Det är av dem äggen i affär kommer ifrån..) Det är ju total korsning! Sönder avlade o så, men ja, beror på vad man bildar!
På vilket vis är Lohmann hybriderna "sönderavlade" ???
Svaret kan göras i en egen tråd   8)
« Senast ändrad: 29 okt-11 kl 09:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-11 kl 21:47 »
David97 kanske menar att de är avlade för att lägga fler ägg än deras små kroppar orkar med i längden? Det kallar jag att avla sönder ett djur i alla fall... :-\. Men nu var det ju kombinationsraser den här tråden skulle handla om.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 28 okt-11 kl 21:53 »
Hum... Houdaner, vad lägger de för äggfärg?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 28 okt-11 kl 21:53 »
Gick in på google och svaret vart... VITA. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

• Skåne
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Senast ändrad: 28 okt-11 kl 22:05 av Linkoso »

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 okt-11 kl 22:06 »
Men det där är väll inte dorking? ??? Eller är det den tvärrandiga varianten?

http://feathersite.com/Poultry/CGD/Dorks/BRKDorks.html

haha såg jag blandade från henerson chicken breed chart. Först lista dorkin från den, sedan stod det någon ras holland lr american? så klickade på länken och länka den sen lista igen från henderson hehe inte alls virrigt   o:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-11 kl 23:14 »
Jag skulle till att skriva Houdan tidigare, men visste inte riktigt om de kunde räknas som kombinationsras ??? Nog blir det en del kött å dem..... men värper de så bra?.... kanske.... jag har inte riktigt koll :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 29 okt-11 kl 08:51 »
Jag skulle till att skriva Houdan tidigare, men visste inte riktigt om de kunde räknas som kombinationsras ??? Nog blir det en del kött å dem..... men värper de så bra?.... kanske.... jag har inte riktigt koll :-[

I en del böcker jag hittat rasen står den på kombiraser. Kanske är det lite "roliga" utseendet på den som gör att det känns som den inte skulle höra dit (de flesta andra kombiraser ser ju ut som lite mer "vanliga" höns i kroppsform, huvud, plymisar t.ex.)? ;D
200-220 ägg/år ca är det jag hittat på nätet om Houdan iaf.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 29 okt-11 kl 13:21 »
Dorking värper bra och rätt stora vita ägg. Dom växer inte jättefort men det blir en bra slaktkropp på tupparna (har ännu inte slaktat någon höna)

En fördel med Dorking är att dom är relativt små i maten i förhållande till sin storlek och hur mycket de värper. Något som uppväger att dom inte växer så fort.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-11 kl 13:50 »
Åh, tack så mycket! Skall kolla in dessa raser. :)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 29 okt-11 kl 13:58 »
Jag har Ancona och de är egentligen ingen kombanitionsras men de växer fort och tupparna blir ganska stora plus att hönorna värper många ganska stora vita ägg. De är könsvisande som kycklingar men jag har inte delat på kycklingarna vid nån kläckning för att få veta vilka som blir vad men gör man det så kan man ju göda tupparna från början.

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 okt-11 kl 14:44 »
David97 kanske menar att de är avlade för att lägga fler ägg än deras små kroppar orkar med i längden? Det kallar jag att avla sönder ett djur i alla fall... :-\. Men nu var det ju kombinationsraser den här tråden skulle handla om.

Det var det jag menade..  ;D Jag vet tyvärr inte, men gå till biblioteket o låna böcker, finns många bra om båda utställnings-, kött-, värp- och kombinationsrser..  :D

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #16 skrivet: 29 okt-11 kl 14:57 »
I en del böcker jag hittat rasen står den på kombiraser. Kanske är det lite "roliga" utseendet på den som gör att det känns som den inte skulle höra dit (de flesta andra kombiraser ser ju ut som lite mer "vanliga" höns i kroppsform, huvud, plymisar t.ex.)? ;D
200-220 ägg/år ca är det jag hittat på nätet om Houdan iaf.
Houdanerna skulle nog kunna platsa blanda kombinationsraserna. Kött har de gott om, men lite sämre värpare. Skulle tro att mina "möss-höns" värper klart jämförbart med Maran-tanterna, om inte lite mer per år.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 okt-11 kl 15:02 »
Jag har Ancona och de är egentligen ingen kombanitionsras men de växer fort och tupparna blir ganska stora plus att hönorna värper många ganska stora vita ägg. De är könsvisande som kycklingar men jag har inte delat på kycklingarna vid nån kläckning för att få veta vilka som blir vad men gör man det så kan man ju göda tupparna från början.

Vad är det för ras :D - hur är de?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 29 okt-11 kl 16:03 »
Anconan är en lätt värpras rätt lik Leghorn i kroppen, men faktiskt något lättare. Tuppen väger 2 kg och hönorna 1,7-1,8kg.
Här är två fina Anconatvlor. Det är väldigt vackra fåglar  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 29 okt-11 kl 17:13 »
Anconan är en lätt värpras rätt lik Leghorn i kroppen, men faktiskt något lättare. Tuppen väger 2 kg och hönorna 1,7-1,8kg.

Med så "små kroppar" (mindre än Lohman) och lika "många ägg" 300 om år mot Lohmans 290-300, så är dessa i facket "sönderavlade" de också då... eller är det skillnad på olika ??? Bara funderar..

David97 kanske menar att de är avlade för att lägga fler ägg än deras små kroppar orkar med i längden? Det kallar jag att avla sönder ett djur i alla fall... :-\.
« Senast ändrad: 29 okt-11 kl 17:17 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Rösti

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser