Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunningsredskap  (läst 7474 gånger)

Moraggarn

• -
Lunningsredskap
« skrivet: 27 okt-11 kl 20:49 »
Jag har tänkt använda min bakskopa att lunna med. Hade tänkt borra några hål i"bakväggen" på den,lagom stora att dra en vajer igenom. Genom att man kan sänka den ända ner på marken så blir det lätt att lasta upp ändarna i skopan. Sedan höjer man en aning och slår vajern runt,drar den genom hålen och låser fast på baksidan. Sedan när man kör så höjer man det hela en bit ovanför marken och lunnar det dit man vill. På detta sätt kan man ju köra med lasset väldigt lågt eftersom att skopan funkar som en stor lunningspulka då inte stockändarna kan fastna i något. Är det större stockar så kan man ju sänka skopan så mkt det går och backa in den under stockändan så slipper man lyfta tunga stockar. Lättare ved kan man ju lasta i ändarna för hand och lunna ut ganska mkt på en gång. Använder man flera vajrar så kan man ju göra flera "knippen" ist för ett större. Har även tänkt att ev. "tanda" en U-balk som man lätt kan montera med hjälp av bult i botten av skopan för att få det hela att bättre hålla sig på sin plats.

pålle

• Gäst
SV: Lunningsredskap
« Svar #1 skrivet: 27 okt-11 kl 21:05 »
Jag har tänkt använda min bakskopa att lunna med. Hade tänkt borra några hål i"bakväggen" på den,lagom stora att dra en vajer igenom. Genom att man kan sänka den ända ner på marken så blir det lätt att lasta upp ändarna i skopan. Sedan höjer man en aning och slår vajern runt,drar den genom hålen och låser fast på baksidan. Sedan när man kör så höjer man det hela en bit ovanför marken och lunnar det dit man vill. På detta sätt kan man ju köra med lasset väldigt lågt eftersom att skopan funkar som en stor lunningspulka då inte stockändarna kan fastna i något. Är det större stockar så kan man ju sänka skopan så mkt det går och backa in den under stockändan så slipper man lyfta tunga stockar. Lättare ved kan man ju lasta i ändarna för hand och lunna ut ganska mkt på en gång. Använder man flera vajrar så kan man ju göra flera "knippen" ist för ett större. Har även tänkt att ev. "tanda" en U-balk som man lätt kan montera med hjälp av bult i botten av skopan för att få det hela att bättre hålla sig på sin plats.
Varför borra? du kan lika hjärna ha lunnings länkar  och klys i ovan kant  har du sänkt ner skopan när du har backat under och sedan höjer en liten aning så kan du ju få under lunnlänken och tajta upp så mycket det behövs och sedan låsa i klysen och sedan höja en aning till så nyper det  fast du kanske får förstärka lite på ovan sidan bara som en tanke låter ju lite besvärligt att hållas med vajrar i genom hål när det är snöigt  och så .
« Senast ändrad: 27 okt-11 kl 21:13 av pålle »

brainghost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 04:17 »
låter bra ..borra ett runt hål där du får in kättingen .sedan ett avlångt hål där kättingen passar,så är det bara att dra åt som behövs.....

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 09:22 »
Det där låter som en dålig kompromiss. Risken är stor att du drar bakskopan skev eller river sönder hålen i den tunna plåten.

Jag gjorde en lunningsbalk av balken från ett gammalt potatisåder av den där modellen som drar tre fåror i gången. Den hade ju redan ett trepunktsfäste så jag förstärkte balken litet och på överkanten av den svetsade jag på flatjärn på kant. Flatjärnet var väl 12x80 mm eller någonting i den stilen. I det hade jag kapat ut lämpliga hack som kedjorna passade i. På samma balk gjorde jag en holk för ett löstagbart kuldrag så att jag kan dra en bilkärra med traktorn vid behov.
Det fungerade bra men efter en vinters användning i skogen blev jag trött på att inte få tag i stammarna så jag skaffade en lunningsvinsch/ vajerkran. Med 50 meter vajer plus 8 meter kätting att dra ut går det litet bättre att få tag i stockarna men jag skulle behöva minst 100 meter vajer för att klara de Österbottniska stenhålstren.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 09:41 »
Jag hittade en bild till av min hemgjorda lunningsbalk och en bild av vajerkranen.

Det går relativt enkelt att ta loss tornet och bommen av vajerkranen. Nederdelen fungerar då som en praktisk vinsch med inbyggd lunningsbalk att fästa kedjorna i. Sedan bilden tigs har jag förbättrat vejerkranen litet och gjort ett stödben så att den går enkelt att koppla loss från traktorn  och en plåtlåda med gallerbotten att ha lunningskedjorna i.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

blizzard

« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 22:25 »
Att lunna i en bakskopa är fullt möjligt och faktiskt mycket bättre än i den röda lunningsbalken som visades på bild.
I skopan kommer stockändarna inte att hänga ner så där och därmed fastna i allt.

Skopan kommer naturligtvis inte att bli sig lik efteråt,men jag antar att det är en "skrotskopa" det handlar om.
Ännu bättre är att göra en låg fyrkant av tex vinkeljärn med ett böjt botten järn som sitter längst bak.Då är det lättare att backa under rotändan utan att det tar emot på sidorna om stocken.

Precis som flera skrev ska du inte använda dig av vajer utan tätlänkad kedja.Det är viktigt.
Både bättre och säkrare med kedjor.
En vajer sticker man på sig även med handskar på efter ett tag,ännu värre blir det om den går av...
Blir en livsfarlig piska för alla i närheten,ingen lek...
Och precis som Pålle skrev gör det inget om spåren där kättinglänkarna passar i sitter högt upp så att det blir ett högt drag. Det funkar bara bättre

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 22:58 »
Jag som inte är så sofistikerad använder en sån:

blizzard

« Svar #7 skrivet: 30 okt-11 kl 23:05 »
Jag som inte är så sofistikerad använder en sån:

Det funkar ju det också,man tager vad man haver  :)

Men en riktig ram är enklare och bättre.

Moraggarn

• -
« Svar #8 skrivet: 31 okt-11 kl 07:42 »
Nu är det löst. En polare har inget att få bort snön med till vintern så han får låna skopan av mig. Han har däremot en riktig lunningsbanke som han inte har användning av så då lånar jag den. Så smidigt det kan vara ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser