Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lingonvatten med honung" a lá 1873  (läst 3606 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
"Lingonvatten med honung" a lá 1873
« skrivet: 20 okt-11 kl 19:36 »
God kväll! Kom på att det kanske skulle vara intressant att dela med mig av mina senaste erfarenheter... Sen i augusti har jag ju haft en sats lingonvatten med honung på gång, gjort efter recept från 1873, och nu för några dagar sen blev det äntligen klart. Resultatet är inte alls vad jag trodde, det blev mycket bättre! Lite som en blandning mellan glögg och mjöd men rött och gjort på lingon.  ;D Den som är nyfiken på recept får gärna titta förbi på min blogg (länkas om ni klickar på lilla jordklotet under min avatar) och tittar under kategorin kitchen craft. Gott gottigott gott!

Händig Man

• Gäst
SV: "Lingonvatten med honung" a lá 1873
« Svar #1 skrivet: 20 okt-11 kl 19:50 »
underbar blogg du har, kommer tillbaka fler gånger ;)

kurt

« Svar #2 skrivet: 20 okt-11 kl 20:50 »
Nåja, det går väl att bjuda på receptet här också:

Lingonvatten med honung

Med lingon förfares, som i föregående är nämndt. 30 lit. (12 kannor) vatten få koka i en väl skurad kopparkittel. 4 lit. (1 och 1 half kanna) honung och 6 decilit. (1 halfstop) vatten kokas för sig i en skurad kopparkittel. 4 lit. (1 och 1 half kanna) honung och 6 decilit (1 halfstop) vatten kokas för sig i en skurad malmgryta, aflyftes och skummas väl, sättes åter på elden att uppkoka, aflyftes och skummas, hvarefter det hälles i det kokande vattnet i kitteln, men aktas att det ej går öfver, ty honungen pöser mycket. 10 lit. (4 kannor) få nu koka in; därefter aflyftes kitteln, saften hälles i stenkrukor och får stå till andra dagen. 15 lit. (6 kannor) af lingon läggas i ankare, honungslagen hälles kall öfver dem, hvarefter de behandlas som i föregående beskrifning är sagdt.

Husmanskost - En hjälpreda för sparsamma husmödrar (kilde: Projekt Runeberg)
Adriana Hollberg (1815-1893), Stockholm 1896

http://runeberg.org/husmans/

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #3 skrivet: 20 okt-11 kl 22:24 »
Händig man, tack så mycket! Och Kurt, tack för att du kopierade receptet också, jag hann inte själv. (Sen fanns ju receptet upplagt på min blogg, tro nu inte att jag försöker hålla hemligheter från er! :P)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #4 skrivet: 20 okt-11 kl 22:26 »
Men Kurt, ser nu att din version av receptet är aningen senare än min (som jag hämtat från sliten kokbok här hemma), och den innehåller ju faktiskt moderna mått som deciliter, och liter! Sådana nymodigheter!  ;) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Hans Hultén, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser