Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röd, varm och lite svullen, som om han har en inflammation i  (läst 9907 gånger)

Therese K

• Skåne
Hej!

Puffar upp en gammal tråd.. Det är samma tupp men ny-gammalt problem.. :-\ Tuppen, som heter Yngve, blev bättre i benen, men nu har jag upptäckt att han har kalkben, så det behandlar jag nu och då har jag upptäckt att på hasen och runt omkring där samt i fjäderfäster på huden så är han VÄLDIGT röd, varm och lite svullen, som om han har en inflammation i "knät"..Tyvker sååå synd om honom då jag inte vet hur länge han haft det,, jag lyfter inte upp och ner på han varje vecka ::) Men nu när jag ser problemet så vill jag göra allt för att han ska bli bra igen.. jag gillar min tupp och vill inte avliva.. provade smörja på hydrokortisonsalva, men det blev nog värre :-[ Så nu har jag smörjt på vaselin, men vad ska jag göra?? Snälla hjälp!!! Han är i övrigt frisk, äter och går, men han sover på golvet eller i redet, och har alltid gjort det.. Undrar även om det kan vara kvalstern som orsakar att han blir så röd uppe på hasen? ursäkta långt inlägg :-[
Tack på förhand!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: röd, varm och lite svullen, som om han har en inflammation i
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 17:23 »
Tänkte på dig just idag iom att jag just såg att mina  tuppar börjar bli hormonstinna och hormonröda på benen igen! och det har vi ju lärt oss nu att det är som det ska vara ;).

Men detta varma och svullna på knät verkar ju inte helt ok. Hm, kan det kanske komma sig av att han ligger i redet och sover? Att det bli fuktigt eller så? Några av mina unghöns har legat på marken och sovit fram tills nu då jag lyfter upp dem på pinnen varje kväll. Inbillar mig att det är bättre att sova på pinnen. Och efter två veckor så sitter de på pinnen numera.

Minns att din tupp sov i redet då och då men inte hela tiden (när han bodde här). Kanske ska du pinnträna honom? Annars vet jag inte vad man kan göra... Men det finns det nog några som vet! Avliva honom ska du väl inte behöva - om det är en inflammation så borde det ju finnas meducin ;)!

« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 17:45 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jan-10 kl 18:04 »
Ja, han ligger bara i redet eller på golvet.. tror han har för ont för att hoppa upp på pinnen.. ska fixa en lösning åt honom, men först vill jag ju att han ska bli bra. Jag har köpt multivitaminer och kalkbens-lösning, (for scaly legs) men jag väntar på leverans.. :-\ Om man behöver medicin, vad får man tag på det då? 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Torry

« Svar #3 skrivet: 14 jan-10 kl 19:35 »
Kan du fixa bild? Jag fattar inte riktigt om det är huden eller leden som är svullen. Min tupp Göte (Brahma) var alldeles röd och narig ett tag på sina ben som om han hade inflammation i fjäderfästena upp mot hasen, jag smorde med LHP salva och fixade en vadderad bräda att sitta på, han kan inte sitta på pinne med sina stora dasslock till fötter  :P  och nu är han jättefin på benen. Nu tar jag bara på lite parrafinolja då och då för att hålla kalkbenskvalsterna borta. (Ibland tycker jag att hela mitt liv består av hönsfötter som skall tvättas och smörjas  :P  :P ) Om det är leden kan man kanske testa lite antiinflammatorisk salva som Zon eller Voltaren.
/Torr

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 jan-10 kl 20:03 »
Här kommer en bild. hoppas ni ser.. Fast det ser bättre ut än igår.. då var han knall röd.. smörjde med då med vaselin.

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 jan-10 kl 20:04 »
En till.. lite dålig skärpa..

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 20:07 »
mer..

Torry

« Svar #7 skrivet: 14 jan-10 kl 21:07 »
Hmm ser inte så bra ut precis men jag tycker det ser ut som han har nån infektion i huden, prova  att tvätta rent med klorhexidin och sätt på LHP salva, den är antibakteriell, receptfri på apoteket.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 21:33 »
Men varför har det blivit så här? Är det för han har legat i redet om nätterna? Varför har han fått inflamation? Är det ärftligt? Vad kan jag mer göra för att han inte ska ha ont? Många frågor men nu när jag ser hur han ser ut så vill jag ju göra det bästa för honom..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 14 jan-10 kl 21:40 »
Ser ut som det en av mina appenzeller tuppar fick fast min fick längre upp. Den var varfylld, sedan så var han inflammerad i leden och fortsatte ned, var svullen. Han satt på pinne, har ingen aning om hur det blev så. Efter kämpande i ett par tre veckor så fick han fara vidare till tupphimlen då det bara kom tillbaka hur jag än gjorde.

Min pojkvän har en brahma som är svullen på exakt samma ställe, tupp. Dock så har han blivit  bättre så han får en chans tycker jag och se om han kan repa sig ytterligare, han är långt ifrån lika svullen som din dock.  :o För att hitta det på honom måste man ta upp och börja klämma och titta nära i leden. Han är en ungtupp, är din en ungtupp?  ??? Vet att just brahmor, tuppar kan få problem med lederna när de växer, om de får för proteinrikt foder... Andra verkar kunna ha tendenser till att bara få det ändå. =/

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 14 jan-10 kl 21:54 »
Jag fick stå och trycka ut det på min tupp... Den var varm och som mjuk, kändes fylld och sprickfärdig. Gjorde hål på den. Vidrigt, det kom först en fast kletig klump av var... Sedan sprutade det och rann en massa varm äcklig vargegga över händerna på en.  :-X :-X :-X Och det bara fylldes på nytt hela tiden!! Fast jag tvättade och hade mig med såret, han fick även antibiotika... Inget hjälpte så han fick som sagt fara vidare...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Torry

« Svar #11 skrivet: 14 jan-10 kl 22:02 »
Har du ingen antibiotika att ge samtidigt som du behandlar, det är förmodligen stafylokocker som orsakar infektionen i huden. När det är så här mycket behövs det nog lite behandling från insidan också.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 jan-10 kl 22:08 »
Har du ingen antibiotika att ge samtidigt som du behandlar, det är förmodligen stafylokocker som orsakar infektionen i huden. När det är så här mycket behövs det nog lite behandling från insidan också.
//Torry

Njae.. jag har VETRIMOXIN 150 mg som katten fick när han gjort sig illa i tassen.. kan man ge sådant? Hur då i så fall? Vill ju inte ta dö på tuppen..

Torry

« Svar #13 skrivet: 14 jan-10 kl 22:39 »
Inte säkert att det hjälper mot stafylokocker om stammen är resistent mot penicillin(Kolla på Fass). Dör gör han ju nog inte om du ger, fåglar har mycket hög ämnesomsättning så dom behöver högre dos än däggdjur. Men kanske dumt att ge kattmedicin till en fågel, bättre att fråga en veterinär så man inte bara gör bakterier resistenta genom feldosering.
//Torry

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 08:51 »
Blä - såg inte så snyggt ut men jagt tror som Torry på en infektion och jag tror att du behöver någon slags medicin till honom och ev lite salva. Tror inte att du ska trycka på de i onödan! Bara om det är "moget" så att säga. Sedan så tror jag att sådant kan upp stå rätt så fort - tänker på "hot spots" som hundar kan få. Blossar upp över en natt och huden blir förtjockad och röd. Kallas även våtexem.  Så ha inget dåligt samvete! Man gör så gott man kan!

Kontakta en distriktsveterinär!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 12:50 »
Nu har jag pratat med en fjäderfärs veterinär på SVA. Om det är en bakteriell infektion så får jag prata med distriktsveterinären, men jag tror att det kan vara typ liggsår.. han ligger ju på benen om nätterna och han är ju stor och tung. För när vi mjuknade upp med vaselin så blev det bättre. Men jag ska smörja med ZON i kväll, och blir han inte bättre så får jag ge medicin. Men jag undrar om kvalstren kryper upp så långt och lägger ägg? Kan det vara kvalster bo??

Torry

« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 19:00 »
Kvalsterna kan vara en bidragande orsak till att han blir narig och infekterad i huden men jag tror inte den stora klumpen är nåt kvalsterbo utan en ansamling med var. Zon tror jag inte hjälper mot det här det är ju mot led och muskelvärk bättre då med tea-tree salvan. Men köp LHP för det är bra mot variga sår.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 jan-10 kl 10:52 »
Bättre.. har smörjt med zon, och han är inte lika röd längre.. eller svullen. Nu är det mest hud som är överflödig, och rosa.. Ska ta bild i kväll.. Jag tagit det lugnt med vaselinet nu ett par dagar.. ska tvätta och ta på nytt i kväll.. Men jag har inte försökt klämma ut var.. om det nu är det.. för det gör ONT på honom :'( Men han går mycket bättre och han gör sitt med hönen :-[ :P Väntar på "for scaly legs" som jag tänkt använda på hela flocken..

Therese K

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 jan-10 kl 19:39 »
Idag har jag inhandlat parrafinojla, LHP salva och klorhexidrin. Har precis varit ute och tvättat benen... sicket jobb.. sambon håller och jag tvättat i ljuset av pannlampa och ficklampa.. Det har lossnat ganska bra med kvalstren.. fortfarande röd på hasen men inte lika svullen, smorde på LHP salvan, men det gjorde nog ont på honom.. :-\  Men Yngve är JÄTTE duktig.. sitter helt stilla.. bara sprallar lite när jag kommer för nära hasen.. Har även satt på ojlan på benen.. han kanske är fri från det nu men jag vill inte chansa.. DÖD ÅT BENKVALSTER!

Therese K

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 feb-10 kl 19:37 »
Hej igen alla hönsvänner :)

Jag har problem igen och jag är helt förtvivlad :'( Stackars tuppen blev bra från kalkbenen men nu i veckan har benen svullnat upp och idag upptäckte jag att han blödde från några fjädrar som var av ! :o Vad har hänt! Han är även svullen i fjäderfästet.. När jag behandlade honom med parrafinolja såg han INTE ut så här.
Jag ser ju bara hönsen på morgonen och kvällen (jobbar heltid) och då har han antingen legat på golvet eller varit uppe men då har jag inte sett något.. Tyckte han lät lite förkyld så jag tog in värmelampa och gav extra vitaminer+vitlök i vattnet..
Snälla hjälp mig, vad göra? Är det behandlingsbart eller är det hönshimmlen nästa? Han lider ju något oehört :'(  Här kommer några bilder...

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser