Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röd, varm och lite svullen, som om han har en inflammation i  (läst 9926 gånger)

Therese K

• Skåne
SV: röd, varm och lite svullen, som om han har en inflammation i
« Svar #20 skrivet: 28 feb-10 kl 19:40 »
Tupp..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Therese K

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 28 feb-10 kl 19:41 »
ben
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Therese K

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 28 feb-10 kl 19:41 »
tuppben

Therese K

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 28 feb-10 kl 19:42 »
Kan det vara så att han har ont och det kliar i fjädrarna så att han biter av sig fjädrarna själv?

Torry

« Svar #24 skrivet: 28 feb-10 kl 21:06 »
Oj det ser inte bra ut. Han ser verkligen irriterad ut. Kan nog vara så att han har kliat/bitit av fjädrarna. Tror du att det är parrafinoljan som han inte tål? Jag hade nog tvättat benen med ljummet vatten och nån mild tvål, lactacyd eller barntvål sköljt noga med vatten och torkat noga sen hade jag smort med nån fet mild salva Idomin eller Jukon eller nåt mot nariga barnrumpor. Annars får du kanske fråga nån veterinär vad dom rekommenderar. Hoppas verkligen att det går över.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 28 feb-10 kl 21:25 »
Hej,

Ja jag var ute med vatten och skulle skölja benen men valde att vänta lite och ta bilder då han ser ut att ha rysligt ont och jag ville inte göra det värre, men det är nog det enda att göra.. Men jag förstår inte, kan detta verkligen vara en allergisk reaktion?
Jag har aldrig sett honom klia sig på benen, han är även fortfarande lite röd på hasen och han går lite försiktigt.. Känns som om det kommer innifrån.. inte något kvalster eller lus, Han blev frontlinad för ca 1 månad sedan. Behöver han antibiotika?

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #26 skrivet: 28 feb-10 kl 21:26 »
Tror på det Torry skriver. Ser inte bra ut alls... Men kanske blevbehandlingen lite "för mycket" och så behöver det få tid att läka "åt andra hållet" också. Antibiotika kan ju vara på sin plats.

Kikade på mina brahmor idag och de flesta är lite röda vid fjäderfästena nu när det är fuktigt då det töar ute (mina skyr inga väder utan är ute hela dagarna) . Men så brukar de vara då och då och det försvinner alltid sedan. Hoppas verkligen att han blir bra!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #27 skrivet: 28 feb-10 kl 21:40 »
Usch ja. förstår dig så väl..... Jag hade nog gett antibiotika och en kur d-vitamin (som kan behövas om de inte är ute). det får fatr på immunförsvaret så det skadar ju aldrig. Håller tummarna!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 28 feb-10 kl 21:55 »
Hur fasiken får man i en tupp antibiotika ::) ??? Och var kan man köpa det?

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 28 feb-10 kl 22:00 »
Hej det såg inte ut som roliga tupp ben , men jag måste ändå ställa en annan fråga rent allmänt bara.
Använder aldrig nån vanlig grön eller gul såpa till rengöring av sår eller obehag eller dyligt, själv använder jag såpa till det mesta, och skulle det behövas något ytterligare så kan jag gå på med utspädd jodopax. Men såpa tycker jag är bra nu kanske inte detta hade hjälpt till din tupps ben ....

Som sagt det var en allmän fråga , har inte sett att såpa verkar användas så mycket annar till sårvård
trots att det är så bra.

Lycka till med tuppen och hoppas du hittar en lösning på hans problem Mvh  Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Torry

« Svar #30 skrivet: 28 feb-10 kl 22:03 »
Du måste ta tuppen till en veterinär som skriver ut recept om dom anser att han behöver det. Tabletter tycker jag är lättast att ge, bara att öpnna näbben och trycka ner i halsen och killa dom lite under hakan så dom sväljer. Flytande kan man ge med spruta i näbben men det är lätt att det kommer fel så dom får det i luftstrupen.
//Torry

Torry

« Svar #31 skrivet: 28 feb-10 kl 22:11 »
Angående såpa, så är det nog bra till mycket men jag hade inte tagit det på tuppens ben i det här läget, jag använder ofta såpa att tvätta rent mig själv och penslar när jag målar med linoljefärg, men jag tycker att jag blir fruktansvärt torr om händerna, känns som det är lite för starkt för mitt skinn. Men vi är ju alla olika..
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 28 feb-10 kl 22:19 »
När jag upptäckte att han hade kalkben så tvättade jag med vatten+såpa och smorde med vaselin. Men jag såg ingen märkbar förändring så jag tog på parrafinoljan. Kvalstren försvann och det gjorde lite fjädrar oxå på framsidan av benen som ni kan se på bilderna.. Men om tuppen skulle vara allergisk mot oljan, skulle inte svullnaden komma tidigare?

Just nu vågar jag inte använda något som kan svida, vågar knappt ta i hans ben, rädd att göra honom ännu mer illa... :-\

Just nu har jag heller inte råd att ta honom till en vet. Fick en saftig elräkning.... Man kan inte ringa en vet som skriver ut ändå?

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 28 feb-10 kl 22:40 »
Ja det är ju samtidigt lite desifinerande det va det jag tänkte på fast jag har ju alltid ljummet vatten till sårtvätt , alldrig ren såpa,

Men jag skulle nog fortsätta tvätta benen ändå men kanske inte smörja med något, oljan sitter väl kvar i huden för det är ju ingen vatten löslig olja , för ska du ha bort oljan om du tror att han är kännslig . ( kan bara säga vad jag skulle göra för jag är inte jätte haj på detta , men ett milt diskmedel för att få bort oljan skulle jag ha gjort )och sen bara tvättat med ljummt vatten . brukar hålla mig till smörjmedel med så lite ingredienser i som möjligt då vissa saker kanske reagerar olika på varandra. använder sadelbalsam med lanolin i  mot kalkben tar lite längre tid att få bort men har inte haft nån som reagerat på det. Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Torry

« Svar #34 skrivet: 28 feb-10 kl 22:46 »
Jag kanske missuppfattade dig, trodde du menade att han blev så här när du hade tagit på parrafinoljan. För om det var den han inte tålde så hade det ju kommit i samband med att du tog på oljan. Inte långt efter.  Veterinärer brukar inte skriva ut medicin utan att se djuret och det ska dom ju inte heller. Men lite rådgivning per telefon brukar man ju kunna få ändå.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 01 mar-10 kl 10:51 »
Jag kanske missuppfattade dig, trodde du menade att han blev så här när du hade tagit på parrafinoljan. För om det var den han inte tålde så hade det ju kommit i samband med att du tog på oljan. Inte långt efter.  Veterinärer brukar inte skriva ut medicin utan att se djuret och det ska dom ju inte heller. Men lite rådgivning per telefon brukar man ju kunna få ändå.
//Torry

Hej, nej du missuppfattade inte mig, han blev sånn efter oljan, ska ringa vet nu direkt och få råd..

Tack alla som bryr sig och svarat!

Therese K

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 01 mar-10 kl 12:56 »
Ja, då har jag pratat med en vet och jag kommer få både antibiotika och smärtstillande. Känns helt underbart.. Nu ska jag bara få det i honom med..

Therese K

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 01 mar-10 kl 13:09 »
Ja det är ju samtidigt lite desifinerande det va det jag tänkte på fast jag har ju alltid ljummet vatten till sårtvätt , alldrig ren såpa,

Men jag skulle nog fortsätta tvätta benen ändå men kanske inte smörja med något, oljan sitter väl kvar i huden för det är ju ingen vatten löslig olja , för ska du ha bort oljan om du tror att han är kännslig . ( kan bara säga vad jag skulle göra för jag är inte jätte haj på detta , men ett milt diskmedel för att få bort oljan skulle jag ha gjort )och sen bara tvättat med ljummt vatten . brukar hålla mig till smörjmedel med så lite ingredienser i som möjligt då vissa saker kanske reagerar olika på varandra. använder sadelbalsam med lanolin i  mot kalkben tar lite längre tid att få bort men har inte haft nån som reagerat på det. Susanne

Ja, ikväll så blir det tupp bestyr.. Ska försöka tvätta benen på honom så att jag får bort oljan, sen smörja med vaselin eller idomin så att han inte torkar in.. Men ska jag inte ta på någon bakteriedödande? Eller kan det göra mycket ont,typ svida?

Therese K

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 02 mar-10 kl 09:00 »
Självklart kommer jag rapportera hur det går för min lille gubben.. Nu hoppas jag bara att apoteket har medicinen hemma så att jag och tuppen inte behöver vänta och lida längre.. Igår när jag tvättade så var han så snäll, som alltid :-*

Men jag hade inte fixar detta utan er hjälp här på forumet, ett stort TACK till er!!Ps. Yngve hälsar ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 06 mar-10 kl 21:32 »
En liten uppdatering.. efter 4 dagar med Metacam ser han ut så här.. Han fick sista dosen idag.. antibiotikan kommer förhoppningsvis nästa vecka..

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser