Har ett behov av fuktighetsgivare som kan starta en fläkt och ventilera torpet när det är torrt ute. Hygrometer är för enkelt och kostar en slant.
Med nånting som ändrar storlek i fuktig resp torr luft tänkte jag mig en strömbrytare som kan fungera som hydrostat (slår på/av efter inställd fuktighet).
Har alltså för mig att jag sett en gubbe med en väderpinne, lite krokig och satt på en vägg vid farstun. Den ändrade sig lite efter fukten i luften. Men google ville inte vara till nån hjälp. Troligen för att vädergubbar inte alltid är utrustade med dator och internet. Det kan även vara en tråd eller snöre. Hårstrå vrider sig men den kraften är för liten.
Jag litar nu istället till den samlade kunskapen på alternativ.nu, och det är inte lite kunskap här rymmer.
En microbrytare behöver ingen stor kraft för att påverkas men några gram behövs nog, eller en ganska stor rörelse då mikrobrytarens arm kan förlängas.
Med en fläkt som blåser in luft endast när det är torrt ute kan man få lite ventilation i stugan eller båten och samtidigt hålla fukten nere. Då luften kan innehålla ganska mycket fukt när det är varmt bör hygrostaten kombineras med en termostat så man låter fläkten starta när det både är torrt och kallt-. Då bär luften minst fuktighet. -10 grader och 100 % RH en vattenmängd av 2 g/m3. Vid +3 grader 6 g/m3.
Hoppas nån klok gumma eller gubbe har lösningen på mitt högteknologiska spörsmål.