Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterlysning hovslagare i södra värmland  (läst 6326 gånger)

Johnny

• Värmland
Efterlysning hovslagare i södra värmland
« skrivet: 14 okt-11 kl 19:51 »
Hej.

Någon som vet om någon hovslager som har möjliget att sko en Ardenner.

Har ringt runt till många men ingen skor stor häst.
Jag kan åka hem också till hovslagaren om det underlättar.

//Johnny

pålle

• Gäst
SV: Efterlysning hovslagare i södra värmland
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 19:58 »
Hej.

//Johnny
Mitt råd är att du lär dig skälv  Förövrigt var bor du ?

Johnny

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 20:08 »
Jag har inga problem att slå på tappskor där jag har gått några kurser men
saknar utrustning för att varmsko.

Tycker att skorna är lite för maffiga att kallsko.

Bor som sagt i södra värmland mellan Grums och Säffle.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 20:23 »
Jag har inga problem att slå på tappskor där jag har gått några kurser men
saknar utrustning för att varmsko.

Tycker att skorna är lite för maffiga att kallsko.

Bor som sagt i södra värmland mellan Grums och Säffle.
Helt rätt det blir lite för jobbig men bygg dig en egen ässja vet ja inte så svårt pma  eller gå in på smide där finns det förslag hur man bygger ässja.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 20:53 »
Hej jonny , du ska ringa till Bertil Liljemark , han skor arbetshästar och är en superbra hovis.
Kan varmt rekommendera honom .
Pm:a mig så skickar ja hans nummer...gillar inte att lägga ut andras nummer i ett inlägg såhär.
// Andrea
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-11 kl 10:45 »
Hej.

//Johnny

Va i all världen är det för hovslagare,dom borde nog se över sitt val av yrke.Om det är sant så är det bland det dumaste jag hört på länge.Jag skodde hellre en stor häst,än en liten,det är oftast små hästar som är jävligast att sko.Det är inte märkvärdigare att rikta en stor sko än en liten.
Men är din häst ouppfostrad och jävlig i största allmänhet,då förstår jag att hovslagaren kommer med en massa undanflykter för att slippa sko en sådan häst.Varför skall man jävlas med en trilsk häst,när man kan sko tre väluppfostrade under samma tid.Sedan så finns ju alltid skaderisken.
Jag kan också rekomendera Bertil Liljemark............Hur i hellskotta orkar karln hålla på och sko,jag träffade honom första gången på 70 talet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Johnny

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-11 kl 14:43 »
Hej,

Andrea tack för ett seriöst svar, känner Bertil sedan tidigare då jag gick med honom i 4 veckor för att få grunden av hovslagaryrket då jag hade planer på söka in till hovslagarskolan som AMU hade.

Tyvärr vill inte han ta på sig några fler hästar samt så har han flyttad en bra bit bort nyligen.
Har tänkt åka dit och hälsa på den 19 november då de har en skogsdag med tema hästen i gallringskogen.

Körven, hästen är inte trilsk eller jävlig men de flesta vill inte sko större hästar.
Det blir för tungt svarar dem, mest tjejer som svarat detta, och varför igentligen om man skall vara ärlig skall de ta en tunghäst när
det står hundra lätta på kö.

//Johnny
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 19:19 av Johnny »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-11 kl 15:24 »
Ursäkta, OT, men kom tänka på en sak..

Men Hovslagar-Bertil i Årjäng, lever han än? Körven måste väl veta vem Berra är?

(Ingen aning vad han heter i efternamn, minns inte längre, men det lär inte vara tidigare nämnda Bertil)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 okt-11 kl 10:00 »
Den Bertil jag kommer att tänka på,skor nog bara till husbehov,nu mera.Det är några år sedan jag träffade honom,han köpte föresten ett ettui med special hovknivar av mig,när jag sålde lådan.Då frågade jag om han fortfarande höll på att sko,vilket han inte gjorde.Men han hade alltid önskat sig en sådan uppsättning med hovknivar.

Ja varför skall man sko en tung häst,när det står hundra lätta på kö.Då måste man fråga sig, finns det några lätta hästar bortsett från miniatyrhästar.Om en häst väger 300 Kg eller 600 Kg spelar ingen roll,en normal människa orkar inte hålla i den i vilket fall som hellst,om den lägger sig på.
Tyvärr så är det för många fjollor inom hovslageriet nu förtiden,det räcker inte med att snusa och gått på eftergynasial utbildning eller vad dom kallar det för.Kombinerat med hästpratar kurs.
Förut så var man tvungen att ha skicklighet i  smedyrket,elev arbeten som var att göra olika sjukbeslag eller att tillverka hovslagar verktyg mm.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-11 kl 10:32 »
Så är det nog körven  och somliga går en dyr utbildning bara för att kunna sko sina egna hästar vet flera sånna tråkigt men sant 

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 okt-11 kl 11:05 »
Pålle, det är dessvärre så att den utbildningen inte är dyr, utan "vilken idiot som helst" kan gå den och sen "spara pengar" på hovslagningen.. :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 okt-11 kl 11:12 »
Pålle, det är dessvärre så att den utbildningen inte är dyr, utan "vilken idiot som helst" kan gå den och sen "spara pengar" på hovslagningen.. :(
  Om alla idioter kommer i så vore det ju fult av hovisar i så fall  och så jäkla billig kan den inte vara  den måste ju kosta en del i vart fall men det är ju bara att gå till arbetsförmedlingen och söka så får dom ju gratis ut bildning  i alla fall har det vare så . Hur som tråkigt att det kan få vara så .
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 11:19 av pålle »

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 okt-11 kl 11:19 »
Tja, jag känner inte till så många utbildningar, men grannen yrade nåt om en helgkurs för 3500 kr så behövde hon aldrig mer ringa till hovslagaren sen  :'(

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 16 okt-11 kl 12:51 »
Tja, jag känner inte till så många utbildningar, men grannen yrade nåt om en helgkurs för 3500 kr så behövde hon aldrig mer ringa till hovslagaren sen  :'(

Det är väll sådana "hovslagare" som inte klarar av att sko stora hästar.Anars så är det en ett årig utbildning,men skall väll bli tvåårig nästa år.

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 okt-11 kl 13:29 »
Kan inte vara något annat än en helgkurs i hovvård  och att nån idiot för söker få det till hovsslagar utbildning. Hovslagar skolan har ju kurser  i tre dela om ja inte mins fel och dom är   på 40 veckor vardera  så hur billigt är det ?
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 13:46 av pålle »

Johnny

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 okt-11 kl 13:41 »
Ja varför skall man sko en tung häst,när det står hundra lätta på kö.Då måste man fråga sig, finns det några lätta hästar bortsett från miniatyrhästar.Om en häst väger 300 Kg eller 600 Kg spelar ingen roll,en normal människa orkar inte hålla i den i vilket fall som hellst,om den lägger sig på.
Tyvärr så är det för många fjollor inom hovslageriet nu förtiden,det räcker inte med att snusa och gått på eftergynasial utbildning eller vad dom kallar det för.Kombinerat med hästpratar kurs.
Förut så var man tvungen att ha skicklighet i  smedyrket,elev arbeten som var att göra olika sjukbeslag eller att tillverka hovslagar verktyg mm.

Men Körven du måste väl ändå tycka att det är skillnad på att sko en nordsvensktravare/varmblod än en Ardenner/Shirehäst även om ingen lägger sig på?  Det är både skillnad på både hov- och skostorlek.

Kör ni med lättaskor på travaren så kan ni böja dem nästan med händerna, prova det på ardenners skor.
En miniatyrhäst måste också vara jobbigt med obekväm ställning då man får stå på knänen.

Jag har aldrig sett Bertil L varmsko, tror inte han äger sådan utrustning, är han en dålig hovslagare då?

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 17 okt-11 kl 09:56 »
Naturligtvis är en Ardenner sko större,men att det skulle vara svårare att sko pga av detta,är i alla fall inte min erfarenhet.Någon Shirehäst har jag aldrig skott så det kan jag inte uttala mig om.Jag tror att problemet ligger på samma nivå som med kärringar med klimakteriemoppar,dom stuttsar gladeligen runt på halvtossiga Islandshästar,men är livrädda för att sätta sig på ett välupfostrat halvblod,pga av hästens storlek.
Att böja en hästsko är inte så märkvärdigt som det låter,om man känner till knepet,det är samma som att riva av en telefonkatalog,vet man inte hur man skall göra är det i stort sett omöjligt.
Att varmsko skulle vara bättre,än att kallsko finns det inga belägg för.Skilnaden är att vid varmskoing så slipper man raspa för att fin justera,då bränner man i stället.Har man bara utrustning så är ju varmskoning både enklare och mindre påfrestande.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 17 okt-11 kl 10:01 »
Citera
Men Körven du måste väl ändå tycka att det är skillnad på att sko en nordsvensktravare/varmblod än en Ardenner/Shirehäst.

Ja  ;D kallblodstravare/varmblod har fått lära sig att bli skodd, till skillnad på många andra hästar..

Johnny

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 okt-11 kl 20:36 »
Ni verka kunna en heldel med att sko Körven och jag antar att ni är hovslagare med stor erfarenhet.
Har ni möjlighet att sko min Ardenner?

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 18 okt-11 kl 10:54 »
Ni verka kunna en heldel med att sko Körven och jag antar att ni är hovslagare med stor erfarenhet.
Har ni möjlighet att sko min Ardenner?

Jag har gjort mig av med alla verktygen,sedan så är nog inte kroppen med riktigt.Oavsett hästens storlek så måste man ha både kondis o ork och det saknar jag.Någon större praktisk efarenhet kan jag inte påstå att jag har,om man jämnför med B Liljemark eller H Haglund och dom gubbarna.Jag har gått armens hovslagarutbildning,det är allt.

Men nog tycker jag det är märkligt,att du inte får tag på en hovslagare.Dom gubbarna som jag känner som kan sko har lagt av med att sko.Men jag skall kolla om det finns någon som kan åta sig att sko din häst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser