Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost  (läst 2233 gånger)

melongurka

• Västergötland
Kompost
« skrivet: 14 okt-11 kl 18:29 »
Jag har skaffat två jättekomposter då vi har en massa löv och övrigt rens. Ogräsrenset däremot har vi lagt i plastsäckar. Meningen är att i framtiden skaffa en ogräskompost. Har någon erfarenhet av hur innehållet i säckarna ser ut nästa år, det borde väl mylla sig i säcken. Förklara också gärna vilka olika kompostlösningar ni har och hur ni gör med  fröfritt kompostrens och ogräsrens.

kurt

SV: Kompost
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 18:53 »
Det kommer att kompostera i säckarna, men skall man avliva ogräsfröerna där så bör det ligga över en sommar så att det blir riktigt varmt där. I övrigt beror komposteringstiden på hur bra balans det är mellan kol och kväve, samt hur fuktigt det är där.

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 19:28 »
Ogräsrens brukar jag låta steka i solen nån dag eller så, tills det är beige och torrt och dött. Sedan får det åka i komposten eller hamna i täckodlingen. Fröogräs gör jag inget särskilt med, frön till ogräs finns precis överallt ändå och är inte så besvärande när man, som jag, täckodlar.

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 23:19 »
Det enda vi komposterar är produkterna från utedasset. Fröogräs är inget större problem vid täckodling. På hösten täcker vi alla odlingsbäddar med löv, gräsklipp, tång, halm, gammalt ensilage m.m. Där vi direktsår tar vi bort vintertäckningen men återför den när plantorna tål det. Ogräset som hunnit växa efter att täckningen avlägsnats slänger vi ut på gräsmattan och låter solen torka ut det, sedan kör vi upp det med gräsklipparen och breder ut det där det kom ifrån.
Pga snigelproblem drar vi upp plantor i växthus i så stor utsträcning som möjligt. Dessa planterar vi ut på de bäddar där vintertäckningen ligger kvar, genom att göra ett hål i täcket och placera plantan där.
De ställen där vintertäckningen är kvar uppvärms långsammare än de nakna bäddarna, men när det är dags att plantera är det såpass långt fram på våren eller försommaren att värmen i jorden räcker väl till.
Allt komposterbart material vi producerar under odlingssäsongen hamnar mellan raderna i grönsakslanden, och när hösten kommer brukar det mesta av täckningen vara förbrukad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser