Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bohusländals svarthöna vs. Hedemora  (läst 2632 gånger)

Eurydike

• Småland
Bohusländals svarthöna vs. Hedemora
« skrivet: 13 okt-11 kl 11:28 »
Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter av de olika raserna. Vilken skulle ni rekommendera.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:35 av Eurydike »

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Bohusländals svarthöna vs. Hedemora
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 12:15 »
Jag är nyfikna på vad ni har för erfarenheter av de olika raserna. Vilken skulle ni rekommendera.

De är nog ganska likvärdiga raser. Beror nog mer på invividuella skillnader på den flocka man får tag på djur ifrån än själva rasen i sig. Sen är ju hedemoran mer färgrik om man säger så :) Över lag kanske hedemora är lite härdigare också. Själv har jag hedemora och är supernöjd, men om man ska se till vilka som behöver bevaras bäst så skulle jag välja bohuslän-dals svarthönan. Eller då skulle du egentligen välja orusthöns eller nån av dvärghönsen som det finns väldigt få av
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 09:52 »
Kan bara uttala mig om några få individer så det behöver inte vara rastypiskt. Svarthönsen mer nyfikna och sociala, Hedemora mer reserverade, inte skygga men liksom nöjda med sig själva. Hedemororna här värper väldigt mycket.

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 10:35 »
Nyfikna och sociala låter ju trevligast. Egentligen hade jag bestämt mig för att det är svarthöns jag ska ha för länge, länge sen. Men så när hönshusrenoveringen dragit ut så på tiden och väntan på höns blivit lång. Känner jag mig än mer desperat och vill komma igång med mina höns NU!!! Men då verkar det inte finnas så många svarthöns över.  ::)
Började då snegla lite på mitt andrahandsval...  :)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 11:51 »
jag måste säga att mina svarthöns är helt underbara.. jag tycker dom är tuffa och lugna . sen det där med färgen, om man ser det som jag så är svarthöns mer färgrika,, dom skimar i grön eller blått så om man tittar noga så ser man fler färger än svart.. jag bor i norrbotten och dom är visst lika härdiga . men det är ju lite sent för kycklingar nu och äggkläckning så om du hade varit ute och letat i sommar så hade du säkert hittat.. för det finns flera här som har.. lycka till .. höns är härliga ovasett ras.. det är bara välja.. men det kan ju vara svårt när det finns så mycke fint..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 12:16 »
!2 svarthöns kommer att ställas ut på Laholmsklubbens utställning nu i helgen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-11 kl 16:06 »
!2 svarthöns kommer att ställas ut på Laholmsklubbens utställning nu i helgen.
Var och när? Bara ställas ut eller till salu?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-11 kl 21:26 »
Björbäcks Ridhus, strax utanför Våxtorp, sydligaste Halland.  Öppet lördag  13 - 16  söndag 10 - 15.
De 12 ställs ut för bedömning. Om några är till salu vet jag inte, men det kanske är förhandlingsbart- Eller någon kanske har fler hemma.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 21:36 »
Jag kommer att sälja en trio svarta unghöns inom kort, en tupp och två hönor.
Bor i östra Blekinge, genbank.
Hör av dig till mig om du är intresserad!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 okt-11 kl 11:10 »
Jag har pm:at dig Johanna  :)
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 11:57 av Eurydike »

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser