Jovisst är inköpspriset på traktorn med lastare bra mycket dyrare...men jag misstänker att det kan vara ganska mycket pyssel innan man har fått tag på alla delar om man skall eftermontera en lastare själv. Och det gäller att få tag på alla delar begagnat om man inte kan tillverka dom själv. Skall man köpa nytt så blir det fort dyrt. Att köpa lite lager och packningar(eller vad som nu behövs) till framaxeln är nog inte alltför dyrt. Och är man lite händig så kostar det bara lite tid att göra jobbet.
Jag har en Fendt 307LSA -86 70hk som jag gav 150.000:- för för 5 år sedan. Då fick jag med ett tippvagn värde c:a 30.000:- och en snöfräs som jag sålt för 12.000:- plus några skopor. Lastaren är en Bergsjö 1500 som är i kraftigaste laget på den traktorn.
Traktorn hade bara gått 5000h men det var dags att göra stora servicen på den, så 70-80 liter olja byttes lite här och var för c:a 2000:- och några filter. Det mest spännande var att byta oljan i turbinkopplingen. Jag har även renoverat kopplingen till framhjulsdriften, det kostade väl c:a 1500:- och 3 dagars arbete. Men jag hatar när traktorer står och droppar olja, inte bara att det blir svarta fläckar överallt, håller man inte koll så har man snart slut olja i växellådan också.
Då när jag köpte denna så var det flera 2204:or ute och dessa låg på c:a 120.000:- så jag tyckte det var värt att punga ut 30.000:- till och få en Fendt...
Fendten känns dessutom väldigt snål, 3-4 liter diesel i timmen.